بسیاری از برج‌های تجاری منطقه ۲۲ پایان‌کار ندارند و سیستم اطفای حریق آنها ناکارآمد است.

آتش

همچنین وجود سازه‌های فلزی ساخته شده قبل از سال ٩٣ زنگ خطر ایمنی را در این منطقه به صدا در می‌آورده. چراکه این ساختمان‌ها پوشش ضدحریق ندارند. براساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با عنوان «حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق» که در سال ٩٣ اجرایی شد ساختمان‌های با اسکلت فلزی تا قبل از آن زمان، در مواقع بروز آتش‌سوزی به علت افت مقاومت، اتصالات و نهایت گسیختگی و از هم پاشیدگی سازه از ایمنی لازم برخوردار نیستند. این در شرایطی است که تهران در مقایسه با ٢٠٠ شهر جهان رتبه ۱۱ را به لحاظ بلندمرتبه‌سازی دارد و از این منظر با شهرهای توسعه‌یافته رقابت می‌کند، اما به لحاظ ایمنی ساختمان‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه رتبه‌اش زیر ١٠٠ است.

منطقه ۲۲

نخست ایمنی بعد پایان کار
براساس قانون، شهرداری نمی‌تواند مانع استفاده مردم از ملکشان شود، اما برای برج‌هایی که هنوز پایان کار و تأییدیه ایمنی ندارند، اقداماتی انجام می‌دهد. «علی نوذرپور» شهردار منطقه ۲۲ در این باره‌ می‌گوید:« در این برج‌ها با نصب بنر، به هیئت‌مدیره و ساکنان آنها هشدار و اخطارهایی داده می‌شود. اما این اقدامات تأثیر چندانی بر ساکنان ندارد. در این زمینه در شهرداری منطقه ۲۲ کمیته ایمنی فعالیت می‌کند. این کمیته حداقل ماهی یکبار با مدیران آتش‌نشانی منطقه، مدیریت شهرسازی، خدمات شهری، بازرسی و حراست جلسه برگزار کرده و آتش‌نشانان گزارش‌های خود را درباره برج‌های ناایمن ارائه می‌کنند. این گزارش‌ها به دست سایر اعضای کمیته ایمنی می‌رسد از آنها می‌خواهیم موارد مطرح شده در گزارش را از نزدیک و در جریان بازدید میدانی از هر برج بررسی و به‌ صورتجلسه تنظیم کنند. این صورتجلسه از طریق نامه، تحویل صاحب مجتمع و برج می‌شود. در این نامه نقاط ناایمن برج و خطرپذیر به صاحب آن اعلام می‌شود و او مکلف است در کوتاه‌ترین زمان با شرکت‌های متخصص حوزه ایمنی، که لیست‌شان در سایت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ذکر شده، قرارداد بسته و نسبت به رفع نواقص ایمنی اقدام کنند. همچنین در صورت رفع نکردن نواقص با مجوز از سیستم قضایی و دادستانی آن را تطعیل یا پلمب خواهیم کرد.» 

منطقه ۲۱

مواد قابل اشتعال در پادگان و کارخانه‌ها
به گفته «هادی اسماعیلی» دبیر ستاد بحران منطقه ۲۱ جدا از بافت مسکونی، منطقه ۲۱ از ۳ بخش عمده دیگر هم تشکیل شده است. فضای سبز، پادگان‌های نظامی و صنایع مانند کارخانه‌های خودروسازی که بیش از یک سوم وسعت منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل نمی‌توان برای مقابله با حریق برای همه آنها نسخه واحد پیچید. برای مثال در صنایع به سبب چگونگی چیدمان و نگهداری مواد قابل اشتعال و مراکز نظامی برای نگهداری مواد آتش‌ساز احتمال حریق وجود دارد. به همین دلیل این نقاط از نظر ایمنی به‌صورت مداوم از سوی آتش‌نشانی و مدیریت بحران رصد می‌شوند. در این رصد نقاط ناایمن شناسایی و با انجام اقدامات اساسی، ایمن‌سازی می‌شوند.

  • ۷۰ نقطه قرمز و بحران‌زا توسط آتش‌نشانی در منطقه ۹ شناسایی شده که باید با انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و رعایت موارد ایمنی این نقاط از وضعیت قرمز خارج شوند.

کد خبر 456012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha