همشهری آنلاین: تابلویی که بنکسی در آن اعضای مجلس عوام انگلستان را به شکل شامپانزه به تصویر درآورده، در حراجی بنکسی به بهای ۱.۵ تا دو میلیون پوند چکش می‌خورد.

نقاشي بنكسي از مجلس عوام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هنرمند نامدار و ناشناس بریتانیایی تابلوی موسوم به «پارلمان واگذارشده» را سال ۲۰۰۹ کشیده بود؛ دورانی که حتی شنیدن واژه برگزیت هم می‌توانست مردم و سیاستمداران را سردرگم کند. حالا در زمانه‌ای که برگزیت به پایان خود نزدیک شده، قرار است این تابلو ماه جاری میلادی در حراج‌خانه ساثبیز به نمایش و سپس فروش گذاشته شود.

«پارلمان واگذارشده» تا چندی دیگر نخستین‌بار در ساثبیز به تماشا درمی‌آید؛ جایی که حدود ۱۵۰۰ متر با مجلس عوام فاصله دارد. الکس برنتسیک، رئیس بخش هنر معاصر اروپا در ساثبیز با اشاره به اینکه بنکسی را می‌توان ولتر (فیلسوف و نویسنده فرانسوی عصر روشنگری) امروز دانست، افزود: «جدا از اینکه دیدگاه‌تان درباره برگزیت چه باشد، بی‌تردید این تابلو امروز بیش از همیشه به بحث مربوط می‌شود و ثابت می‌کند بنکسی سیاست‌شناس شوخ‌طبع عصر ماست.»

نقاشی «پارلمان واگذارشده» روی بومی چهار متری کشیده شده و بزرگ‌ترین تابلوی روی بوم بنکسی در نوع خود است. انتظار می‌رود این تابلو حدود ۱.۵ تا دو میلیون پوند فروخته شود که به این ترتیب رکورد ۱.۵۲ میلیون پوندی «تمیز نگه داشته شود» را می‌شکند. بنکسی این تابلو را بر اساس یکی از نقاشی‌های نقطه‌ای دیمین هرست کشیده است، با این ویژگی که یک بانوی خدمتکار با خاک‌اندازی در دست کنار آن حضور دارد.

بنکسی تابلوی «پارلمان واگذارشده» را سال ۲۰۰۹ برای نمایش در موزه زادگاهش بریستول خلق کرد و این نمایشگاه با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار بیننده یکی از ۱۰ نمایشگاه پربیننده همان سال در چهار گوشه دنیا شد. این تابلو اوایل سال جاری میلادی از سوی صاحب ناشناس آن به موزه بریستول امانت داده شد تا به مناسبت ۱۰ سالگی آن نمایشگاه معروف و البته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس به نمایش درآید.

بنکسی مدتی پیش با کشیدن یک نقاشی دیواری به ماجرای برگزیت واکنش نشان داد. این نقاشی که یک کارگر را هنگام پاک کردن یکی از ستاره‌های پرچم اتحادیه اروپا نشان می‌داد، اندکی بعد با رنگ سفید پوشانده شد اما نقاش نامدار ناشناس وعده داد روز ۳۱ اکتبر (آخرین مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا) آن را به‌روز خواهد کرد.

«پارلمان واگذارشده» با انبوه شامپانزه‌های تکیه‌زده بر صندلی‌های آن روز ۲۸ سپتامبر به نمایش درمی‌آید و سوم اکتبر در حراج‌خانه ساثبیز در لندن چکش می‌خورد؛ جایی که یک سال پیش بنکسی با فعال کردن دستگاه کاغذخردکن یکی از نقاشی‌های خود، دنیا را شگفتزده کرد.

کد خبر 455116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha