کنگره آمریکا به سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی این کشور یک ماه مهلت داد درباره نقش محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی در قتل جمال خاشقچی شفاف‌سازی کنند.

جمال خاشقچی و بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، لایحه هزینه‌های سالانه نظامی روز چهارشنبه با رای اکثر نمایندگان مجلس آمریکا به تصویب رسید و پس از گذر از پیچ جلس سنا باید به امضای دانلد ترامپ برسد تا تبدیل به قانون شود. در بحث‌های منتهی به تصویب لایحه، بندهای تنبیهی مربوط به دولت عربستان به دلیل داشتن نقش در قتل خاشقچی حذف شد و گفته می‌شود جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا به نمایندگی از کاخ سفید نقش اصلی را در حذف این بندها ایفا کرده است.

اما در نسخه نهایی لایحه بندی گنجانده شده است که بر اساس آن، مدیر اطلاعات ملی باید در بازه زمانی ۳۰ روز گزارش رسمی مربوط به قتل روزنامه‌نکار سعودی را در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول آماده کند. ماه آوریل دولت آمریکا ورود ۱۶ تبعه سعودی را به خاک ایالات متحده به دلیل دست داشتن در قتل خاشقچی ممنوع کرد؛ از جمله سعود القحطانی، از نزدیک‌ترین دستیاران ولی‌عهد سعودی. این هفته هم نام کنسول پیشین عربستان در استانبول به فهرست افزوده شد.

جینا هاسپل، مدیر سیا در گزارش دسامبر ۲۰۱۸ پشت درهای بسته در سنا اعلام کرد تقریبا اطمینان دارد قتل خاشقچی به دستور مستقیم محمد بن‌سلمان انجام شده است. نتیجه گزارش آزمونی است بر استقلال مرکز اطلاعات ملی که مدیر پیشین آن دن کوتس تابستان برکنار شد و جوزف مگوایر وظایف او را در ماه‌های اخیر انجام می‌دهد.

بروس ریدل، افسر ارشد پیشین سیا و کارشناس عربستان سعودی معتقد است خانم هاسپل به احتمال زیاد گزارش دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی را به شکل شفاهی در سنا ارائه می‌دهد و خبری از گزارش مکتوب نخواهد بود. به این ترتیب، دست دولت برای مسئول دانستن بن‌سلمان یا نادیده گرفتن نقش او باز خواهد بود.

ممکن است برکنار شدن کوتس از مدیریت اطلاعات ملی بی‌ارتباط با درخواست‌های ترامپ درباره پرونده خاشقچی نبوده باشد. هر چند مدیر فعلی کار خود را خوب می‌داند اما او و رئیس سازمان سیا بعید است کاری خلاف میل رئیس جمهوری آمریکا انجام دهند.

کد خبر 469833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha