روزنامه کیهان در مقاله‌ای با اشاره به حضور هاشمی رفسنجانی در مهمانی احمدی‌نژاد نوشته است: ماجرا چه بود؟ هر چه بود پاسخی به انتظار- و یا بخوانید نیاز- مردم بود که مسئولان خود را هر چند با یکدیگر اختلاف نیز داشته باشند، دور از هم نمی‌پسندند.

یکی از مسئولین نهاد ریاست جمهوری درباره این میهمانی گفته بود « این دیدار که به شکل کنونی برای نخستین بار برگزار می‌شود، یعنی بیرون از روال دیدارهای پیش‌بینی شده و رسمی است- محصول توجه ارگان سیاسی نظام به توصیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب است مبنی بر این که دلخوری‌های حزبی نباید باعث جدایی و تفرقه شود.»

 دیدار دوشنبه شب اگر چه یک نشست صمیمی میان اعضای مجلس خبرگان با رئیس‌جمهور و برخی دیگر از دولتمردان بود ولی اهمیت و برجستگی آن روی دیدار صمیمی و بی تکلف آقایان هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد متمرکز بود چرا که وجود پاره‌‌ای از اختلاف سلیقه‌ها و یا تفاوت در «تحلیل‌ شرایط» و یا «روش‌های متفاوت در اجرا» میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی‌نژاد  «راز سر به مهری» نبود که به قول خواجه شیراز، «عارف سالک» به کس نگفته باشد و خلایق در حیرت افتاده باشند که «باده‌ فروش از کجا» شنیده است؟

 این اختلاف‌نظرها و سلیقه‌ها طی دو سال و چند ماه از ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد، نه فقط نقل محافل داخلی است و روزی نیست که روزنامه‌ها درباره آن به کنایه یا به صراحت مطلبی نداشته باشند، بلکه رسانه‌های بیگانه هم که چشم دیدن هیچیک از دو سوی این میدان را ندارند، همه روزه هیزمی انبوه در میانه این میدان می‌گذارند و به هوای آتش‌افروزی بر آن می‌دمند.

 سخن این نیست که طرفین ماجرا،‌نظرات متفاوت خویش را کنار بگذارند- اگر چه حق، یکی بیش نیست و شایسته آن که همگان به حق بگرایند- بلکه سخن آن است که تفاوت دیدگاهها مخصوصا در شرایط حساس کنونی، نقار و جدایی در پی نداشته باشد و به قول رهبر معظم انقلاب «امسال، سال اتحاد ملی نامیده شده و معنای آن، این است که خانواده انقلاب باید بدون توجه به مسائل جزیی و بگومگوهای بی اهمیت، همگرایی خود را روز به روز مستحکم‌تر کند.»

حقوق شهروندی

روزنامه کارگزاران در سرمقاله خود تحت عنوان حقوق شهروندی با اشاره به بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب می‌نویسد: بیانات روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در جمع اعضای خبرگان در مورد انتخابات پیش رو از بسیاری جهات راهگشای حل مشکلاتی است که در یک ماه گذشته پس از ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی به ویژه اصلاح طلبان برای کشور پیش آمد.

البته پیش از این هم در انتخابات قبلی شاهد این ردصلاحیت‌های جناحی و بالطبع تعدیل و تلطیف فضا از طرف مقام رهبری بودیم و ایشان به صراحت بر لزوم دقت وسواس گونه در بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای که حق فردی ضایع نشود یا آبرویش محفوظ بماند بودیم اما تاکید دیروز مقام رهبری بر این نکته کلیدی که اکثریت مردم و مسئولان به اصول نظام و انقلاب معتقدند و اقلیتی هم که این اصول را قبول ندارند به عنوان شهروند از حقوق عمومی برخوردار هستند، گویای این حقیقت کتمان‌ناپذیر است که باید از حقوق عمومی و اجتماعی همه شهروندان چه آنان که به تعبیر مقام رهبری، نظام و انقلاب را قبول دارند و چه آنها که قبول ندارند دفاع کرد و نمی‌توان به دلایلی که اثبات آنها از راه‌های متعارف و حقوقی دشوار و بلکه غیرممکن است شخصی را از حقوق شهروندی‌اش محروم کرد.

مجلس پویاتر

روزنامه اعتمادملی در سرمقاله خود با اشاره به سخنان رهبر انقلاب می‌نویسد: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات با اعضای مجلس خبرگان رهبری، حاوی نکات ارزشمند است که توجه به آنها می‌تواند برای ادامه پویایی کشور مفید باشد. موضوع مهم در سخنان ایشان تحقق مجلسی پویاتر و فعال‌تر است. این امر بدان معنا است که رهبری ظرفیت افزون‌تری برای مجلس شورای اسلامی قائل است. مجلس پویا و فعال تنها با حضور نمایندگان فهیم، کاردان، شجاع و کارشناس تشکیل می‌شود وگرنه مجلس تبدیل به خانه‌ای برای تمرکز وکیل الدوله‌ها خواهد شد.

تشریح عملکرد دولت

روزنامه ایران در مقاله‌ای به قلم مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور به خدمات دولت پرداخته و در مورد یکی از استان‌ها می‌نویسد: اگر فقط به خدمات دولت نهم در استان خراسان رضوی اشاره شود، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. اینک به لطف الهی و اهتمام کم‌نظیر مردم و مسئولان کشور، شاخص‌های اعجاب‌انگیز پیشرفت جهشی در هر نقطه‌ای از این مرز و بوم پرگهر قابل احساس و رؤیت است و امروز به خود می‌بالیم که عملکرد دولت نهم، موجد شور، نشاط، امید به آینده و همچنین احساس عزت و سربلندی در میان مردم عزیز ایران شده است.

پول ایران در بانک‌های خارجی

کیهان در مقاله‌ای با اشاره به بلوکه شدن پول‌های ایران در بانک‌های خارجی نوشته است: انتقال دارایی ایران به بانک‌های خارجی، در شرایط فعلی سیاسی به صلاح کشور نیست و بانک مرکزی بهتر است به دنبال راه‌حل دیگری برای دلارهای نفتی ایران باشد.

انتقال این پول‌ها به داخل یا واریز آن به حساب‌های ایرانی بانک مرکزی در خارج از کشور یا بانک‌های آسیایی و یا تبدیل این دلارها به طلا و انتقال آن به داخل، از جمله راه‌حل‌های مطرح شده از سوی کارشناسان این حوزه است. به عبارت دیگر ایران می‌تواند با تجدیدنظر در انتقال درآمدهای نفتی به بانک‌های خارجی، دو هدف را همزمان دنبال کند.

اول اینکه فرصت تهدید دارایی ارزی ایران را از «گماشتگان آمریکایی – اسرائیلی» بگیرد و ثانیاً با یک برنامه‌ریزی مشخص خروج دارایی‌های ارزی از بانک‌های خارجی را به عنوان یک ابزار قدرتمند ضدآمریکایی به کار بندد.

کد خبر 45366

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز