همشهری آنلاین: روزنامه‌نگاران و کنشگران در مراسم سالگرد قتل خاشقچی مقابل کنسولگری عربستان در استانبول جمع شدند. نامزد خاشقجی و جف بزوس، مالک واشنگتن پست در میان حاضران بودند. در پارک روبروی کنسولگری، از یک سنگ یادبود رونمایی شد.

خاشقچي سالگرد

به گزارش دویچه‌وله، مراسم نخستین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، دیروز، دهم مهر، با یک دقیقه سکوت در ساعت ۱۳:۱۴ دقیقه آغاز شد؛ همان وقتی که او وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد تا برگه‌های لازم برای ثبت ازدواجش را دریافت کند.

در این مراسم، خانم انیس کالامار، نماینده ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، خطاب به روزنامه‌نگاران گفت: «برای افشای مسائل پشت‌پرده هیچ مماشاتی نکنید. هرگز تسلیم نشوید...» او تاکید کرد که هیچکس نباید از ارتکاب به قتل تبرئه شود، هیچکس حتی قدرتی متنفذ مثل عربستان سعودی...

خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی گفت: «یک سال ‌پیش اینجا منتظربودم تا جمال برگردد...»

جف بزوس، مالک روزنامه واشنگتن پست و رئیس آمازون و توکل کرمان، کنشگر یمنی دارنده جایزه نوبل صلح نیز در میان حاضران در برنامه یادبود خاشقجی بودند. مراسم با رونمایی از یک سنگ یادبود در پارک کوچک مقابل کنسولگری همراه بود. روزنامه "خبر ترک" به تازگی نوشته است که عربستان سعودی قصد فروش ساختمان کنسولگری را دارد و محل نمایندگی دیپلماسی ریاض به محله سریر در حوالی کنسولگری آمریکا منتقل می‌شود.

خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول رفت اما یک تیم ویژه او را به قتل رساند و جسدش را مثله کرد. خانم کلامار می‌گوید شواهد معتبری در تحقیقات به دست آمده‌اند که نشانگر دخالت بن سلمان در این قتل هستند.

دولت ریاض یازده نفر را در ارتباط با این قتل، پشت درهای بسته محاکمه می‌کند، اما اندرو گاردنر، نماینده عفو بین‌الملل می‌گوید این یک دادگاه نمایشی و به سخره گرفتن عدالت است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز، دولت ریاض را در سالگرد قتل خاشقجی متهم کرده که مسئولیت واقعی این جنایت را بر عهده نگرفته است. سارا لی ویتسون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید بن سلمان باید روشن کند که چقدر در جریان برنامه‌ریزی و اجرای این قتل بود. سازمان عفو بین‌الملل "امنستی اینترنشنال" هم خواستار "دسترسی فوری و نامحدود" ناظران مستقل به روند محاکمه متهمان این قتل شده است.

یک سال قبل، قتل خاشقجی روزها صدر خبرهای جهانی بود. ولیعهد عربستان که وجهه‌اش در این ماجرا به شدت آسیب دیده بود، اخیرا مسئولیت امر را بر عهده گرفته است.

کد خبر 457388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha