شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

فرزانه بشردوست - دبیرکل کانون سالمندان شهر تهران:سالمندان، قشر حساس و آسیب‌پذیری هستند که براساس شرایط جسمی‌شان نیازمند توجه و محبت هستند.

فرزانه بشردوست

علاوه بر خانواده، نهادها و سازمان‌های مختلف نیز باید در این مسیر گام بردارند و خدمات رفاهی مورد نیاز سالمندان را فراهم کنند.

مدیران شهری در سال‌های اخیر، تلاش کردند با اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و همچنین راه‌اندازی کانون‌های سالمندی زمینه توجه به این قشر را فراهم کنند که تا حدود زیادی دستاوردهای خوبی هم در برداشت.

موضوعی که این روزها قشر سالمندان را تهدید و جامعه را با چالش مواجه کرده، پدیده «سالمند آزاری» است. پدیده‌ای که به آن کمتر توجه می‌شود و مسئولان تلاش می‌کنند با مخفی کردن آمار و ارقام، سرپوشی روی این پدیده بگذارند. پدیده‌ای که نه تنها به سبب جسمی، بلکه گاهی اوقات موجب آسیب‌ها و صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیر این قشر می‌شود.

شکاف میان نسل جوان دیروز و آینده‌سازان امروز، کاهش آستانه صبر و تحمل، کم‌رنگ شدن همدلی بین نسل جوان و سالمند، عوامل مؤثر در ایجاد و توسعه پدیده سالمند آزاری هستند. البته نباید از تأثیر وضعیت اقتصادی غافل شد؛ چراکه سالمندان به لحاظ جسمی و روحی نیاز به رسیدگی‌های ویژه‌ای دارند که گاهی هزینه‌بر هستند و نداشتن تمکن مالی و فشارهای اقتصادی، زمینه توسعه این پدیده شوم را فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر، مسئولان کانون سالمندان تلاش کردند با دایر کردن کلاس‌های آموزشی، نسل جوان را با رفتار صحیح و شیوه برخورد با سالمندان آشنا کنند تا شاید سدی مقابل رواج بی‌رویه پدیده سالمند آزاری ایجاد کنند. هرچند این کارها تا حدودی مؤثر بوده است اما برای از بین بردن این پدیده نامبارک، نیاز به همت همه جانبه است. همه باید بدانند که سالمند نیاز به محبت دارد و نباید آن را از موسپیدان دریغ کنند. امیدوارم به‌زودی زود با انجام همین کار ساده، شاهد افول پدیده سالمند آزاری در دنیای سالمندان باشیم.

کد خبر 456249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha