یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

تئاتر ایران و خبرهایی از فاطمه معتمد‌آریا، محمود استاد محمد، مرضیه برومند، مسعود دلخواه و هدیه تهرانی

فاطمه معتمد‌آریا

فاطمه معتمد‌آریا پس از 8 سال دوری از تئاتر، در نمایش «ترمینال» به کارگردانی سیامک احصایی بار دیگر روی صحنه رفت. نمایش ترمینال امسال در بخش چشم انداز تئاتر 1387 ایران جشنواره  حضور داشت.

معتمد‌آریا که چند سالی بود تصمیم داشت در یک کار نمایشی حضور داشته باشد،  می‌‌گوید:

من سال‌ها می‌خواستم در نمایشی بازی کنم. بعد از دریافت پیشنهاد احصایی، چون از نوع دیدگاه و شیوه اجرایی او آگاه بودم و متن «ترمینال» را مدرن ،جذاب و متفاوت دیدم از آن استقبال کردم. ضمن  اینکه این نمایش خیلی به علایق شخصی من نزدیک است. 

آخرین نمایشی که فاطمه معتمد‌آریا در آن بازی کرده بود، «ریچارد سوم» به کارگردانی داوود رشیدی است که در سال 78 به صحنه رفت. در آخرین روزهای سال هم معتمد‌آریا به‌عنوان نخستین سفیر مهرآفرین انتخاب و در حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران معرفی شد.

محمود استاد محمد

محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر بعد از شش سال که از اجرای نمایش «دیوان تئاتر ال» می‌گذرد‌، امسال نمایش«‌تهرن» را در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه برد. او بازگشت به صحنه تئاتر را بعد از سال‌ها دوری، هیجان انگیز دانسته و می‌گوید هیجان بازگشت بیش از هر چیز دیگری برایم لذت و اهمیت دارد. «تهرن» با ۵ ماه تمرین به جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر آمد و پس از جشنواره نیز اجرای خود را دنبال کرد.

«تهرن » به داستان خانواده‌ای تهرانی می‌پردازد که در دوران مشروطیت به یک شهر بندری در جنوب کشور می‌روند و در آنجا با اتفاق‌هایی رو‌به‌رو می شوند. به اعتقاد استاد محمد، نمایش «تهرن» نشان می‌دهد که انقلاب مشروطه از دولت انگلستان یا لشکر قزاق روسیه شکست نخورد، بلکه شکست آن به دلیل بی‌فرهنگی و عدم شناخت مردم بود که این انقلاب در ایران ناکام ماند.

مرضیه برومند

مرضیه برومند پس از 27سال دوری از تئاتر امسال در نمایش«افرا» به عنوان بازیگر حضور پیدا کرد. آخرین تجربه‌ بازیگری مرضیه برومند در عرصه‌ تئاتر به سال 1359 و نمایش «الدوز، کلاغ‌ها و عروسک سخنگو» به کارگردانی رضا بابک برمی‌گشت.

پس از آن هم در چند شب اجرای نمایش «یک جفت کفش برای زهرا» به کارگردانی بهرام شاه‌محمدی به جای خواهرش بازی کرد و سال 64 نیز در نمایش عروسکی «مهمان ناخوانده» به کارگردانی نصرت کریمی، با صدا و عروسک‌گردانی حضور داشت.

برومند فضای تئاتر را تکراری و بدون  تنوع می‌داند و بیشتر معتقد است خیلی اتفاقی برای نمایش «افرا» انتخاب شده است. اما ظاهرا بیضایی به دلیل فیزیک و صدای این بازیگر، او را برای نقش شازده بدرالملوک انتخاب کرده است. مرضیه برومند در «افرا» به خوبی در نقش خانم شازده  بدر‌‌الملوک ظاهر شد و در این نقش تجربه‌ای تحسین برانگیز و متفاوت را پشت سر گذاشت.

مسعود دلخواه

مسعود دلخواه امسال به خاطر اجرای نمایش ژولیوس سزار از طرف کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به عنوان بهترین کارگردان شناخته شد.

دلخواه این نمایش را 13سال پیش  نیز در تئاتر «سوارت هارت» کازانس اجرا کرد و در آن اجرا «گیل گرین» شاگرد استانیسلاوسکی (در نقش سزار) به همراه چند تن از استادان دانشگاه و هنرمندان حرفه ای به ایفای نقش پرداختند.

دلخواه که تحصیلات خود تا مقطع دکترای تئاتر را در آمریکا تکمیل کرد و سال‌ها در آنجا به فعالیت تئاتری مشغول بود.  پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تدریس شد و در کنار آن فعالیت کارگردانی خود را با اجرای ویتسک بوخنر آلمانی آغاز کرد. 

او در جشنواره دفاع مقدس امسال نیز با نمایش طوبی حضور داشت که  با استقبال عمومی تماشاگران روبه رو شد. این نمایش در جشنواره 26 فجر نیز شرکت داشت.

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی  پس از اینکه تصمیم گرفت برای مدتی از بازیگری سینما دوری کند، به عنوان طراح صحنه وارد تئاتر شد. او امسال در نمایش «یرما» به کارگردانی رضا گوران براساس متنی از فدریکو گارسیا لورکا  طراح صحنه و لباس شد.

این نمایش در جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی به صحنه آمد. گوران در همان زمان با اعلام اینکه هدیه تهرانی پس از مرحله بازبینی به گروه ملحق شده، گفت:

او نظرات بسیار خوبی در خصوص صحنه و لباس«یرما» ارائه داد.

تهرانی فضای تئاتر را بسیار خوب می‌شناسد و طراحی صحنه و لباس نمایش را به خوبی پوشش می‌دهد. تهرانی  پیش از این نیز کار طراحی لباس را در فیلم  «نسل جادویی» به کارگردانی ایرج کریمی و طراحی صحنه و لباس را در فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت تجربه کرده بود که البته این دو فیلم هنوز به اکران عمومی در نیامده‌اند. 

هدیه تهرانی امسال بسیاری از پیشنهادها در حوزه سینما را رد کرد.

کد خبر 46036

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز