همشهری آنلاین: رونمایی از ترجمه صربی کتاب قصه‌های مجید با حضور نویسنده کتاب در نمایشگاه کتاب بلگراد برگزار شد.

هوشنگ مرادی کرمانی - بلگراد

هوشنگ مرادی کرمانی در مراسم رونمایی از قصه‌های مجید به زبان صربی، در میان استقبال اهالی بلگراد پایتخت صربستان گفت: مجید ۴۵ سال پیش که من ۳۰ساله بودم، متولد شد و کم‌کم همراه من پیر می‌شود.

به گزارش ایسنا، او به روند خلق قصه‌های مجید اشاره کرد و ادامه داد: من نویسنده رادیو ایران بودم و نزدیک عید نوروز بود که از قدیمی‌ترین عیدهای جهان است. روز اول بهار که سبزه‌ها درمی‌آیند، بزغاله‌ها خوشحال می‌شوند، بلبلان چه‌چه می‌زنند و طبیعت بیدار می‌شود و ما جشن می‌گیریم. برنامه‌های رادیو و تلویزیون هم در این جشن سیزده‌روزه باید شاد باشند تا خستگی یک سال کار و یک زمستان سخت و طولانی را به در کنند.

مرادی کرمانی گفت: وقتی پیشنهاد تولید قصه‌های مجید را دادم، رئیس رادیو به شدت مخالفت کرد و گفت ما نمی‌خواهیم شادی عید مردم را با یک بچه یتیم که قهرمان اصلی داستان است، تلخ کنیم. من خیلی تلاش کردم که یکی از داستان‌ها را به دست رئیس رادیو برسانم که بخواند. وقتی موفق شدم، او به جای آن‌که اشکش سرازیر شود، کلی خندید و همین باعث شد که قصه‌ها به رادیو راه یابند. زیرا من از دیدگاه طنز، موقعیتی غمگین را تصویر کرده بودم. به قول منسوب به ارسطو، در هر تراژدی یک طنز خوابیده است و در هر طنز و شوخی هم یک وجه غم‌انگیز و جدی وجود دارد.

او ادامه داد: در نهایت، قصه‌هایی که قرار بود فقط برای ۵ روز اول عید تولید شود، با استقبال و پیگیری مخاطبان، تا ۵ سال، هر آخر هفته از رادیو پخش شد. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از من دعوت شد که آن را ادامه دهم؛ درحالی که ۹۰درصد برنامه‌ها اجازه پخش و اجرا نیافتند.

نویسنده «قصه‌های مجید» افزود: حدود ۱۶۰-۷۰ داستان درباره این بچه یتیم داشتم که ۳۸ تا را انتخاب کردم و کتاب شد. مردم استقبال کردند، به ۱۰-۱۲ زبان ترجمه شد، سریال خیلی موفق هم از آن ساخته شد که جزئی از خاطرات مردم ایران است. این سریال که فیلم‌هایی هم از دل آن درآمد، به زبان انگلیسی زیرنویس شده است که امیدوارم به زبان صربی هم زیرنویس و برای مردم صربستان هم پخش شود.

او همچنین با یاد کردن از مرحوم محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی پیشین ایران در بلگراد، از همه کسانی که در فرآیند انتشار این کتاب، و معرفی این بچه ۴۵ ساله به جامعه صربی تلاش کردند، تشکر کرد.

قصه‌های مجید، داستان‌های یک پسربچه یتیم کرمانی است که با مادربزرگش بی‌بی، زندگی می‌کند. مجید و بی‌بی با حقوق بازنشستگی پدربزرگ مجید و فروش ژاکت‌های دستباف روزگار می‌گذرانند. بیشتر مخاطبان ایرانی، مجید را با سریال قصه‌های مجید ساخته کیومرث پوراحمد به خاطر می‌آورند که در فضای اصفهان روایت می‌شود.

کد خبر 460045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha