چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

مناطق حاشیه‌ای شهر به همان میزان که به دشت‌های باز و وسیع و طبیعت سرسبز دسترسی دارند، در معرض خطرات احتمالی کارگاه‌های صنعتی اغلب غیرمجاز نیز هستند که بسیاری از آنها استانداردهای زیست‌محیطی لازم برای زندگی شهروندان را رعایت نمی‌کنند.

سلیمی

البته با نگاهی به تاریخچه ساخت و بهره‌برداری از این کارگاه‌ها متوجه می‌شویم  که زمانی اطراف این کارگاه‌ها تا شعاع زیاد خالی از بافت‌های مسکونی بوده و در واقع، این کارگاه‌های صنعتی در بیابان‌های اطراف شهر ساخته شده‌اند که به مرور زمان و با گسترش دامنه شهر، فاصله بین مناطق مسکونی و کارگاه‌های صنعتی به مرور کمتر شده و در نهایت این دو قطب متضاد به هم نزدیک شده‌ و حالا در همسایگی و چند قدمی همدیگر جا خوش‌کرده‌اند. اگر بخواهیم موضوع را به‌طور دقیق بررسی کنیم، کافی است بر چشم‌انداز کناره‌های بزرگراره شهید یاسینی تمرکز کنیم و روبه‌روی پارک جنگلی سرخصار، کمی بعد از چهارراه تهرانپارس را با دقت بیشتر نظاره کنیم.
کارگاه‌های متعدد بتن‌ریزی را در این حوالی می‌بینیم که روی بلندی‌های این اطراف قرار گرفته و همین باعث شده تپه‌های شن و ماسه و سیلوهای سیمان راحت‌تر دیده شود. همچنین در حاشیه جاده دماوند راه‌های فرعی متعددی وجود دارد که کارگاه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و حتی خدماتی زیادی در گوشه و کنار آن فعالیت دارند.
از کارگاه‌های سنگبری و مصالح‌فروشی گرفته تا فروشگاه‌های لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های صافکاری و نقاشی و انواع صنوف مشابه که بسیاری از آنها استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند و همجواری این کارگاه‌های صنعتی با بافت‌های مسکونی در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای ساکنان این محدوده‌ها ایجاد کرده است.
مدیریت شهری در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای ساماندهی این مشاغل انجام داده و تعدادی از کارگاه‌های صنعتی غیرمجاز را شناسایی و بر اساس قانون ساماندهی کرده است، اما هنوز برخی از این کارگاه‌ها که در رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، ‌گاه کوتاهی می‌کنند در این محدوده فعالیت دارند که انتظار می‌رود نظارت بیشتری از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد و این موارد هم کنترل و ساماندهی شود. چرا که ادامه فعالیت این کارگاه‌ها که اکنون در نزدیکی بافت‌های مسکونی قرار دارند، می‌تواند سلامت شهروندان ساکن در این ناحیه‌ها را به خطر بیندازد و پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد.

کد خبر 456122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha