دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: به نظر می‌رسد استراتژی جدیدی در حال شکل‌گیری است. همانطور که یزدانی‌خرم در فدراسیون والیبال ایوان بوگانیکف را برای استعدادیابی به کار گرفت حالا او در کشتی از تدیاشویلی، اسطوره افسانه‌ای کشتی جهان و روسیه برای مشاوره با فدراسیون دعوت به عمل آورده است.

 اوان تدیاشویلی متولد 1948 در گرجستان، دارای 5 مدال طلای جهان و 2 مدال طلای المپیک است. گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با وی را می‌خوانید.

  •  چقدر از کشتی ایران شناخت دارید ؟ 

کشتی ایران را از سالیان دور می‌شناسم. با بسیاری از بزرگان کشتی ایران از جمله منصور برزگر، محمدعلی صنعتکاران، امامعلی حبیبی و محمدابراهیم سیف‌پور دوستی نزدیکی دارم. یک بار هم علیرضا سلیمانی سنگین‌وزن کشتی ایران را ضربه‌فنی کردم.

  • کشتی ایران چگونه متحول می‌شود؟

متأسفانه کشتی ایران در سال‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی درگیر بوده است. من در فدراسیون قبلی هم با آمدن به ایران خیلی دوست داشتم به کشتی این کشور که ریشه‌ای عمیق دارد، کمک کنم اما متأسفانه برای من هم آنقدر حاشیه درست کردند که ترجیح دادم همکاری نکنم.

  • حالا چطور؟

 از طریق یکی از دوستان کشتی‌گیر ایرانی در باکو با مدیریت فعلی کشتی ایران ارتباط داشتم. فکر می‌کنم راه برای پیشرفت کشتی در ایران مشخص است، به همین دلیل به همکاری علاقه‌مند شدم و اگر کسانی که امروز در کشتی ایران فعالیت می‌کنند با من همراه شوند، قول می‌دهم خیلی زود کشتی ایران را به جایگاه اصلی‌اش برسانم.

  • نوع خدمات شما به کشتی ایران چگونه خواهد بود؟

مقرر شده است که در مرحله نخست برای 7 استان کشور مربیانی از کشورهای آسیای میانه را به ایران بیاورم. در پروتکل امضا شده برگزاری اردوهای مشترک کشتی‌گیران ایران با کشورهای یادشده از جمله گرجستان پیش‌بینی شده است.

  •  موفقیت کشتی ایران در المپیک پکن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه شما هنوز سهمیه کامل حضور در المپیک را به دست نیاورده‌اید، از حالا نمی‌توان برای المپیک پیش‌بینی کرد.

  •  مشکل نسل کنونی کشتی‌گیران ایرانی چیست؟

کشتی‌گیران ایرانی در حال حاضر کمی از نظر بدنی و تکنیکی دچار مشکل هستند، البته در گرجستان هم چند سالی است که ما این مشکل را داریم اما حس می‌کنم که در ایران این مشکل خیلی راحت حل خواهد شد.

  • و برای رسیدن به سکوهای جهانی؟

امروز این کار خیلی سخت شده است. عزم و اراده قوی توأم با نظم و انضباط که در کشتی یک اصل است باید به درستی اعمال شود. در کنار یک زندگی ورزشی سالم می‌توان به راحتی قهرمان شد. چیزی که من در گذشته بارها آن را تجربه کردم.

  • مقررات جدید کشتی را چگونه می‌بینید؟

قوانین جدید، شکل کشتی گرفتن را عوض کرده است. امروز کشتی زیبا نیست، فقط هل دادن است. ما در گذشته 3 روز کشتی می‌گرفتیم و هر روز هم وزن‌کشی می‌کردیم. الان همه چیز یک روزه تمام می‌شود، بنابراین باید مغزها بیشتر کار کند.

  •  از نسل فعلی، کار کدام کشتی‌گیر ایرانی را می‌پسندید؟

علیرضا حیدری کشتی‌گیر خوبی است. شنیده‌ام دوباره می‌خواهد کشتی بگیرد. این را هم بگویم او در المپیک رقیب سختی به نام گئورگی گوتشلیدزه را مقابل خود دارد که خوب تمرین می‌کند. ضمناً کورتانیدزه هم تمام شده است.

  •  رقم قرارداد شما با فدراسیون کشتی ایران چقدر است؟

 من قراردادی با فدراسیون کشتی ایران امضا نکرده‌ام. چیزی که امضا شده فقط یک پروتکل همکاری است که در آن قرار است به عنوان مشاور رئیس فدراسیون کشتی ایران فعالیت داشته باشم.

  • یعنی می‌خواهید مبلغی دریافت نکنید؟

 اگر کشتی ایران در المپیک موفق شود، فدراسیون شما حتماً پاداش مرا هم خواهد داد.

  •  آیا قرار است به مربیان تیم ملی هم مشاوره بدهید؟

 فعلاً چنین قراری وجود ندارد، اما آنها اگر از من درخواست کمک داشته باشند، دریغ نخواهم کرد.

کد خبر 46093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز