سحر جعفریان ـ خبرنگار: تماشاچیان، پسر بچه‌های ۹ تا ۱۷ ساله آکادمی فوتبال محله استادمعین و والدین‌شان هستند.

مسابقه فوتبال

یک به یک و با هیجان وارد سالن فوتبال ۵۰۰ مترمربعی مجموعه ورزشی شهید حسن خوراکیان می‌شوند. تعدادی پرچم ایران به دست دارند و چندنفری هم پشت سر هم در شیپورهایشان می‌دمند. یک لحظه آرام و قرار ندارند. حتی زمانی که در جایگاه‌ و روی صندلی‌های آبی‌رنگ ویژه تماشاچیان نشسته‌اند. قرار است از نزدیک شاهد دیدار دوستانه فوتبال بین تیم‌های کودکان‌کار منطقه ۹ و پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال باشند. بناست این کودکان چند ساعتی در یک مسابقه فوتبال که به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری منطقه و سازمان ورزش  در قالب پویش «نه به کار کودک» برگزار شده، فارغ از دغدغه واکس زدن و فال‌فروشی خوش باشند. بعد از پایان مسابقه با چندتن از پیشکسوتان فوتبال همصحبت شدیم.  

«علی خسروی» داور اسبق ملی و بین‌المللی در این مسابقه نمادین به‌عنوان گزارشگر دعوت شده تا با قدرت کلامش بر شور و هیجان بازی بیفزاید. می‌گوید: «کودکان کار حاصل شرایطی هستند که در آن هیچ نقشی ندارند. برای جلوگیری از افزایش تعداد کودکان‌کار باید هر شهروندی بخشی از مسئولیت اجتماعی آنها را بر عهده بگیرد. این میان   و شهرداری مناطق پایتخت نیز با برگزاری مسابقه‌هایی پرطرفدار به دنبال ارتقای نشاط و آگاهی اجتماعی این نان‌آوران کوچک هستند. تداوم طرح‌های معنوی و حمایتی از این کودکان می‌تواند آینده خوبی را برایشان رقم بزند.»

  • پویش «نه به کودکان کار» مناسبتی نباشد

«مهدی امیرآبادی» بازیکن سابق تیم استقلال، کنار زمین ایستاده و مدام از تماشاگران می‌خواهد تیم کودکان‌کار را با هیجان بیشتری تشویق کنند. او می‌گوید: «شاید یکی دو سال پیش همه توجه من به کودکان‌کار محدود می‌شد به مبلغ ناچیزی که سر چهارراه‌ها و کنار خیابان‌ها به آنها کمک می‌کردم. مدتی است نگاهم به آنها تغییر کرده است. به گونه‌ای که می‌خواهم کمکم به کودکان‌کار، عمیق‌تر و معنادارتر باشد. اینکه نوروز شود و به آنها لباس دهیم یا مهر ماه برسد و کیف و کفش هدیه دهیم خوب است، اما زخم آنها را التیام نمی‌بخشد. باید ساز و کار «نه به کودک‌کار» تعریف دقیق‌تری داشته باشد تا ما با وجود این حجم از کمک‌های مالی و فعالیت‌های خیرخواهانه شاهد محرومیت‌های تلخ یک کودک نباشیم.»

  • عکس یادگاری با هنرمندان
    بعد از پایان مسابقه و گرفتن عکس‌های یادگاری «‌رضا حسن‌زاده» پیشکسوت تیم استقلال از تأثیرگذاری اجرای برنامه‌های ویژه کودکان‌کار می‌گوید: «چاشنی برنامه‌هایی که حول کودک‌کار می‌چرخد بهتر است با حضور و نقش‌آفرینی هنرمندان و افراد محبوب جامعه همراه باشد تا ضمن ایجاد روحیه و انگیزه، الگوسازی‌ هم بشود. به این دلیل که کودک‌ کار از نزدیک هنرمند و ورزشکار مورد علاقه‌اش را می‌بیند و موفقیت برایش باورپذیرتر می‌شود و به این نکته می‌رسد که می‌توان تحت هر شرایطی با تلاش و کوشش موفق شد. بها دادن به کودکان‌کار عزت نفس را در آنها زنده می‌کند.»
  • کودکان با غیرت 
    داور مسابقه فوتبال در بازی بین کودکان‌کار منطقه و پیشکسوتان «علی سیدپور» است. سیدپور با اشاره به این که کودکان‌کار از نظر همدلی و همراهی به دلیل حمایت از خانواده خود، یک هیچ از ما جلوتر هستند، می‌گوید: «باید این غیرت کودکان‌کار را بازیابی کرد و آن را در مسیری قرار داد که خلاقیت در آنها پرورش داده شود و این کار البته باید با آموزش همراه باشد.»
کد خبر 456865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha