شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنش‌های بین فرانسه و برزیل بدنبال دعوای ناموسی روسای جمهوری دو کشور، با امتناع «ژائر بولسونارو» از استفاده از خودکار «بیک» فرانسوی تشدید شده است.

ژائر بولسونارو و امانوئل ماكرون

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) نوشت: ژائر بولسورنارو رئیس جمهوری برزیل که همزمان با آتش سوزی جنگل های آمازون در حال جنگ با فرانسه است، روز گذشته (جمعه) گفت که استفاده از خودکارهای «بیک» را که یک برند فرانسوی است متوقف خواهد کرد.

بولوسنارو تاکنون اسناد رسمی با این خودکارهای ارزان قیمت امضا کرده که بیشتر اوقات برخلاف پیشینیان خود، توجه ها را به عنوان سمبل فروتنی از سبک زندگی ریاست جمهوری خود، جلوی دوربین ها برانگیخته است.

او به خبرنگاران در برزیل گفت: "یک خودکار (برزیلی) به نام "کامپکتور" به جای بیک استفاده خواهد شد. "

بولسونارو در فیس بوک اعلام کرده بود: "اکنون این کامپکتور خواهد بود، زیرا بیک فرانسوی است. "

یک سخنگوی ریاست جمهوری برزیل به این سئوال خبرگزاری فرانسه که از او پرسید آیا اظهارات بولسونارو باید جدی گرفته شود یا این یک شوخی است گفت که "تمایلی برای اظهار نظر در باره این ماجرا ندارد. "

یک مسوول رسانه ای شرکت بیک به خبرگزاری فرانسه گفته، این شرکت تمایلی به اظهار نظر در مورد سخنان بولسونارو ندارد اما گفته که رئیس جمهوری برزیل برای اینکه به عنوان "یک برند دمکراتیک" شناخته شود، "خودستایی" کرده است.

به گفته این مسوول، حدود 95 درصد خودکارهایی که توسط این شرکت در برزیل فروخته می شود در "مانائوس" مرکز ایالت آمازوناس برزیل تولید می شود.

آمازوناس بزرگترین ایالت برزیل واقع در شمال شرقی این کشور از ۹ ماه اوت(18 مرداد) در نواحی جنوبی و شهر مانائوس مرکز به علت آتش سوزی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

این شرکت هزاران نفر را در کارخانه های خود در مانائوس و ریودوژانیرو استخدام کرده است.

پس از آنکه در اواخر ماه ژوئن، لغو برنامه دیدار رئیس جمهوری برزیل با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در سفر به برزیل از سوی بولسونارو خبرساز و به جنگ لفظی آن دو منجر شد، با آتش سوزی جنگل های آمازون از چند هفته اخیر جدال دیگری بین دو کشور شکل گرفته است.

وزیر خارجه فرانسه که برای دیدار از برزیل و شیلی به آمریکای لاتین سفر کرده بود، حامل پیام رئیس جمهوری کشورش درباره پایبندی به توافقنامه آب و هوایی پاریس به بولسونارو بود اما رئیس دولت برزیل برنامه دیدار خود با لودریان را لغو کرد و به جای آن به آرایشگاه رفت و از کوتاه کردن موهای سرش به طور زنده ویدئو تهیه و در فیس‌بوک منتشر کرد.

از زمان تشدید آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون در بخش برزیل، دولت این کشور اعلام کرده که اقدامات مختلفی برای خاموش کردن آتش انجام داده که هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان رو به گسترش می رود.

طبق اعلام موسسه برزیلی پژوهش‌های فضایی، نزدیک به ۱۷۰۰ مورد جدید جنگل‌ سوزی فقط پنجشنبه و جمعه گذشته رخ داده که این رقم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به ۷۶ هزار مورد رسیده است.

ضمن آنکه فقط در تیر امسال، میزان جنگل‌زدایی در آمازونِ منطقه برزیل، برای دومین ماه پیاپی از مرز سال گذشته عبور کرده و نسبت ماه پیش از آن ۸۸.۴ درصد افزایش داشت.

این میزان آتش‌سوزی که در دوره ریاست جمهوری ژائر بولسونارو رئیس جمهوری راستگرا و افراطی برزیل رخ داده، تاکنون سابقه نداشته است.

این آمار و ارقام، با انتقاد رئیس‌جمهوری برزیل همراه شد و وی داده‌های این موسسه تحقیقاتی را دروغ خواند.

ناراحتی او از انتشار این آمار سبب شد تا رئیس این نهاد پژوهشی را از برکنار کند.

نگرانی از ادامه آتش‌ سوزی در جنگل‌های آمازون به طور جدی در اجلاس اخیر کشورهای عضو «گروه 7» در بیاریتز فرانسه مطرح شد و «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه موضوع الزام مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را در دستور کار این اجلاس قرار داد.

در همین رابطه، آلمان و فرانسه پس از پایان اجلاس «گروه 7» جهان اعلام کردند که بیش از 22 میلیون دلار به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون اختصاص خواهند داد.

اما بولسونارو این کمک را رد کرد و ساعتی پس از رد درخواست، رئیس جمهوری برزیل به خاطر آنچه دونالد ترامپ از آن به عنوان تلاش های خوب در مهار آتش سوزی های آمازون یاد کرده بود از سوی رئیس جمهوری آمریکا تحسین شد.

البته در ابتدا اعلام شد که بولسونارو این کمک را به نشانه عذرخواهی از امانوئل مکرون پذیرفته که سپس این خبر رد و از سوی رسانه ها اعلام شد که بولسونارو گفته شاید این کمک را بپذیرد.

تاکنون خبری مبنی بر اینکه رئیس جمهوری برزیل این کمک را پذیرفته یا نه در رسانه ها اعلام نشده است.

البته جدال بین مکرون و بولسونارو به زمانی برمی گردد که رئیس جمهوری برزیل نزاع دو رئیس دولت را "ناموسی" کرد.

یکی از حامیان  ژائر بولسونارو رییس جمهوری برزیل در حالیکه که اجلاس «گروه 7» در جریان بود، اختلاف سنی 24 ساله مکرون با همسرش بریژیت را مورد تمسخر قرار داد و با انتشار عکس‌هایی از همسر جوان بولسونارو و همسر پا به سن گذاشته مکرون در فیس بوک نوشت: حالا شما می‌فهمید که چرا مکرون، بولسونارو را اذیت می‌کند.

بولسونارو هم زیر این پست فیسبوکی نوشت: "دیگر تحقیرش نکنید، ها ها ها. "

این اقدام بولسونارو و حامی وی البته از سوی مکرون بی پاسخ نماند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: زنان برزیلی بدون شک به‌ خاطر اظهارات ژائر بولسونارو رئیس جمهوری این کشور احساس شرم می ‌کنند.

مکرون در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در پایان اجلاس «گروه 7» هم با "گستاخانه و بی‌ادبانه" خواندن اظهارات رییس جمهوری برزیل درباره همسرش، از این اقدام بولسونارو به شدت انتقاد کرده بود.

دعوای مکرون و بولسونارو تا پیش از کشیده شدن به ممانعت رئیس جمهوری برزیل در استفاده از خودکار «بیک» به اینجا رسیده بود که بولسونارو دریافت کمک فرانسه برای مهار آتش سوزی های آمازون را منوط به عذرخواهی مکرون کرده بود.

بولسونارو به خبرنگاران گفته بود اول از همه، مکرون باید از اهانت‌ها دست بردارد. او مرا دروغگو خوانده بود. قبل از اینکه ما با فرانسه صحبتی کنیم یا چیزی را از آنها بپذیریم او باید این حرف‌هایش را پس بگیرد و بعد از آن ما می‌توانیم درباره موضوعات دیگر حرف بزنیم. او باید حرف‌هایش را پس بگیرد و بعد پیشنهاد کمک بدهد.

کد خبر 453370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha