همشهری آنلاین: گروهی از اقتصاددانان با مطالعه میزان دستمزد ۲۴۶ بازیگر مرد و زن هالیوودی در یک بازه زمانی ۳۵ ساله به تفاوت میان درآمد مردان و زنان پی بردند.

كريستين بيل و ايمي آدامز در حقه‌بازي آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سه استاد دانشگاه در رشته اقتصاد با تجزیه و تحلیل دستمزدهایی که ۲۴۶ بازیگر مرد و زن از بازی کردن در ۱۳۴۳ فیلم هالیوودی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ گرفته‌اند به نتیجه‌ای جالب رسیدند؛ اینکه میانگین دستمزد مردان حدود ۱.۱ میلیون دلار بیش از دستمزد زنان است و این تفاوت در ۳۵ سال گذشته همچنان ثابت مانده و دستخوش دگرگونی نشده است.

سوفیا ایسکویردو سانچس از دانشگاه هادرزفیلد، جان اس هیوود از دانشگاه ویسکانسین و ماریا ناوارو پانایگوا از دانشگاه لنکستر اقتصاددان‌هایی هستند که این پژوهش اقتصادی-سینمایی را به سرانجام رسانده‌اند. آنها برای به دست آوردن اطلاعات و ارقام سراغ سایت‌های معتبر سینمایی imdb و باکس‌آفیس‌موجو رفتند و متغیرهای مختلف را در نظر گرفتند؛ از جمله موفقیت در گیشه، بردن جایزه و میزان شهرت در توئیتر.

به این ترتیب، مشخص شد بازیگران زن به ازای هر فیلم ۵۶ درصد یا حدود ۲.۲ میلیون دلار کمتر از همکاران مرد خود دستمزد می‌گیرند. این تفاوت معنادار حتی اقتصاددان‌ها را شگفتزده کرد و کمتر کسی فکر می‌کرد ستاره‌هایی سرشناس چون مریل استریپ هم شامل آن بشوند. حتی بازی کردن در فیلم‌های پرفروش اکشن هم نتوانسته فاصله میلیونی میان دستمزدهای مردان و زنان بازیگر را پر یا دست‌کم کمتر کند.

نکته جالب دیگر در این پژوهش رابطه مستقیم میان افزایش فاصله دستمزدها با بالا رفتن سن است. فاصله دستمزدهای مردان و زنان بازیگر در سنین جوانی حدود یک میلیون دلار است اما وقتی سن از ۵۰ می‌گذرد، فاصله ناگهان تا چهار میلیون دلار افزایش می‌یابد. یکی از اقتصاددان‌ها این جهش معنادار و عجیب را به «ارزش زیبایی در بازار سینما» ربط می‌دهد و معتقد است زیبا بودن می‌تواند یک معیار مهم در کم و زیاد شدن دستمزد باشد.

از آنجا که هالیوود یک تاثیر بزرگ فرهنگی بر جامعه دارد و بیش از دو میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول فعالیت هستند، افزایش فاصله دستمزدهای مردان و زنان می‌تواند مشکل‌ساز شود. استریپ، چارلیز ترون، جنیفر لارنس و ناتالی پورتمن از ستاره‌هایی هستند که در سال‌های اخیر بر لزوم کاهش فاصله دستمزد در هالیوود تاکید کرده‌اند. نتایج این پژوهش ماه گذشته در گردهمایی سالانه انجمن اقتصادی اروپا در منچستر عرضه شد.

یکی از موارد اخیر در تبعیض میان دستمزد مردان و زنان مربوط به پروژه سینمایی «حقه‌بازی آمریکایی» در ۲۰۱۳ است. کریستین بیل، بردلی کوپر و ایمی آدامز هر سه حدود ۴۵ روز درگیر فیلمبرداری بودند اما بیل و کوپر ۲.۵ میلیون دلار دستمزد و ۹ درصد از سود فروش را به جیب زدند و سهم آدامز ۱.۲۵ میلیون دلار دستمزد و هفت درصد سود فروش بود.

این تفاوت در فهرست پردرآمدترین بازیگران زن و مرد سال ۲۰۱۹ از نگاه نشریه اقتصادی فوربس هم آشکار است. اسکارلت جوهانسن با ۵۶ میلیون دلار دستمزد صدرنشین فهرست زنان است و دوین جانسن ملقب به راک با ۸۹ میلیون دلار دستمزد صدرنشین فهرست مردان؛ ۳۳ میلیون دلار اختلاف.

کد خبر 454995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha