هر سال در ماه‌های محرم و صفر عزاداران‌ سالار شهیدان در میدان «آیینی امام حسین»(ع) دور هم به مدت ۶۰ روز جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

عزا و ماتم

تجمعی که نشان از وحدت، همدلی و همراهی دارد. امسال نیز برنامه از سوی مدیریت فرهنگسرای «عترت» با عنوان «جلوه سوگ» در این میدان برگزار می‌شود. به گفته «مصطفی بیات» دبیر اجرایی برنامه جلوه سوگ، این برنامه هر روز از ساعت ۱۷ با مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی و سخنرانی مذهبی آغاز می‌شود و پس از اقامه نماز مغرب و عشا به پایان می‌رسد: «افزایش آگاهی دینی نسل جوان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی، گسترش فرهنگ عاشورایی و انتقال مفاهیم عاشورایی و تقویت باورهای نسل جوان، اهداف این برنامه هستند.»
برنامه جلوه سوگ، ۱۵ غرفه با عنوان «تکیه» دارد که در میدان آیینی امام حسین(ع) برپا می‌شود و در آنها به عزاداران خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند. کارشناسان در تکیه‌های کتاب، روضه، رفیق و چلچراغ، حضور دارند و به شهروندان خدمات ارائه‌می‌دهند.
بیات می‌گوید: «در این غرفه تلاش می‌کنیم علاوه بر توجه به نیازهای مذهبی، اجتماعی و علمی اقشار مختلف، از فرصت پیش آمده برای آگاه‌سازی و افزایش اطلاعات دینی و مذهبی مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان استفاده‌ کنیم.»
غرفه تخصصی ویژه کودکان برای آشنایی با مضامین کربلا و عاشورا، از غرفه‌های پرطرفدار است که به گفته دبیر اجرایی برنامه جلوه سوگ، روزانه صدها کودک در برنامه‌های این تکیه شرکت و از مشاوره کارشناسان مذهبی استفاده‌می‌کنند.

  • ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورا

برنامه نونهالان حسینی ویژه شهادت حضرت علی اکبر(ع) فردا در میدان آیینی امام حسین(ع) با حضور نونهالان کلانشهر تهران اجرا می‌شود.
فرات تشنه و مقتل‌خوانی ویژه‌برنامه‌های تاسوعا و عاشورا هستند که به گفته بیات این برنامه‌ها با حضور میلیونی مردم سوگوار اجرا می‌شود: «ظهر عاشورا نمازجماعت در میدان آیینی امام حسین(ع) اقامه خواهد شد و عصر مراسم خیمه‌سوزان همراه با مراسم دمام‌زنی و به راه افتادن کاروان اسرا انجام می‌شود.»
مراسم تعزیه‌خوانی هم در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود. بیات درباره این مراسم می‌گوید: «تعزیه‌خوانی در راستای گسترش فرهنگ عاشورایی و احیای سنت و فرهنگ دینی به مدت ۱۰ شب انجام می‌شود.» مهم‌ترین بخش این برنامه تعزیه‌خوانی توسط نوجوانان است که زمینه انتقال این فرهنگ از نسل گذشته به آینده می‌شود.
 

کد خبر 453938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha