پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

ترجمه لیدا هادی: هم اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است که گستره کشورهای خاورمیانه به تمامی تاملات و درنگ‌های خود در زمینه دخالت در میدان تنش‌ها و درگیری‌های میان ایران و اسراییل پایان بخشند.

اسراییل که در طول تاریخ همواره با مخالفت سرسختانه جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده طی سال‌های اخیر با رویکرد مساله فعالیت‌های هسته‌ای  و غنی‌سازی اورانیوم در پایگاه‌های اتمی ایران بیش از پیش در مجامع بین‌المللی سعی در تخریب این کشور داشته است.

بازخورد این مساله را می توان به مراتب بیشتر در میان آمریکا و کشورهای اروپایی هم پیمان آن مشاهده کرد. دامنه بحران میان ایران و اسراییل هم اکنون به گونه‌ای است که در نشست اخیر سازمان ملل متحد دو نماینده آنها هر یک دیگری را مورد خطاب قرار دادند و در پیش چشم همگان به باد انتقاد گرفتند.

این مساله برای خاورمیانه انباشته از جنگ‌های داخلی و سرزمین‌های اشغالی می‌تواند به مرور زمان نتایج ناگواری را به همراه داشته باشد. ایران این روزها در مسیری رو به پیشرفت سیر می‌کند. این کشور که پیش از اعلام رسمی مجامع بین‌المللی در برائت از دسترسی به تسلیحات هسته‌ای با آزمایش موشک کاوشگر، قدرت فناوری خود را به رخ همگان کشید، بی‌اعتنا به تمامی گزارش‌ها و اظهار نظرات سران واشنگتن و تل‌آویو به این مهم می‌پردازد.

در این میان اعلام گزارش محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا میزان قابل توجهی می تواند رویکرد ایران را در میان کشورهای عربی منطقه تغییر دهد. اعلام گزارش نهایی این آژانس آمریکا و اسراییل را برآن داشت تا  تمامی مخالفتهای خود با سیاست ایرانیان را به سرعت به دور نهایی برسانند.

خاورمیانه این روزها با این حقیقت آشکار مواجه است که بهانه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی به ایران در زمینه دخالت این کشور در امور عراق و همسویی با سیاست های گروه های مسلمان مبارز در فلسطین و لبنان نظیر حزب ا... و حماس صرفا به مرور زمان باعث قدرت یافتن موقعیت آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه و تامین امنیت اسراییل در پیشبرد اهداف توسعه طلبانه شان می‌گردد.

گردونه سیاست‌های خارجی کشورهای خاورمیانه در شرایط کنونی به نحوه موضع گیری آنها در قبال مجامع بین‌المللی ارتباط خاصی دارد که در این میان اعلام گزارش سازمان جهانی انرژی ولو گزارش دو جانبه آن می‌تواند تا میزان قابل توجهی در رویکرد کشورهای منطقه به سوی ایران موثر باشد.

هم اکنون اکثر کشورهای عربی منطقه و سایر کشورهای حوزه خاورمیانه با ایران به نوعی احساس همدردی دارند. حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی کرانه خلیج فارس را نباید صرفا به سبب مجاورت و همجواری آنها با کشور ایران و وابستگی های فرهنگی و اقتصادی آنها تلقی کرد بلکه شاید به نحوی حقانیت ایران در تحمل تمامی فشارها و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و همتایان اروپایی آن را بتوان تا میزان چشمگیری در روند دوستانه کشورهای همسایه ایران موثر دانست.

ایران که طی ماه های گذشته بدون ارائه هیچ گونه مدرک و دلیل قاطعی به صورتی یک جانبه از سوی اروپا و آمریکا متهم  به خروج از قرارداد ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی شده و طی دورانهای مختلف به دفعات با محرومیتهای بسیار مواجه بوده است، این بار به نظر می‌رسد حمایت و پشتوانه کشورهای عربی را با خود به همراه داشته باشد.

اصرار و پافشاری ایرانیان در استفاده از حق انرژی اتمی با توجه به مستندات بی پشتوانه کشورهای غربی گستره کشورهای عربی را به سلامت و ایمنی فعالیتهای ایران مجاب کرده است.

 خاورمیانه این روزها ترجیح می‌دهد به جای بی توجهی به بحرانها و تنش‌های گریبانگیر مناطق مختلف خود با تشریک مساعی و رویکردی داخلی به صورتی همگانی و فراگیر مسایلش را حل و فصل کند؛ هر چند در این میان امکان دستیابی به ثبات و آرامش نسبی منطقه صرفا با در پیش گرفتن مسیری میانه امکان پذیر خواهد بود.

همشهری امارات به نقل از خلیج تایمز

کد خبر 45381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز