همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم‌زمان با روز جهانی سالمند گفت: متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی اخیر، بیشترین فشار اقتصادی به سالمندان و بازنشستگان وارد می‌شود.

محسن هاشمی

به گزارش شهرنوشت، محسن هاشمی رفسنجانی در جریان یکصدو شصت و هشتمین جلسه شورا با اشاره به روزجهانی سالمند و گرامی‌داشت این روز اظهار کرد: سالمندی، یکی از دوره‌های لذت‌بخش زندگی هر انسانی می‌تواند باشد در صورتی که زمینه‌های جسمی و روحی گذران این دوره به صورت مناسبی فراهم شده باشد.

‫هاشمی اضافه کرد: با افزایش سن متوسط ایرانیان در دهه‌های اخیر به نزدیک هشتاد سال به خصوص در بانوان، سپری کردن حدود دو دهه زندگی در سالمندی نیاز به توجه و حمایت بیشتری از سوی جامعه دارد.

‫رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این‌که این حمایت در حوزه های مختلفی نظیر تغذیه، سلامت و درمان، تامین معیشت و حمایت های معنوی و فرهنگی باید ایجاد شود، ادامه داد: سالمندان پس از عمری تلاش و خدمت نباید با بحران‌های مختلف مادی و روحی مواجه شوند.

‫‬او ایجاد فضای بانشاط و اجرای برنامه‌های فرهنگی را از جمله خدماتی دانست که حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری باید برای شهروندان سالمند به صورت ویژه پیش‌بینی کند.

‫هاشمی با بیان این‌که متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی اخیر، بیشترین فشار اقتصادی به سالمندان و بازنشستگان وارد می شود، افزود: هزینه‌های این گروه از جامعه که دارای فرزندان بزرگ دانشجو یا فارغ التحصیل فاقد شغل و درگیر بیماری و مراقبت‌های پزشکی هستند نسبت به سایر اقشار بیشتر و درآمد آن‌ها کمتر شده است.

او روز سالمند را به حدود ۱۲ هزار بازنشسته مدیریت شهری تهران و خانواده‌های آن‌ها تبریک گفت و تصریح کرد: مهم‌ترین پیامی که سالمند باید از جامعه به ویژه مسئولان دریافت کند، احساس قدرشناسی، حمایت و همراهی به پاس یک عمر خدمت و زحمت صادقانه در محل کار و خانه است، موضوعی که در فرهنگ ایرانی – اسلامی، متفاوت با فرهنگ برخی جوامع دیگر است و واژه پیر در فرهنگ و ادب پارسی، به معنای بلوغ فکری و اوج پختگی و کمال معنوی و عقلانی انسان است و سالمند در فرهنگ سنتی ایران، مرکز توجه، احترام و قدرشناسی است که امیدواریم بتوانیم این فرهنگ غنی را با برنامه‌های مدون به نسل‌های جدید و آینده نیز انتقال دهیم.

کد خبر 456995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha