مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: سال‌هاست ترافیک ایلام به یک معضل اساسی تبدیل شده است.

شهرک صنفی ايلام

در این بین وجود صنوف آلاینده و مزاحم مثل جوشکاری، سنگ‌تراشی، نجاری‌ و... در داخل شهر یکی از عوامل مهم در تشدید ترافیک و آزار دیدن شهروندان به دلیل آلودگی صوتی این مشاغل است. احداث یک شهرک صنفی در شهر ایلام برای انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از ۳ سال پیش آغاز شده، ولی این مهم همچنان محقق نشده است. البته مسئولان می‌گویند کار ساخت شهرک صنفی تقریبا تمام شده و مشاغل مزاحم و آلاینده آماده انتقال هستند. اکنون صنوف آلاینده و مزاحم در شهر ایلام، علاوه بر تشدید ترافیک، باعث آزار و اذیت تعداد بسیاری از شهروندان به دلیل سر و صدای زیاد خود شده‌اند.

  • انتقال مشاغل مزاحم؛ ضرورت انکارناپذیر

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: تعداد مشاغل مزاحم و آلاینده در شهر هر روز بیشتر می‌شود و از جابه‌جایی آنها هنوز خبری نیست. «علی اکبری» می‌گوید: البته خود صنوف هم اعلام کرده‌اند که از مکان‌های خود جابه‌جا نمی‌شوند چراکه کار و کاسبی‌شان را از دست می‌دهند. وی می‌افزاید: تردد زیاد خودروها در خیابان‌های کم‌عرض ایلام و هم‌زمان وجود مشاغل و اصناف مزاحم و آلاینده مشکلات زیادی را برای ساکنان بعضی از مناطق این شهر ایجاد کرده است.

اکبری با اشاره به این‌که آسایش مردم با وجود این صنوف و مشاغل آلاینده و مزاحم سلب شده است، می‌گوید: سال‌هاست که مردم خیابان‌های سعدی، ۲۴ متری، رسالت و اشرفی اصفهانی صدای سرسام‌آور چکش و تق‌تق دائم کارگاه‌های صافکاری و جوشکاری‌ را تحمل می‌کنند و خواستار انتقال هرچه سریع‌تر صنوف مزاحم به خارج از شهر هستند. این شهروند اظهار می‌کند: باید از سوی متولیان این کار برای انتقال صنوف مزاحم مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا اصناف به راحتی جابه‌جا شوند. وی ادامه می‌دهد: برخی از این صنوف آلودگی صوتی زیادی دارند و از صبح تا شب هم فعالیت می‌کنند. انتقال مشاغل مزاحم ایلام ضرورتی انکارناپذیر است.

  • شهرک تخصصی صنفی ایلام آماده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: بر اساس تفاهم‌نامه مرکز اصناف و بازرگانان ایران و صنایع کوچک، در هر استانی با توجه به ظرفیت‌های موجود، شهرک تخصصی مشاغل صنفی ایجاد می‌شود. «اقبال اسماعیلی» می‌گوید: شهرک تخصصی صنفی ایلام با مساحت ۴ هکتار و اعتبار ۸۰ میلیارد ریال در ۲ فاز در حال اجراست. پروژه‌های طراحی فازهای اول و دوم به همراه تفکیک و پیاده‌سازی قطعات و تهیه نقشه توپوگرافی در این شهرک تکمیل شده و پایان یافته است. وی می‌افزاید: هم‌اکنون عملیات زیرسازی شامل آماده‌سازی خیابان‌ها و انشعابات آب و برق معابر این ناحیه در حال انجام است.

  • کمک به ارتقای سیمای شهری

اسماعیلی با اشاره به این‌که تاکنون ۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده است، می‌گوید: با همکاری اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاعات مربوط به صنوف استان جمع‌آوری و آنها برای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اولویت‌بندی می‌شوند. وی با بیان این‌که ۶۰۰ واحد در شهرک تخصصی صنفی ایلام ساخته شده است، ادامه می‌دهد: انتقال صنوف آلاینده و مزاحم باعث ارتقای سیمای شهری، ایجاد کارگاه‌های تخصصی، تسهیل کسب و کار و توجه جدی و زیربنایی به بهداشت عمومی، صنفی و اجتماعی می‌شود.

  • آغاز واگذاری زمین به واحدهای صنفی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: کار واگذاری زمین به واحدهای صنفی آلاینده و مزاحم در شهر ایلام در محل شهرک تخصصی صنفی آغاز شده است. «حیدر نعمتی» می‌افزاید: مساله‌ای که وجود دارد، این است که برخی واحدهای صنفی بزرگ و کارگاهی هستند، اما برخی واحدهای دیگر بسیار کوچکند که باید شرایط و وضعیت آنها در این انتقال مد نظر قرار گیرد. وی می‌گوید: قرار است ۶۰۰ واحد آلاینده فعال در شهر ایلام به شهرک صنفی منتقل شوند.

قیمت‌ زمین‌ها کارشناسی شده و از ۴۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان تغییر یافته است. امیدواریم با همکاری صنوف این برنامه عملیاتی شود. نعمتی با تاکید بر نقش مشوق‌های لازم برای انتقال اصناف به شهرک تخصصی مشاغل صنفی می‌افزاید: هماهنگی با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به افراد مایل به فعالیت در شهرک‌های تخصصی صنفی می‌تواند به این امر بسیارکمک کند.

  • اهمیت سلامت شهروندان

شهردار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: یکی از اهداف انتقال صنوف آلاینده و نمایشگاه‌داران به خارج شهر، بهبود سطح محیط‌ زیست شهر ایلام و سلامت شهروندان است. شهرداری ایلام مصمم است با کمک ارگان‌های ذی‌ربط این مهم محقق شود. «طالب صادقیان» اظهار می‌کند: یکی از سیاست‌های در حال اجرا در هسته مرکزی شهر ایلام عدم صدور مجوز مطب‌های جدید پزشکان، عدم تمدید مجوز مطب‌های موجود و جابه‌جایی صنوف آلاینده مختلف از قبیل جوشکاران، نجاران، کابینت‌سازان و...، نمایشگاه‌های اتومبیل، بازار میوه و تره‌بار اصلی شهر و نیز مراکز آموزشی است.
وی ادامه می‌دهد: طبق قانون، شهرداری‌ها موظفند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آنها به صدور حکم انتقال یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کنند.

بیش از یک سال است که بحث انتقال صنوف آلاینده، مطب‌های پزشکان، نمایشگاه‌های خودرو و میدان میوه و تره‌بار ایلام در میان است و باید تاکنون برای انتقال این اصناف به خارج شهر اقدامی صورت می‌گرفت، ولی به دلیل بوروکراسی اداری این کار انجام نشده است. انتقال صنوف آلاینده ایلام به خارج از این شهر از جمله مطالبات شهروندان است که سال‌هاست محقق نشده و مردم با توجه به تاکید استاندار ایلام امیدوارند این مهم به‌زودی محقق شود. انتقال صنوف مزاحم به ایجاد فضایی مناسب برای آسایش و فضای آرام برای سلامت روحی و روانی شهروندان کمک می‌کند.  

کد خبر 454281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha