همشهری آنلاین: محبوب‌ترین نقاشی مردم بریتانیا چند لحظه پس از فروخته شدن به قیمت یک میلیون پوند از دستگاه کاغذخردکن قاب تابلو رد و مقابل دیدگان حیرت‌زده هنردوستان و دلالان هنری برای همیشه نابود شد.

تابلوی بنکسی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايران‌آرت، آنچه روز شنبه در سالن اصلي حراج‌خانه ساثبيز در لندن اتفاق افتاد، از عجيب‌ترين رويدادهاي تاريخ هنرهاي تجسمي و شبيه بخشي از يك فيلم علمي تخيلي بود. وقتي مجري ساثبيز چكش را به نشانه فروخته شدن «دختر با بادكنك» بنكسي به عنوان آخرين قطعه حراجي فرود آورد، هنوز خيلي‌ها داشتند به تابلوي روي ديوار نگاه مي‌كردند، غافل از اينكه شايد در بخشي ديگر از لندن مشهورترين نقاش خياباني دنيا نقشه‌اي شيطاني براي تابلوي خود كشيده است.

بنكسي كه گفته مي‌شود اهل بريستول بريتانياست و خيلي‌ها دنبال يافتن هويت اصلي‌اش هستند، همزمان با حركت نقاشي رو به پايين و ورود به دستگاه كاغذخردكن تعبيه‌شده در قاب تابلو، در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «مي‌رود، مي‌رود، رفت...» تابلوي «دختر با بادكنك» كه سال 2017 در يك نظرسنجي به عنوان محبوب‌ترين نقاشي مردم بريتانيا معرفي شد، با يك ميليون پوند ركورد مشترك گران‌ترين تابلوي بنكسي را در اختيار دارد.

بنكسي در اينستاگرام 3.4 ميليون فالوئر دارد و نكته اينكه هيچ‌كس را فالو نمي‌كند. پست روز جمعه او با عنوان «مي‌رود، مي‌رود، رفت...» با تصويري از نقاشي تكه‌تكه‌شده بيش از 743 هزار لايك خورد و حدود 18 هزار كامنت داشت. او يك روز بعد فيلمي 59 ثانيه‌اي از روند كار گذاشتن دستگاه كاغذخردكن در قاب تابلوي «دختر با بادكنك» مربوط به چند سال قبل منتشر كرد و در آن توضيح داد كه طبق برنامه دستگاه به محض فروخته شدن نقاشي در حراجي به كار مي‌افتد.

ويدئوي كوتاه بنكسي با اين جمله پابلو پيكاسو كه «انگيزه نابود كردن هم يك انگيزه خلاقانه است» حالا ديگر بيش از چهار ميليون بار فقط در صفحه هنرمند بريتانيايي ديده شده و ميليون‌ها نفر هم آن را در سايت‌هاي ديگر تماشا كرده و شگفتزده شده‌اند. صحنه‌اي كه كاغذخردكن ناگهان به كار مي‌افتد و حاضران در حراج‌خانه ساثبيز ناگهان متوجه خرد شدن نقاشي يك ميليون پوندي مي‌شوند، بي‌ترديد از شگفتي‌هاي تاريخ هنر خواهد ماند.

الكس برنتسيك، مدير ارشد حراج‌خانه ساثبيز و رئيس هنر معاصر اين حراجي در اروپا درباره آنچه شامگاه جمعه به وقت لندن براي «دختر با بادكنك» اتفاق افتاد، گفت: «به نظر مي‌رسد همه ما بنكسي‌زده شديم.» دفتر ساثبيز هم بيانيه‌اي در اين باره در روزنامه فايننشال تايمز منتشر كرد و بدون اشاره به هويت خريدار نوشت: «ما با خريدار تابلوي بنكسي كه از ماجرا غافلگير شده مذاكره كرديم و در پي برداشتن گام‌هاي بعدي هستيم.»

از سوي ديگر، كارشناسان سايت ماي‌آرت‌بروكر (فروشنده كارهاي بنكسي) معتقدند با ريزريز شدن يكي از محبوب‌ترين تابلوهاي او و مردم بريتانيا از اين پس ارزش كارهاي بنكسي دست‌كم بيش از 50 درصد بيشتر خواهد شد. «دختر با بادكنك» در سال‌هاي اخير بيش از 20 درصد گران‌تر شده بود و انتظار مي‌رود خريدار خوشبخت بتواند نسخه پاره‌پاره را در حراجي‌هاي بعدي حدود دو ميليون پوند به ديگر علاقه‌مندان بفروشد.

نسخه اصلي «دختر با بادكنك» نخستين بار حدود 16 سال پيش روي پايه‌هاي پلي در ساوث‌بنك لندن خلق شد و چند سال بعد نسخه گالري آن در قالب يك تابلوي آكريليك روي بوم و اسپري به نمايش درآمد. تازه‌ترين نقاشي‌هاي ديوار مشهورترين و در عين حال گمنام‌ترين نقاش خياباني دنيا اواخر تابستان سال گذشته در باربيكن سنتر در مركز لندن پديد آمد كه بنكسي آنها را با الهام از نمايشگاه آينده ژان-ميشل باسكيا، نقاش فقيد آمريكايي خلق كرده است.

کد خبر 418492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha