مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

یاسین دهقان-  یزد- خبرنگار: جهانی شدن بافت تاریخی یزد اتفاق مبارکی است که ۱۸ تیرماه را برای یزدی‌ها خاطره‌ساز کرده است. اما هر ساله با نزدیک شدن به این مناسب، شاهد ابراز گلایه و نارضایتی به واسطه بهره‌برداری نشدن از این ظرفیت هستیم؛ ظرفیتی که تاکنون برای هیچ شهری در دنیا نظیر آن ایجاد نشده است.

بافت تاریخی یزد  نیازمند توجه مسئولان

این ثبت جهانی، نشان داد که ارزش‌های بافت تاریخی یزد جهانی است و باید برای نگهداری و حفاظت از آن همت جهانی به کار گمارده شود اما لازمه همه این اقدامات اعتباراتی است که هیچ گاه به صورت ویژه برای استان یزد در نظر گرفته نشده است. پیگیری‌های استان برای در نظر گرفتن کد اعتباری ویژه در بودجه برای بافت تاریخی یزد به ثمر ننشسته و اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با توجه به شرایط دولت سال به سال در حال کاهش است، با این اوصاف نباید انتظار داشت که استان بتواند در مقابل شرایط فعلی و برای پاسخ دادن به تعهداتی که به سازمان جهانی یونسکو داده است، قد علم کند.

بافت تاریخی و ارزشمند جهانی یزد این روزها بیش از پیش نیازمند توجه است اما نبود اعتبارات دست دولت را برای حفاظت از این بافت ارزشمند بسته و اتفاقاتی که در حال حاضر در بافت رخ می‌دهد نیز نتیجه تلاش‌هایی است که با همراهی کردن مردم اتفاق افتاده است. شاید بهترین دستاورد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تکاپوی ساکنان بافت برای رونق بخشیدن به آن و ایجاد کسب وکارهای جدید برای ایجاد انگیزه در بین ساکنان بافت تاریخی است اما تا زمانی که اعتبار ویژه برای بافت تاریخی یزد در نظر گرفته نشود، عمل به تعهدات و تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای بافت میسر نخواهدشد.

کد خبر 446159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha