سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

وحید سعیدی: شبکه سوم یکی از موفق‌ترین شبکه‌های تلویزیون در عرصه ساخت سریال‌های مناسبتی است

معمولا سریال‌های مناسبتی این شبکه چه در ایام نوروز و چه در ماه رمضان از لحاظ میزان رضایت‌مندی مخاطبان جزو سریال‌های اول یا دوم بوده‌اند. اما آنها برای نوروز 87 خواسته‌اند تا یک برگ برنده رو کنند. آنها می‌خواهند با مهران مدیری و مرد هزارچهره‌اش بهترین شوند.

1- مهران مدیری معمولا کار بد و ضعیف ندارد.

بعضی از کارهایش شاید انتظارات را برآورده نکرده باشد؛ اما غیرقابل دیدن نبوده. مثل «جایزه بزرگ» که کار چندان موفقی در قیاس با کارهای اخیر او به حساب نمی‌آید. این مجموعه نوروزی با وجود بهره‌بردن از بازیگرانی مثل رضویان و شفیعی‌جم نتوانست آن طور که باید و شاید طرفداران سریال‌های مدیری را راضی کند.

جایزه بزرگ به نوعی اولین مجموعه مدیری بود که در آن داستانی دنباله‌دار روایت می‌شد و او حالا پس از چند سال بار دیگر سریالی با داستانی دنباله‌دار را برای نوروز شبکه سوم می‌سازد. سریالی با نام «مرد هزارچهره» که خودش در آن در 14 نقش متفاوت ظاهر شده است. سریالی که از ظواهرش پیداست که کاری متفاوت و جذاب خواهد شد، به خصوص آنکه او در این مجموعه از چند چهره شناخته شده نیز استفاده کرده است.

2- مدیری تقریبا از اوایل دی‌ماه درگیر پروژه نوروزی خود شد.

در همان ایام فقط خبری منتشر شد مبنی بر ساخت سریالی از سوی او برای نوروز شبکه سوم و تنها اطلاعات موجود از کار هم همکاری او با حمید و مجید آقاگلیان به عنوان تهیه‌کننده در مطبوعات منتشر شد.

چند روز بعد یکی از خبرگزاری‌ها ترکیب بازیگران مجموعه را که در آن زمان هنوز نامی برایش انتخاب نشده بود اعلام کرد که در واقع بازیگران نام برده شده، همان تیم بازیگری چند کار اخیر بودند.

مثل سیامک انصاری، سحر جعفری‌جوزانی، محمدرضا هدایتی، سعید پیردوست، هادی کاظمی، نادر سلیمانی، نصرالله رادش و ... در پی این خبر، خبرگزاری دیگری اعلام کرد که مهران مدیری در این مجموعه از بازیگران شناخته شده و مطرح سینما استفاده می‌کند که در پی همین خبر از حضور امین حیایی و خسرو شکیبایی در چند قسمت از این مجموعه خبر داد.

این اخبار هیچ‌گاه نه از سوی تولیدکنندگان مجموعه به شکل صددرصد تایید شد و نه آن را تکذیب کردند. بعدها از گوشه و کنار خبر رسید که علاوه بر امین حیایی، همسرش نیلوفر خوش‌خلق نیز در این مجموعه بازی دارد.

حامد بهداد و حتی پرویز پرستویی دیگر بازیگران سرشناسی بودند که از آنها برای حضور یکی، دو قسمتی در این مجموعه خبر داده می‌شد، نکته جالب دیگر در میان اسامی بازیگران حضور سیدجواد رضویان بود، کسی که در دو کار قبلی مدیری یعنی «شب‌های برره» و «باغ مظفر» همکاریش در آخرین دقایق با این پروژه‌ها منتفی شده بود و امسال هم خودش به عنوان کارگردان مجموعه «قرارگاه مسکونی» را برای نوروز شبکه تهران آماده داشت، به همین دلیل حضور او در این مجموعه کمی عجیب به نظر می‌رسید. در هر حال مدیری با وجود همه این شایعات کارش را ادامه داد.

3- سکوت خبری سریال‌های مدیری  توسط عوامل آن معمولا در آستانه پخش مجموعه شکسته می‌شود و درهمین ایام است که صحت و سقم شایعات پیرامونی مجموعه مشخص می‌شود. شاید اولین نکته‌ای که همگان بخواهند از آن مطلع شوند، ترکیب بازیگران مجموعه باشد. همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم.

از خسرو شکیبایی، امین حیایی و همسرش، حامد بهداد و جواد رضویان در این مجموعه خبری نیست.

البته شاید در آن زمان توافقاتی میان این بازیگران و مدیری برای بازی در «مرد هزار چهره» انجام شده بود؛ اما همگی آنها به استثنای رضویان به ترتیب درگیر پروژه‌های «حیران»، «کلاه پهلوی» و «زخم‌های رویا» هستند و شاید تداخل فیلمبرداری این آثار با کار مدیری مانع از همکاری‌شان شده است. در هر حال اینها در مجموعه مدیری بازی ندارند.

 اما پژمان بازغی، علیرضا خمسه، نگار فروزنده و بهاره رهنما از جمله بازیگران جدید این سریال هستند.

از میان بازیگران ثابت کارهای مدیری هم می‌توان به بازی سیامک انصاری، ساعد هدایتی، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، شایان احدی‌فر، نادر سلیمانی، روشنک عجمیان و سحر جعفری‌جوزانی اشاره کرد. همان‌طوری که قبلا هم گفته شد خود مهران مدیری ایفاگر نقش  اصلی مجموعه است.

4- از میان بازیگرانی که از آنها نام بردیم، حضور یکی بیش از بقیه جلب توجه می‌کند شاید فکر کنید آن یک نفر پژمان بازغی است.

نه آن یک نفر علیرضا خمسه است. خمسه که پس از سال‌ها این اواخر با یک «مشت پر عقاب» در نقش گروهبان «شه‌پرست» خوش درخشید، حالا به جمع بازیگران سریال‌های مدیری آمده تا با توجه به شرایطی که در این مجموعه برایش مهیا می‌شود بتواند گوشه‌ای دیگر از هنر طنزش را رو کند.

قطعاً رودررویی مدیری و خمسه که هر کدام در عرصه کمدی سبک و سیاق خاص خودشان را دارند جالب باشد. نکته‌ای که خود خمسه به خوبی به آن اشاره می‌کند:

«وقتی از طرف مهران مدیری برای این کار دعوت شدم، آن را به فال نیک گرفتم و بسیار خوشحال شدم؛ چون او کارگردانی آگاه به کمدی است و تسلط منحصربه‌فردی روی این ژانر دارد. مطمئن هستم با تسلط و دقت نظری که او روی کار و اجرای نقش‌ها دارد، بازیگرها می‌توانند بازی خوبی در این مجموعه ارائه دهند. در هر حال برای من این سریال در کارنامه کاری‌ام، اثری تأثیرگذار و متفاوت خواهد بود و فکر می‌کنم بتواند جزء سریال‌های پرمخاطب نوروز امسال شود.»

خمسه در این مجموعه نقش رئیس باند مافیا با نام «قداره بندیان» را برعهده دارد. شخصیتی که در قسمت‌های دوازدهم تا چهاردهم در مجموعه حضور خواهد داشت.

5- زوج مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی را بی‌شک باید زوج طلایی طنز تلویزیون نامید. مطمئن هستم همه روی این مسئله اتفاق نظر دارند و حالا این زوج هنری بار دیگر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا اثری متفاوت در عرصه طنز تلویزیون خلق کنند.

پیمان در «مرد هزار چهره» به سراغ اقتباس رفته و شاید همین عامل کار آنها را بیش از پیش متمایز کند او می‌گوید: «ساختمان اولیه مجموعه براساس رمان «پخمه» نوشته عظیم نسیم شکل گرفت و فیلمنامه برداشتی است آزاد از این کتاب.»

محراب قاسم‌خانی، سروش صحت، امیرمهدی زوله و خشایار الوند گروه نویسندگان مجموعه «مرد هزار چهره» را تشکیل می‌دهند که به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی فیلمنامه را می‌نویسند قطعاً نگارش فیلمنامه اثری دنباله‌دار که ساختاری اپیزودیک ندارد توسط تیمی 4 نفره کمی مشکل به نظر می‌رسد نکته‌ای که پیمان هم به آن اشاره می‌کند:

«حضور 4 نویسنده، قطعاً کار را سخت‌تر می‌کند و با توجه به شکل داستانی مجموعه طراحی داستان و نگارش فیلمنامه هم متفاوت‌تر از کارهای قبلی است، اما با توجه به اینکه ما با یکدیگر راحت هستیم، خیلی زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسیم، آنها فیلمنامه را می‌نویسند و در پایان من نظارت نهایی را انجام می‌دهم، اگر حس کنم کار احتیاج به بازنویسی دارد، قطعاً آن را بازنویسی می‌کنم.»

قاسم‌خانی هم به این سریال خیلی امیدوار است: «مرد هزار چهره چون شکل داستانی دارد تجربه متفاوتی در بین کارهای مهران مدیری محسوب می‌شود و من به آن خیلی امیدوارم.»

جانورانی که به سریال مدیری آمده‌اند

  • تا به حال شده حتی از فکر کردن به اینکه یک‌ مار به دور گردنتان حلقه زده به وحشت بیافتید؟

امیر توحید رهبر، کسی است که به راحتی با حیواناتش بازی می‌کند و اکثر اوقات مارش به دور گردنش حلقه زده و یا آفتاب‌پرستش (که تنها آفتاب‌پرست در ایران است) به روی پاهایش نشسته و یا اینکه سوسمارش را را بغل کرده است! او به راحتی از این حیوانات بازی می‌گیرد و خود را بازیگردان حیوانات در فیلم‌های سینمایی و یا سریال‌ها می‌داند، که تازه‌ترین کار او بازیگردانی این حیوانات در سریال مهران مدیری است.

  • در طی چند سال این حیوانات زیبا را گردآوری کردید؟

بعد از سال 72 که با طنزنویسی وارد عرصه سینما و تئاتر شدم، سال 76 برای تحصیلات به هندوستان رفتم اما در آنجا به دنبال کار خودم رفتم و چیزهای زیادی را یاد گرفتم که در هیچ دانشگاهی این درس‌ها تدریس نمی‌شد، به جنگل‌ها رفتم و تعدادی از این حیوانات را در آنجا گردآوری و بقیه را هم از سایر نقاط جهان وارد کرده‌ام.

  • تمامی این حیوانات را در خانه نگه‌داری می‌کنید؟

همه‌‌ آنها را نه! برای مثال من 30 سگ دارم ولی هیچ‌کدام را به خانه نمی‌برم چرا که هم به دلیل مذهبی و هم به دلیل علمی اعتقاد دارم که نمی‌توان آنها را در خانه نگه داشت. یا مثلاً مارهای سمی یا پرندگان که احتیاج به پرواز دارند را نمی‌توان در یک محیط بسته حفظ کرد.

  • از این حیوانات هیچ‌وقت نترسیدید؟

 نه! ببینید من علمی را در ایران آوردم به نام animal fobia  که در عرض 15 تا 30 دقیقه ترس شما را از حیوانات از بین می‌برم و کاری می‌کنم که تمام عمر بتوانید راحت در کنار آنها زندگی کنید و از همین طریق هم به بازیگران چگونگی برخورد با آنها را آموزش می‌دهم، مثل صحنه‌ای که رویا نونهالی در سریال خواب و بیدار وارد قفس سگ‌ها شد یا لیلا حاتمی، بهرام رادان، امین حیایی و مریلا زارعی که در کارهای مختلف با حیوانات سروکار داشتند.

شما باید بدانید که درنده‌ترین حیوانات نیز خطرشان از انسان‌ها کمتر است، چون یک حیوان از همان لحظه اول اگر از کسی یا چیزی خوشش نیاید آن را نشان می‌د‌هد ولی آدمیزاد بعد از چند سال تازه خمیر وجودی خود را به شکل‌های وحشتناکی آشکار می‌کند که همان سبب جنایات می‌شود.

  • چگونه به سریال مدیری دعوت شدید؟

ایشان به حیوانات علاقه زیادی دارند، بعد از فیلم همیشه پای یک‌زن در میان است که با یک مار سروکار داشتند به منزل من آمدند و با هم تبادل مار داشتیم و برای این کار نیز از من دعوت کردند تا بتوانند از حیوانات بازی بگیرند.

  • در این کار بازی هم می‌کنید؟

 بله به واسطه آقای مدیری در این سریال نقشی را نیز برعهده دارم.

 همشهری امارات

کد خبر 45702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز