یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

واردات نهال‌های آلوده گل رز هلندی به کشور باعث وارد آمدن خسارت 30 میلیارد تومانی به کشاورزان و پرورش‌دهندگان داخلی شده است.

این در حالی است که مسئولان سازمان حفظ نباتات با وجود بازرسی از گلخانه‌های آلوده، به اشتباه گواهی سلامت پایه‌های رز هلندی را صادر کرده‌اند که همین امر موجب شده است تا کشاورزان داخلی نتوانند خسارت وارد شده از این محل را از شرکت‌های هلندی دریافت کنند.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان گل رز با بیان این مطلب به همشهری، افزود: از آنجایی که امکان سرایت باکتری این پایه‌ها به تمامی‌محصولات کشاورزی وجود دارد، لذا اگر پایه‌های آلوده سوزانده نشوند کل تولیدات کشاورزی داخلی و کشاورزان با مشکل اساسی و خسارت‌های میلیاردی روبه‌رو خواهند شد.

علی رضایی افزود: مسلما واردات پایه‌های سالم رز هلندی به داخل امری نیست که کسی با آن مخالف باشد، اما ورود پایه‌های آلوده به باکتری که اصلا در ایران تاکنون نبوده است از سوی کشاورزان و صاحبان گلخانه‌ها تایید نمی‌شود.

به گفته وی، تا همین چند ماه گذشته به دنبال اعتراض کشاورزان واردات نهال‌‌ از شرکت‌هایی که در فهرست سیاه قرار دارند ممنوع اعلام شد، اما متاسفانه هم‌اکنون یکی از شرکت‌های موجود در فهرست سیاه بیشترین میزان واردات پایه‌های گل رز هلندی با 70 درصد آلودگی به داخل را دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود یک میلیون و 500 پایه گل رز هلندی به داخل وارد شده است، اظهار کرد: با توجه به گرایش اشخاص در شهرهای مختلف کشور از جمله اصفهان، ورامین، چهار محال و بختیاری، بندر عباس، شیراز و شهریار به ورود پایه‌های گل رز هلندی و خطرات ناشی از این امر که آینده کشاورزی کشور را تهدید می‌کند، توجه هر چه بیشتر وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان سازمان حفظ نباتات به رفع این مشکل ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر 31611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز