محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اقدام به اجرای پروژه‌های تولید رز با استفاده از فناوری کشت بافت کرده و موفق به دستیابی دانش فنی تولید نهال آن‌ها شدند.

 با این روش می‌توان گیاهان یکنواخت و عاری از هر نوع بیماری را به دست آورد که موجب کاهش معنی‌دار میزان هزینه تولید و تضمین سلامت گیاه می‌شود.

در کنار این موضوع در این پژوهشکده کلکسیونی از ارقام رز بومی ایرانی و ارقام جدید دنیا تهیه شده است که در برنامه‌های اصلاحی این گیاه استفاده می‌شوند. به گزارش فارس علاوه بر این می‌توان گیاهانی که تکثیر آن‌ها از طریق روش‌های متداول عملی نبوده و یا به سختی انجام می‌شود را نیز با سرعت بیش‌تری تولید کردند.

سطح زیر کشت گل و گیاهان در جهان حدود 360 هزار هکتار و در ایران حدود 4 هزار 700 هکتار است. درآمد تولیدات گل و گیاهان زینتی در جهان 8 هزار و 600 میلیون یورو و درآمد حاصل از صادرات در ایران 86 میلیون یورو معادل یک درصد ارزش تولیدات جهانی است.

جایگاه ایران از نظر تولید گل در جهان رتبه 17 و در عرصه صادرات گل رتبه 107 جهان است. با توجه به اهمیت گیاهان زینتی و لزوم افزایش تولیدات این نوع گیاهان در جهان و با توجه به اینکه سالانه میزان قابل توجهی گیاهان زینتی از خارج به کشور وارد می‌شود.

با اصلاح و ایجاد ارقام رز ایرانی نیاز کشور به ارقام وارداتی کاهش خواهد یافت. همچنین تولید انبوه ارقام جدید و عاری از بیماری از طریق کشت بافت از طرفی جوابگوی نیاز بخش خصوصی برای تولید گل‌های شاخه بریده خواهد بود و از طرف دیگر تکثیر سریع ارقام اصلاح شده جدید ایرانی امکان حضور گسترده در بازار جهانی را فراهم می‌کند.

همشهری امارات

کد خبر 45692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز