همشهری آنلاین: کتاب «عناصر روزنامه‌نگاری» نوشته «بیل کوواچ» و «تام روزنستیل» به زودی با ترجمه داوود حیدری توسط دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها روانه بازار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی ناشر، این کتاب محصول تحقیق گروه 25 نفره «کمیته روزنامه‌نگاران مسئول» است که در سال 2001 در دانشگاه هاروارد فعالیت می‌کردند.


در مقدمه کتاب آمده است: «این گروه دریافته بودند که حرفه‌شان با مشکلات جدی مواجه شده است. بنا بر این اکثر نوشته‌های هم قطارانشان انس و الفتی با آنچه روزنامه‌نگاری محسوب می شود، ندارد و به جای خدمت به منافع اقشار مردم به منافع آنان زیان وارد می‌کند. مردم نیز متقابلاً، اعتماد خود را به روزنامه‌نگاران از دست داده و از آنان بیزار شده‌اند. آنچه که برای روزنامه نگاران حاضر در آن گردهمایی‌ها مهم بود این بود که روزنامه‌نگاری در حال افول است و در آینده‌ای نه چندان دور جای آن را پیام‌های تبلیغاتی، سرگرمی، تجارت الکترونیک، تبلیغات سیاسی و یا ترکیبی از اینها خواهد گرفت. با توجه به این نگرانی حرفه‌ای بود که آنان پیگیرترین، سازمان یافته‌ترین و جامع‌ترین مطالعات ممکن را درباره دست اندرکاران رسانه‌های خبری و وظایف و مسئولیت‌های آنان به عمل آوردند. این گروه از روزنامه‌نگاران دریافتند که نبود شناخت و برداشتی روشن‌ از آموزه روزنامه‌نگاری، هم از سوی شهروندان و هم از جانب روزنامه‌نگاران، روزنامه‌نگاری را تضعیف کرده و جامعه دموکراتیک امروز را به ضعف کشانده است».


کتاب «عناصر روزنامه‌نگاری» در ده فصل تنظیم شده است که عناوین آنها به این شرح است:


*هدف از روزنامه‌نگاری چیست؟
*حقیقت: مهم‌ترین و مبهم‌ترین اصل
*روزنامه‌نگاران برای چه کسانی کار می کنند
*روزنامه‌نگاری تأییدمحور
*اسقلال از جناح‌ها
*نظارت بر حکومت و بازتاب خواست‌های مردم
*روزنامه‌نگاری جرگه‌ای عمومی
*جذابیت و ارتباط
*خبر را جامع و متناسب با رویداد تهیه کنید
*مسئولیت روزنامه نگاران در برابر وجدان.

کد خبر 772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز