مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: سرپرست بهزیستی استان یزد در نشست خبری که به مناسبت هفته سالمند برگزار شد، از مناسب نبودن یزد برای استفاده سالمندان گلایه کرد و آن را زیبنده این شهر جهانی ندانست.

مناسب‌سازی شهر جهانی برای حضور توان‌یابان

«نادر هومنیان» به فعالیت‌های اردکان و انتخاب این شهر به عنوان دوستدار سالمند اشاره کرد و خواستار تلاش مسئولان شهر یزد برای مناسب‌سازی این شهر جهانی نیز برای استفاده سالمندان شد. سالمندان یزدی بیشتر از نبود رمپ‌ در بسیاری از نقاط شهر از جمله پیاده‌رو به سواره‌رو، ورودی پارک‌ها و ورودی برخی ساختمان‌های اداری گلایه دارند. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند اگر سالمندان در محیط شهری رفت و آمد کنند و زندگی‌شان جریان داشته باشد، کمتر دچار عوارض و بیماری‌های سالمندی می‌شوند.

  • نیازهای شهروندان برای مناسب‌سازی

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: مسئولان شهر باید فرصت استفاده از خدمات شهری را برای همه اقشار جامعه فراهم کنند و با توجه به این‌که سالمندان هم بخشی از این جامعه هستند، حق دارند از فضاهای عمومی از جمله پارک‌ها استفاده کنند. «میترا آسایش» می‌افزاید: مادر من مشکل حرکتی دارد وبا واکر راه می‌رود، اما امکان ورود او به برخی از پارک‌های شهر وجود ندارد چراکه برخی از ورودی‌ها با موانع مسدود شده است. وی ادامه می‌دهد: این مشکل برای بسیاری از سالمندانی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز وجود دارد از این رو مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند. این موانع، مانع ورود موتورسواران به پارک‌ها می‌شود، اما سالمندان هم حق دارند و باید راهکاری برای آنها اندیشیده شود.

این شهروند می‌گوید: اگر فرصت استفاده از فضاهایی از جمله پارک‌ها برای سالمندان فراهم نشود، آنها خانه نشین و روز به روز ناتوان‌تر می‌شوند. یکی دیگر از شهروندان یزدی ساماندهی دسترسی پیاده‌روها به خیابان را یکی از مسائل جدی برای تردد سالمندان و حتی جوان‌ترهایی که قادر به پریدن از روی باغچه‌ها نیستند، می‌داند. «رضا افخمی» می‌افزاید: برخی از مناسب‌سازی‌ها نه‌تنها برای سالمندان و معلولان، بلکه برای بسیاری از اقشار جامعه نیاز است و بسیار هم چشمگیر هستند، اما از دید مسئولان شهرداری پنهان مانده‌اند. این شهروند اضافه می‌کند: حضور دلنشین سالمندان یزدی در بوستان باغ ملی هم بر شهروندان و هم برای سلامت خودشان تاثیر مطلوبی دارد و باید اقداماتی صورت گیرد که این صحنه را در سایر نقاط شهر نیز مشاهده کنیم.

  • اصلاحات برای حضور سالمندان در شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد می‌گوید: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد در بسیاری از پارک‌ها اقداماتی را برای تسهیل عبور و مرور و دسترسی سالمندان انجام داده است. «حمیدرضا قمی» می‌افزاید: ورودی برخی از ساختمان‌ها برای سالمندان اصلاح شده است، اما قطعا آنچه اتفاق افتاده، همه آن چیزی نیست که لازم است. وی بر ضرورت مناسب‌سازی پل‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: البته شهرداری بودجه کافی برای رسیدگی به همه این موارد را ندارد، اما تلاش می‌کنیم که در اماکن عمومی نهضتی را که کلید خورده است، ادامه دهیم.

  • حضور در شهر برای درمان توان‌یابان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به دیدگاه ویژه شهرداری و شورای شهر یزد در خصوص مناسب‌سازی این شهر برای توان‌یابان از جمله سالمندان و معلولان، زنان باردار و کودکان از اقدامات موثر در این زمینه خبر می‌دهد. «سپنتا نیکنام» می‌گوید: در این دوره اقداماتی برای مناسب‌سازی ورودی پارک‌ها، ساماندهی دسترسی پیاده‌رو به سواره رو و ساماندهی ورودی ساختمان‌ها برای توان‌یابان یزد انجام شده است و این روند ادامه دارد.

وی بر لزوم فراهم کردن فرصت حضور در شهر برای سالمندان و معلولان تاکید می‌کند و می‌افزاید: فراهم کردن این فرصت برای توان‌یابان جامعه نه‌تنها برای تفریح، بلکه درمان آنهاست. این عضو شورای شهر یزد می‌گوید: سالمندان نیز بخشی از توان‌یابان جامعه هستند و با توجه به این‌که جامعه سالمندی رو به افزایش است، باید اقدامات ویژه‌ای برای فراهم کردن حضور آنها در شهر فراهم شود. وی از رعایت مناسب‌سازی در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر، توجه به فضاهای عمومی مثل پارک‌ها و توجه به دسترسی توان‌یابان از جمله سالمندان به دستگاه‌ها و ادارات دولتی خبر می‌دهد. نیکنام می‌گوید: قطعا هرچه مسیرها برای تردد سالمندان و معلولان مناسب‌سازی شود اما ساختمان‌های عمومی‌ این اصل را رعایت نکنند، عملا نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت، از این رو پایش ساختمان‌های اداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد اظهار می‌کند: در بودجه سال جاری شهرداری یزد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به منظور مناسب‌سازی شهر برای توان‌یابان در نظر گرفته شده است و قطعا این رویکرد در سال‌های آتی نیز دنبال خواهد شد. وی با اشاره به این‌که در این مدت اتفاقات خوبی در حوزه مناسب‌سازی شهر رقم خورده است، به اهتمام مسئولان استان برای آماده‌سازی شهر برای استفاده توان‌یابان اشاره می‌کند.

  • اهمیت مناسب‌سازی شهر برای همه طیف‌های جمعیتی

مشاور مناسب‌سازی شهرداری یزد با بیان این‌که مناسب‌سازی این شهر برای اقشار مختلف از جمله سالمندان و معلولان صورت می‌گیرد، می‌گوید: مناسب‌سازی شهر برای سالمندان با توجه به این‌که جامعه سالمندی در حال گسترش است، از اهمیت بسزایی برخوردار است. «علی نوری» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که موظف هستیم فرصت حضور همه اقشار جامعه را در محیط شهر و بهره‌گیری از خدمات ارائه‌شده فراهم کنیم، باید فرصت بهره‌مندی سالمندان را هم از این خدمات فراهم کنیم. وی بیان می‌کند: اما در حال حاضر عمده خدمات برای اقشار فعال جامعه قابل استفاده است در حالی که از نوپایان تا سالمندان باید بتوانند از آنها استفاده کنند. بنابراین بخشی از خدمات شهرداری باید به سمت اقشار کم‌توان معطوف شود.

وی می‌افزاید: اقداماتی که شهرداری یزد به منظور مناسب‌سازی شهر برای معلولان انجام می‌دهد، به سالمندان هم قابل تعمیم است. شهرداری یزد از سال ۹۶ اقداماتی را به منظور استانداردسازی شهر برای معلولان در دستور کار قرار داده است. مشاور مناسب‌سازی شهرداری یزد می‌گوید: به این ترتیب، برای اولین بار در کشور رئیس انجمن ضایعه نخاعی استان به عنوان مشاور شهردار در امور مناسب‌سازی انتخاب شد. از آن تاریخ سرفصل جدیدی در شهرداری یزد باز شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد توجه به جایگاه معلولان و سالمندان در اجرای پروژه‌های شهری هستیم که در نهایت نیز از سویخودشان تایید می‌شود. از این رو تلاش می‌شود اقداماتی که از این پس در شهر صورت می‌گیرد، برای استفاده سالمندان و معلولان مناسب باشد. مشاور مناسب‌سازی شهرداری یزد می‌گوید: در راستای ارتقای دانش ناظران فنی پروژه‌های اجرایی، دوره‌های آموزشی در حال برگزاری است و این دوره‌ها برای طراحان و پیمانکاران نیز برگزار خواهد شد.

  • اقدامات انجام‌شده برای مناسب‌سازی

مشاور شهرسازی شهرداری یزد از جمله اقدامات برای مناسب‌سازی فضای شهر به ساماندهی ورودی پارک‌ها، پل‌های دسترسی پیاده‌رو به خیابان و ورودی ساختمان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ورودی برخی از پارک‌های شهر برای جلوگیری از ورود موتورسواران مسدود شده است و به این ترتیب امکان ورود معلولان و سالمندان به آنجا فراهم نیست. از این رو، در حال اندیشیدن تدابیری هستیم که این مشکل را حل کند. «علی نوری» با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد از معابر شهر یزد مناسب‌سازی شده است، می‌افزاید: مهم‌ترین خواسته توان‌یابان جامعه حضور در شهر با استقلال کامل است و باید این فرصت برای آنها ایجاد شود.

کد خبر 458766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha