پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: نزدیک به ۴ دهه است که سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد ۵ تا ۱۲ مهرماه را «هفته گردشگری» نامیده است. امسال هفته گردشگری با شعار «گردشگری و اشتغال، آینده‌ای بهتر برای همه» پاس داشته می‌شود تا بزرگ‌ترین، وسیع‌ترین و سریع‌ترین صنعت در حال رشد جهان منبع مهم افزایش درآمد اشتغال و سرمایه شود.

برگ برنده ای به نام گردشگری
  • سال طلایی گردشگری اصفهان
  • عضو شورای شهر:  در طرح «اصفهان ۲۰۲۰» از تمام ظرفیت‌های هنری، فرهنگی و گردشگری استان برای توسعه استفاده می‌کنیم 

اصفهان، از نظر کالبد شهری، واحد منسجم و ارزشمندی برای توسعه صنعت گردشگری دارد. این استان با دارا بودن منظره‌های بکر طبیعی و ده‌ها مناره، برج کبوتر، آثار تاریخی و مذهبی، بازارهای تودرتو و عمارت‌ در گردشگران برای سفر رغبت ایجاد می‌کند. شهر گنبدهای فیروزه‌ای سرمایه‌ای ارزشمند و منحصر به فرد در صنعت گردشگری در قلمرو ملی و جهانی است که حتی از آن به عنوان پایتخت فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام هم یاد می‌شود. در ۶ ماه اول امسال حدود ۲۶۰ هزار گردشگر خارجی راهشان به اصفهان افتاد و نوروز امسال بیش از ۲ میلیون و ۸۷۵ نفر شب‌های زاینده‌رود را به تماشا نشستند. در ماه‌های اخیر نیز ۵۸۰ هزار مسافر در اقامتگاه‌های مجاز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان شب را به سر بردند.  

  • گردشگری؛ صنعتی فرابخشی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به این‌که صنعت گردشگری در سطوح ملی و استانی به زیرساخت‌های متنوع نیاز دارد، به همشهری می‌گوید: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی با ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شتاب می‌گیرد. اگرچه در سال‌های اخیر نسبت سرمایه‌گذاری با رشد گردشگری هماهنگ بوده است، باید برای رفع موانع بین‌المللی و داخلی تلاش مضاعف انجام شود. «فریدون الهیاری» با بیان این‌که عنصر «تقاضا» پارامتر و شاخص مهمی در صنعت گردشگری است، ادامه می‌دهد: در دوره‌هایی مانند پس از برجام تقاضای گردشگری افزایش یافت و با موج عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی در استان اصفهان مواجه شدیم و کمبود امکانات استاندارد بیش از گذشته نمایان شد.  

وی اظهار می‌کند: توجه به زیرساخت‌های کلی صنعت گردشگری از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود. اصفهان به عنوان شهر شناخته‌شده در حوزه گردشگری باید به زیرساخت‌های ارتباطی اعم از خطوط هوایی و ریلی و حمل‌ و نقل جاده‌ای استاندارد مجهز شود و البته تحرک نسبتا خوبی در این زمینه صورت گرفته است.  الهیاری با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری می‌افزاید: گردشگری یک صنعت فرابخشی است و سازمان میراث فرهنگی متولی دولتی آن محسوب می‌شود که نقش حاکمیتی دارد و نظارت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و خرد را در این حوزه دنبال می‌کند.  

وی می‌گوید: بخش خصوصی، فعالان گردشگری، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و نهادها و سازمان‌های درگیر با صنعت گردشگری باید تنوع ظرفیت گردشگری استان اصفهان را در بسته‌های حرفه‌ای گردشگری در سطوح داخلی و بین‌المللی به جهانگردان و ایرانگردان معرفی کنند. حضور منسجم در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و شناسایی بازارهای مختلف و تقویت بازاریابی در حوزه گردشگری می‌تواند در توسعه این صنعت موثر باشد.  

این مسئول با اشاره به این‌که چشم‌انداز گردشگری استان اصفهان با تمام مشکلات و کمبودها روشن است، بیان می‌کند: همراهی و مساعدت مسئولان و فعالان بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری می‌تواند دستاورد مهم و باارزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.  وی ادامه می‌دهد: استان اصفهان با ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی جایگاه نخست را در کشور در این زمینه دارد. در ماه‌های اخیر ۵۸۰ هزار نفر به اصفهان سفر کردند. امروز در تمام نقاط استان اصفهان به رشدی متعادل در حوزه گردشگری رسیده‌ایم. با هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای مختلف و پایبندی به وظایف تعریف‌شده می‌توان از شعار دادن فاصله گرفت و توسعه صنعت گردشگری را با شتاب پیش برد.

  • رونمایی از پوستر طرح «اصفهان ۲۰۲۰»

رئیس کمیسیون اقتصادی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان این‌که هدف مهم شورای شهر پنجم ارتقای کیفیت زندگی است، به همشهری می‌گوید: شهر اصفهان به لحاظ کالبد تاریخی و ظرفیت‌های شناخته‌شده گردشگری و آثار فاخر هنرمندانش چاره‌ای جز تکیه بر صنعت گردشگری ندارد.   «نصیر ملت» با اشاره به این‌که ماه‌ها روی طرح اصفهان ۲۰۲۰ با همفکری کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری مطالعه انجام شده است، اضافه می‌کند: ظرفیت واقعی اصفهان در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه تبدیل آن را به شهر اول گردشگری در خاورمیانه فراهم کند.

وی با اشاره به میانگین تولید ناخالص داخلی گردشگری که ۱۰ درصد است، تاکید می‌کند: سهم گردشگری اصفهان در سال گذشته از تولید ناخالص داخلی ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در طرح اصفهان ۲۰۲۰ می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های هنری، فرهنگی و گردشگری اصفهان برای توسعه آن استفاده کنیم تا سال آینده میلادی به عنوان سال طلایی صنعت گردشگری اصفهان شود.  ملت اهداف طرح اصفهان ۲۰۲۰ را ارتقای جایگاه گردشگری پایدار در توسعه اقتصادی شهر، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای ارتقای فرهنگ جامعه و کاهش ناهنجاری و افزایش نشاط، توسعه کالبدی شهر اعم از زیرساختی و زیباسازی، حفاظت از محیط ‌زیست و میراث طبیعی و ارتقای جایگاه دیپلماسی آب، حل بحران آب در استان و بازنمایی و صیانت از ارزش‌های هویتی و معنوی هنر در شهر اصفهان برمی‌شمرد.

این عضو شورای شهر با بیان این‌که برای توسعه گردشگری هدف‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است، اظهار می‌کند: اگر گردشگری به‌درستی توسعه یابد، در ابعاد مختلف توسعه به همراه دارد. به گفته وی، در شامگاه سه شنبه ۹ مهرماه از پوستر اصفهان ۲۰۲۰ در تالار خورشید اصفهان رونمایی  شد. رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به روز جهانی گردشگری می‌گوید: شرایط و برداشت ما از صنعت گردشگری هیچ تناسبی با ظرفیت‌ها و داشته‌های ارزشمند اصفهان در این بخش ندارد و شورای پنجم شهر اصفهان به دنبال آن است که در این خصوص اقدامات مشارکتی موثری را به مرحله اجرا بگذارد.

ملت ادامه می‌دهد: رویکرد ما در طرح اصفهان ۲۰۲۰ صرفا برنامه‌های رویدادی نیست، بلکه اجرای طرح‌ها و اصلاحات زیرساختی برای بهبود شرایط گردشگری اصفهان است.  وی می‌گوید: سعی ما این است که در کنار تلاش برای احیای دیگر گونه‌های گردشگری و معرفی همه آثار تاریخی و تبدیل آنها به مقصد سفر، جاذبه‌های گردشگری جدیدی ایجاد کنیم.  ملت بیان می‌کند: وقت آن رسیده است که به جای شعار دادن، در حوزه گردشگری وارد عمل شویم و با استفاده از تجربیات فعالان این حوزه در اصفهان و سایر دوستداران شهرمان در جای‌جای جهان تحول جدی در این حوزه رقم بزنیم.

  • اجرای ۲۵ برنامه هم‌زمان با هفته گردشگری 

معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اجرای ۲۵ برنامه در هفته گردشگری به همشهری می‌گوید: در روز جهانی گردشگری گردهمایی بزرگ فعالان گردشگری در شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز برگزار شد. از آنجا که هفته گردشگری با هفته دفاع مقدس مقارن شد، فعالان گردشگری برای ادای احترام و پیمان بستن با شهدای جنگ در گلستان شهدای اصفهان حاضر شدند.

«سید علی صالح درخشان» با بیان این‌که استان اصفهان در تشکیل جوامع حرفه‌ای فعالان گردشگری در کشور پیشرو است، می‌افزاید: جامعه هتلداران، جامعه دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه بوم‌گردی‌های استان، جامعه سفره‌خانه‌های سنتی و جامعه مراکز تفریحی و گردشگری در این هفته در جهت توسعه صنعت گردشگری گردهمایی دارند.  وی اظهار می‌کند: افتتاح ۲ باب هتل و اقامتگاه سنتی، ۲ اقامتگاه بوم‌گردی و ۲ دفتر خدمات مسافرتی در شهرستان‌های اصفهان و کاشان از دیگر برنامه‌های مهم هفته گردشگری است.  به گفته این مسئول، برنامه‌های هفته گردشگری در تلاش برای توسعه اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب به منظور اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری اجرا می‌شوند.  

  • گردشگری آسان با طرح «ساب»  

کامران هارونی -  کارشناس گردشگری:توزیع مناسب سفر می‌تواند به افزایش ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی در استان اصفهان یاری برساند. در همین راستا، بسته سفر با عنوان «ساب» با همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی عضو ستاد هماهنگی سفر استان اصفهان در حال برنامه‌ریزی است که برای اجرا به استانداری‌ها ابلاغ خواهد شد.

۲۸ مسیر گردشگری از سمت شهر اصفهان به طرف ۲۴ شهرستان استان تعریف و در تمام آنها امکانات برای رفاه حال گردشگران تدارک دیده شده است. راهکار دیگر در توزیع سفر مناسب، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهاست. استان اصفهان برای اولین بار در کشور تقویم رویدادهای روستایی را احصا کرده که در آن برنامه‌های مذهبی، محصولات کشاورزی و دامی، موسیقی سنتی، بازی‌های محلی، نمایشگاه صنایع‌دستی، سوغات، گیاهان دارویی و غذاهای سنتی دیده شده است.

تقویم رویدادهای روستایی هم از طریق شهرستان و هم بر اساس ماه تهیه شده است. برای مثال، گردشگری که قصد سفر به یکی از شهرستان‌های استان را در بهمن‌ماه دارد، می‌تواند در جشنواره آدم‌برفی شرکت کند.  از دیگر راهکارهای جذب گردشگر در اصفهان، افزایش کیفیت خدمات در واحدهای اقامتی و پذیرایی است. در این استان بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای گواهی‌نامه کیفیت و استاندارد هستند.

پیشنهاد دیگر برای توسعه گردشگری، ایجاد جاذبه‌های انسان‌ساخت است. برای نمونه، هر سال جشنواره آدم‌برفی گردشگران بسیاری را به خود جذب خواهد کرد. غارهای دست‌کند در تیران و کرون یا غارنگارهای گلپایگان هم به عنوان جاذبه‌های ناشناخته در جذب گردشگر موثرند. رضایت گردشگران از خدمات هم پارامتر مهمی در توسعه گردشگری محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی شده است که سامانه «مسافریار» نوروز سال آینده نظر گردشگران را در ۲۴ شهرستان احصا کند تا نقاط قوت و ضعف مشخص و بررسی شود.  صنعت گردشگری استفاده از ظرفیت‌های بکر و موجود مانند اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگری روستایی و سافاری را فراهم می‌کند. بسیاری از متخصصان صنعت گردشگری معتقدند اگر تعطیلات آخر هفته به ۲ روز افزایش پیدا کند، می‌تواند به درآمد پایدار منجر شود. همچنین، از ظرفیت چهارفصل بودن اصفهان کاملا استفاده نشده است. اگر از طرف دولت یارانه‌ای برای ترویج سفر به مقاصد کمتر شناخته‌شده تعریف شود، می‌تواند راه‌گشا باشد.

  • گردشگرپذیری در یزد نهادینه می‌شود
  • مدیرکل میراث فرهنگی یزد: در نیمه نخست امسال ۷۲ هزار و ۴۰۰ نفر به استان یزد سفر کردند

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار:یزد، سرزمینی است که با  معماری زیبا، سازه‌های آبی، زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف و درختان تنومندش که قدمتی چندهزار ساله دارند، شناخته می‌شود. این استان کویری در هر ۱۰ شهرستان خود جاذبه‌های زیبا برای معرفی دارد و همین موضوع باعث ایجاد محورهای گردشگری متنوع برای شهرستان‌ها شده است. بافت تاریخی جهانی مهم‌ترین رکن شهر قدیمی ‌یزد است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید آن به یزد سفر می‌کنند و زیبایی‌های آن را به تماشا می‌نشینند. داشتن همه زیبایی‌های ارزشمند، صنعت گردشگری را به یکی از صنایع مهم و درصدر برای توسعه استان تبدیل کرده است اما در این مسیر نیازهایی نیز احساس می‌شود که باید با مشارکت دولت و بخش خصوصی تامین شود تا خجالت‌زده گردشگرانی که به این دیار سفر می‌کنند، نشویم.

  • پتانسیل‌های گردشگری یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: یزد پتانسیل‌های گردشگری متعدد و بی‌نظیری دارد که تقریبا کمتر شهری در دنیا این حجم جاذبه متنوع را در خود جای داده است. البته کشور ما پر از جاذبه است و هر شهر جاذبه خاص خود را دارد اما می‌توان یزد را در صدر شهرهای گردشگری ایران برشمرد.

«سیدمصطفی فاطمی» ادامه می‌دهد: در شرایطی که به دلیل شرایط اقتصادی و رویدادهای بین‌المللی شاهد کاهش گردشگر در بسیاری از استان‌های کشور هستیم، استان یزد با رشد گردشگر روبه‌رو بوده است. وی می‌افزاید: در نیمه نخست امسال ۷۲ هزار و ۴۰۰ نفر به استان یزد سفر کردند که نسبت به سال گذشته که ۵۲ هزار نفر بوده است، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان یزد می‌گوید: عمده گردشگران خارجی استان یزد در نیمه نخست امسال نیز از کشورهای اسپانیا، چین، فرانسه، آلمان و ایتالیا بوده‌اند.

وی تاکید می‌کند: به این ترتیب می‌توان گفت که گردشگری ما خوب است اما نگرانی‌هایی برای آینده گردشگری استان متصور هستیم و کمبودهایی داریم. به رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته است باید زیرساخت‌هایی را اضافه کنیم. استان یزد رشد خوبی در حوزه ساخت مجموعه‌های اقامتی داشته است و در سایر خدمات نیز باید رشد کنیم. فاطمی می‌افزاید: از جمله این زمینه‌ها می‌توان به ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و درون شهری اشاره کرد. باید اقداماتی صورت گیرد که خدمات عمومی ‌خوبی به گردشگران ارائه شود.

وی ادامه می‌دهد: توجه به امنیت بافت تاریخی یکی از مولفه‌های مهم است که برای گردشگران بسیار اهمیت دارد. ترافیک بافت تاریخی، نورپردازی اماکن گردشگری و از جمله این نیازها و خواسته‌هایی است که گردشگر از یک شهر جهانی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بیان می‌کند: اینها مواردی است که لازم است در استان به آن پرداخته شود، هر چند بعضی شهرداری‌ها اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند. برای مثال شهرداری اردکان اقدامات قابل تقدیری برای ساماندهی، نورپردازی و ایجاد مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری در دل بافت تاریخی انجام داده است که همگی در راستای حفاظت از این بافت است.

  • تعدد بناها از دوره‌های مختلف تاریخی

فاطمی می‌گوید: هر توریستی که به یزد می‌آید، شیفته زیبایی‌های آن می‌شود. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر، بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی با وسعت قابل توجه آن است. تعدد بناهای تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخی، سوغات و صنایع‌دستی زیبا و آثار تاریخی طبیعی از جمله درختان کهنسال از جمله جاذبه‌های این استان است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اظهار می‌کند: از یک سو رمل‌های کویری امکان ورزش‌های کویری را فراهم کرده است و از سوی دیگر ییلاقات خنکای نسیم را به گردشگران هدیه می‌دهد.

وی همچنین به جاذبه‌های فرهنگی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: از بعد فرهنگی نیز گردشگری یزد از غنای ویژه‌ای برخوردار است. تنوع فرهنگی از زندگی عشایر در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه، کویرنشینان بافق و بهاباد تا زندگی ادیان مختلف در شهر یزد از جمله زرتشتیان موید این ادعا است. فاطمی می‌گوید: فرهنگ کار و هنرمندی مردمانی که در خطه میبد و اردکان به تولید انواع صنایع‌دستی سفالین و سازه‌ها مشغولند، بافندگی و صنعت نساجی در اشکذر و یزد، گیوه‌بافی و چاقوسازی در مهریز و سدبافی در بافق از دیگر جاذبه‌های فرهنگی استان یزد به شمار می‌روند.

  • برگزاری رویدادهای گردشگری در شهرها و روستاها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از جمله اقدامات برای تقویت صنعت گردشگری در استان را برگزاری رویدادهای گردشگری و جشنواره‌ها در بسیاری از شهرها و حتی روستاهای استان عنوان می‌کند. وی می‌گوید: این اقدامات باعث نشان دادن ظرفیت‌ها و نقاط قوت هر منطقه برای گردشگران داخل استان، خارج از استان و حتی گردشگران خارجی است. از این فرصت‌ها برای رونق گردشگری در همه شهرستان‌های استان استفاده خواهد شد و قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت. فاطمی درباره نقاط مورد نظر گردشگران داخلی و خارجی زمانی که وارد استان یزد می‌شوند، بیان می‌کند: بهترین محور گردشگری استان یزد که از گذشته برقرار بوده محور چک چک - میبد- خرانق است که بسیار مورد استقبال واقع شده است. از دیگر محورها می‌توان به محور مهریز و جاذبه‌هایی مانند باغ پهلوانپور، روستای سریزد و کاروانسرای زین‌الدین اشاره کرد.

وی می‌افزاید: محور ابرکوه نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر یزد- شیراز و داشتن جاذبه‌های متعدد از جمله سرو کهنسال، محور رو به رشدی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اظهار می‌کند: در شهرستان یزد بافت تاریخی در صدر توجه گردشگران قرار دارد و بعد در محور ادیان، مسجد جامع، حسینیه امیرچخماق، آتشکده و دخمه زرتشتیان بازدید می‌شود. محور بعدی باغ است که به بازدید از باغ جهانی دولت‌آباد وقنات زیبای آن می‌پردازند و در نهایت نیز محور کویر است که گردشگران در رمل‌های کویری به ورزش‌های کویری مشغول می‌شوند.

  • آمادگی برای گردشگر پذیری

رئیس انجمن صنفی آژانس‌های خدمات گردشگری استان یزد با اشاره به تلاش‌های بسیاری که برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری در استان صورت گرفته است، به بعد مهمی از گردشگری اشاره می‌کند. «مهدی موحد» می‌گوید: یکی از نیازهای فعلی صنعت گردشگری استان یزد ورود به مقوله فرهنگی اجتماعی و عمومی تقویت گردشگرپذیری است.

باید روحیه مهمان‌نوازی که یزدی‌ها به آن شهره هستند برای گردشگران نیزبه نمایش درآید. وی می‌افزاید: برخی رفتارهای امروز ما در دید دنیا ناپسند است. از جمله این رفتارهای نازیبا می‌توان به فرهنگ نادرست رانندگی و ترافیکی، ایجاد سد معبر، در اولویت قرار ندادن عابر پیاده برای عبور از عرض خیابان و از این دست رفتارها اشاره کرد. موحد می‌گوید: زمانی که گردشگر برای عبور از عرض خیابان شلوغ فرصت عبور از خط عابر پیاده را ندارد و خودروها برای عبور از این خط از یکدیگر سبقت می‌گیرند، شکل نامناسبی از  رفتار اجتماعی به گردشگران نشان داده می‌شود که در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست. وی با اشاره به تعجب گردشگران از مشاهده رفتارهای اجتماعی برخی شهروندان اضافه می‌کند: البته این معضلات در کشور ما وجود دارد اما شدت آن در یزد به مراتب بیشتر از شهرهای دیگر کشور است.

  • آمادگی برای مهمان‌نوازی

رئیس انجمن صنفی آژانس‌های گردشگری استان یزد اظهار می‌کند: اگر ما بخواهیم به عنوان شهر مقصد گردشگری، مدیریت مقصد را بررسی کنیم یکی از لایه‌های خیلی مهم فرهنگ اجتماعی گردشگرپذیری است که باید رعایت شود. «مهدی موحد» می‌افزاید: این به این معناست که همان‌طور که در خانه برای مهمانی آمادگی پیدا می‌کنیم و طبق سلیقه مهمان عمل می‌کنیم که البته عمومیت هم دارد، باید در شهر نیز با تمام توان از گردشگران پذیرایی کرد.

وی می‌گوید: البته اتفاقات خوبی در بافت تاریخی شکل گرفته است که مردم آرام آرام با گردشگران ارتباط گرفته‌اند و بدون برنامه‌ریزی در حال تغییراتی در رفتارهای اجتماعی مردم هستیم اما بخشی از این رفتارها نیز نیاز به آموزش دارند. وی با اشاره به نیاز صنعت گردشگری استان به زیرساخت‌های بیشتر، تاکید می‌کند: توجه به ابعاد فرهنگی و گردشگری نیز به اندازه زیرساخت در رونق صنعت گردشگری استان تاثیرگذار است.

  • حلقه مفقوده صنعت گردشگری یزد

یاسین دهقان -یزد- خبرنگار:هرچند به گفته مسئولان آمار گردشگران امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما آمار گردشگران نسبت به دوره‌های قبل از تحریم بسیار کاهش یافته است. با امضا شدن برجام صنعت گردشگری کشور تکان خورد اما در حال حاضر دوباره به وضعیت قبل بازگشته است. اینکه سیاست کشور با گردشگری عجین شده است قابل انکار نیست. زمانی که کشورهای دنیا یک‌باره در برابر ایران موضع می‌گیرند و کشورمان را متهم می‌کنند قطعا گردشگر نیز احساس ترس می‌کند و به ایران سفر نمی‌کند. اینها صحبت‌های «محمدناصر پیروزی» یکی از فعالان صنعت گردشگری استان یزد است.

او عقیده دارد پروژه ایران‌هراسی بیشترین سهم را در کاهش گردشگران خارجی دارد.  این فعال صنعت گردشگری معتقد است: البته در این مسیر ضعف‌های زیرساختی نیز وجود دارد که مزید بر علت می‌شود. برای مثال می‌توان به نبود پروازهای مطرح دنیا در کشورمان اشاره کرد. پروازها عمدتا ترکی، قطری، اماراتی و عراقی هستند و این پروازها نمی‌توانند مسافران متقاضی سفر به کشورمان را متقاعد کنند. وی ادامه می‌دهد: قطعا مسافر اگر با یک پرواز مستقیم به کشور هدفش برسد بسیار دلنشین‌تر است که به مقصد دیگری سفر کند و از آنجا راهی مقصد نهایی شود، بخشی از مسافران به این دلیل از سفر کردن به ایران و در نهایت استان یزد پشیمان می‌شوند

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به مجوزهای متعددی که برای فعالان صنعت گردشگری در استان یزد صادر شده است، می‌گوید: نرخ‌شکنی آژانس‌ها و رقابت‌های نادرست صنفی نیز یکی از مواردی است که اعتماد گردشگران را نسبت به استان کاهش می‌دهد و این برای آینده صنعت گردشگری استان و کشورمان خوب نیست. پیروزی اظهار می‌کند: استان یزد هم جاذبه طبیعت شامل طبیعت سرسبز و طبیعت کویری را دارد و هم معماری زیبا و منحصربه‌فردی دارد که نتیجه آن بافت‌های تاریخی و بناهای قدیمی ‌زیبایی است که بسیار تماشایی هستند. استان همچنین در حوزه گردشگری روستایی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. همه این جاذبه‌ها خود مشوق خوبی برای سفر به یزد هستند، به این شرط که این جاذبه‌ها به خوبی در دنیا معرفی شوند و گردشگران را به سمت خود جلب کنند.

کد خبر 457123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha