مهین قاسمخانی ـ خبرنگار: آفتاب پرتوهای طلایی‌اش را اندک اندک از سر مردم شهر بر می‌چیند و نسیم ملایمی شاخ و برگ درختان بوستان ماهور را نوازش می‌دهد، اما هوا همچنان گرم است.

رقابت شاد

 درست در ورودی بوستان، پارچه نوشته‌ای که روی آن فلشی بزرگ ترسیم و در آن نوشته شده: «به طرف محل برگزاری مسابقات نشاط سالمندی»، توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند. در هرچند قدم، پارچه نوشته‌های مشابهی می‌بینیم و با دنبال کردن آنها به فضای محصوری می‌رسیم که با چینش صندلی‌ها و فضاسازی‌های زیبا آماده پذیرایی از اعضای تیم‌هایی است که بعد از شرکت در مسابقات مقدماتی «نشاط سالمندی»، اکنون به مرحله نیمه نهایی رسیده‌اند. اعضای تیم‌ها یک به یک از راه می‌رسند و صندلی‌ها را پر می‌کنند. این تیم‌ها باید در ۵بازی بومی و محلی با همدیگر رقابت کنند.

مسابقات نشاط سالمندی برای همه سالمندان، چه مرد و چه زن طراحی شده است، اما به نظر می‌رسد بانوان اشتیاق بیشــتری شرکت در ایـن مسابقات داشـــــته‌اند چراکه بیشتر شرکت‌کنندگان خانم‌ها هستند. هر ردیف از صندلی‌ها به یکی از تیم‌ها اختصاص یافته است. امروز نوبت تیم‌های مناطق۱۶ و ۱۷ است. بیشتر تیم‌هایی که از منطقه۱۶ آمده‌اند، اغلب نام گل‌ها و فصل‌ها را برای خود برگزیده‌اند؛ گل رز، گل نرگس، بهار، تابستان، پاییز و... اما تیم‌هایی که از منطقه۱۷ آمده‌اند، از نام‌های حماسی برای تیم‌هایشان استفاده کرده‌اند. نام‌هایی از قبیل قهرمانان وصفنارد، رعد وصفنارد، دلاوران مقدم و... اما اعضای همه این تیم‌ها در یک چیز مشترک هستند و آن عزم و اراده برای رقابتی سالم و دستیابی به موفقیت نهایی است.

  • به خاطر نوه‌هایم

«مریم معماریان» ۶۲ سال دارد و از سرای محله دشت‌آبادی محله علی‌آباد شمالی در این مسابقات شرکت کرده است. او می‌گوید: «آنچه که ما انجام می‌دهیم، بازی‌های بومی و محلی است. این بازی‌ها باعث نشاط و از سوی دیگر باعث تحرک و سلامتی ما می‌شود.» او از دیدن نوه‌هایش که برای تشویق آمده‌اند حسابی به وجد آمده است و می‌گوید: «ما برنده می‌شویم. حالا که نوه‌هایم به اینجا آمده‌اند، انگیزه بیشتری دارم تا برنده شوم. برای خوشحال کردن نوه‌هایم تمام تلاشم را می‌کنم.»

  • هنوز پیر نشده‌ایم
    خودش می‌گوید ۶۰ساله است، اما حداقل ۱۰سالی جوان‌تر از سنش نشان می‌دهد. «خدیجه قل‌قصری» از منطقه۱۶ به محل برگزاری مسابقه آمده است. او همکاری‌اش با سرای محله جوادیه را با شرکت در جلسات قرآنی آغاز کرد و خیلی زود مسئول کانون قرآن شد. چندی بعد وقتی مسئولان سرای محله جوادیه تصمیم گرفتند تا بانوان سالمند را به فعالیت‌های ورزشی سوق دهند، او جزو نخستین کسانی بود که دستش را بالا برد و حالا با اراده‌ای محکم آمده است تا دل دختران و نوه‌هایش را شاد کند. خودش می‌گوید: «آمده‌ایم تا بگوییم که ما هنوز پیر نشده‌ایم. » «فاطمه حاجی» هم ۷۵سال دارد و عضو تیم دلاوران مقدم منطقه۱۷ است. می‌گوید: «از وقتی که در مسابقه‌های ویژه سالمندان شرکت می‌کنم، روحیه‌ام خیلی بهتر شده است و حالا هم آمده‌ام تا همراه هم‌تیمی‌هایم کار را تمام کنم و کاپ قهرمانی را بگیریم.»
  • ۵بازی محلی برای ۵تیم
    مسئولان برگزارکننده کم‌کم از راه می‌رسند و مقدمات برگزاری مسابقات را آماده می‌کنند. مادربزرگ‌ها قرار است در ۵بازی بومی و محلی با نام دایره و سنگ، توپ‌رسان، خانه رؤیایی، سطل و آب و کوزه به سر رقابت کنند. همه چیز برای رقابت آماده است. حضور ۲شخصیت عروسکی با نام ننه جون و آقاجون هم در این میان توجه بچه‌ها را به خود جلب کرده است. مسابقات شروع می‌شود و همزمان ۵تیم در ۵بازی بومی و محلی مشغول رقابت می‌شوند. البته رقابت در این مسابقات شرط نیست و همه فقط می‌خواهند خوب بازی کنند. در بین شرکت‌کنندگان «راضیه مقدمی» از منطقه۱۷ بیشتر از همه توجه تماشاچیان را به خود جلب کرده است. او با ۸۰سال سن با انگیزه زیادی سعی می‌کند بازی‌ها را انجام دهد و پا به پای جوان‌ترها بازی کند. از حق نگذریم، عملکرد او در بیشتر بازی‌ها حتی بهتر از افرادی است که حداقل ۲۰سال از او جوان‌تر هستند. خودش می‌گوید: «ابتدا فقط برای سنجش فشارخون و قندخون به سرای محله مقدم می‌رفتم، اما کم‌کم با این مسابقه‌ها آشنا شدم و حالا در نیمه نهایی مسابقات نشـــاط سالمندی هستم.»
  • شرکت ۱۷۰۰ تیم در مسابقات

هزار و ۷۰۰ تیم از مناطق بیست‌ودوگانه پایتخت در مسابقات نشاط سالمندی شرکت کرده‌اند که نشان‌دهنده علاقه‌مندی سالمندان به فعالیت‌های ورزشی است. «امین افصحی» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه۲۰ که میزبانی مسابقات نیمه نهایی را برعهده داشته می‌گوید: «برگزارکنندگان مسابقه، تهران را به ۵پهنه تقسیم کردند و بعد از برگزاری مسابقات مقدماتی در هر منطقه، ما میزبان ۴۶تیم از مناطق۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و۲۰ بودیم تا مسابقات نیمه نهایی پهنه جنوب را برگزار کنیم. در نهایت ۷تیم به فینال رسیدند که ۳تیم را ساکنان منطقه۲۰ تشکیل می‌دهند.»
افصحی درباره اهداف برگزاری این مسابقات می‌گوید: «مسابقات نشاط سالمندی، برنامه‌ای سراسری بود که در همه مناطق برگزار شد و برگزارکنندگان ۲هدف مهم را دنبال می‌کردند. نخست افزایش روحیه نشاط در بین سالمندان و دوم افزایش تحرک فیزیکی آنها. البته برگزارکنندگان از تقویت ارتباط بین نسلی هم غافل نبودند و تلاش کردند در این مسابقات ارتباط بین پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها را بیشتر کنند.»
در آخرین روز این رقابت‌ها که در منطقه۱۴ برگزار شد تیم سرای‌محله بهشتی از منطقه۲۰ به مقام قهرمانی  رسید.

کد خبر 456687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha