همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجامع بین‌المللی تاکنون در ۶ مرحله و در مجموع ۶ میلیون دلار به احیای دریاچه ارومیه کمک کرده‌اند.

کمک ۶ میلیون دلاری مجامع بین‌المللی به احیای دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده روز جمعه گفت: از مدتی قبل طرحی با مشارکت بخش عمرانی سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران برای احیای تالاب‌ها شروع شده که دریاچه ارومیه و چند تالاب اقماری آن در آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پایلوت کشور در اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: در این طرح کمک‌های بین‌المللی در قالب ۶ مرحله و در هر مرحله یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است که دولت نیز معادل این مبلغ را برای این منظور اختصاص داده است.

وی افزود: در این طرح کمک‌های بین‌المللی در کنار اعتبارات پیش‌بینی شده دولت، زمینه را برای مشارکت جوامع محلی برای احیای دوباره دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری فراهم کرده است که در صورت موفقیت در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی می‌شود.  

 لاهیجان‌زاده، گفت: در اجرای این طرح ضمن احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های اقماری آن، اعتماد جوامع بین‌المللی نیز جلب شده و این باعث خواهد شد در آینده کمک‌های بیشتری به احیای تالاب‌های کشورمان انجام شده و از طرفی دیگر مشارکت بخش‌هایی از مردم در احیای تالاب‌ها، موجب مشارکت سایر اقشار جامعه نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع مشارکت مردم در احیای تالاب‌ها نوعی حرکت از پایین به بالا بوده و باعث تغییر نگاه مردم به نقش دولت در زمینه مدیریت و حفاظت از محیط زیست و معطوف به مشارکت مردم شده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمارهای بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای این دریاچه دارد.

 تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش انجام شده به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی‌متر افزایش دارد.

بر اثر بارش‌های خوب و مناسب سال زراعی گذشته از رودخانه‌های آذربایجان‌غربی حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شد و در حال حاضر این دریاچه از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه، تراز این دریاچه نسبت به تراز احتمالی با افزایش همراه شده است که این نشان‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی گذشته امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال‌غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (حدود ۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

کد خبر 456528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha