سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

وحید سعیدی: نوروز امسال هم به مانند سال‌های گذشته قریب به هشتاد فیلم سینمایی از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش خواهد شد؛ اما پخش این فیلم‌ها در نوروز 87 یک تفاوت اساسی با سال‌های دیگر دارد.

امسال قرار است فیلم‌های سینمایی تلویزیون حال و هوای ایرانی داشته باشند.

بنابه گفته عزت‌اله ضرغامی حدود 70 درصد از فیلم‌های سینمایی نوروز، ایرانی خواهد بود که حدود 50 درصد از آن را فیلم‌های ایرانی تولید تلویزیون تشکیل خواهد داد.

منظور از فیلم‌های تولید تلویزیون، همین فیلم‌های 90 دقیقه‌ای است، که تولید آن در این ماه‌های آخر سال شدت بسیاری پیدا کرده است و همه در تلاشند که فیلم‌شان را برای پخش نوروز آماده کنند.

«روزهای به‌هم ریخته» به کارگردانی محمدرضا آهنج یکی از این فیلم‌هاست که در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما برای پخش در این ایام تهیه و تولید شده است.

آهنج این فیلم را که مضمونی پلیسی دارد براساس فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌اله جلوی دوربین برده است و نقش‌های اصلی کارش را به امین زندگانی و لاله اسکندری سپرده است.

محمد حمزه‌ای دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز این پروژه که در انتخاب بازیگران، محمدرضا آهنج را همراهی کرده درباره انتخاب این دو بازیگر برای حضور در این فیلم می‌گوید: «الان خیلی نمی‌توانیم براساس خواسته‌های‌مان بازیگر انتخاب کنیم، چون با توجه به تعدد تولید آثار نود دقیقه‌ای و... سریال و فیلم سینمایی، اکثر بازیگران سرکار هستند و تو نمی‌توانی بازیگر مورد نظرت را انتخاب کنی. در یک جمله شرایط انتخاب بازیگر را در اوضاع و احوال کنونی باید اینگونه بیان کرد: «انتخاب‌ها دیگر براساس خواسته‌ها نیست، بلکه براساس داشته‌ها این انتخاب ما انجام می‌شود.»

حمزه‌ای علاوه بر این نکته، تعجیل تهیه‌کننده‌ها در تولید آثار نود دقیقه‌ای و کوتاه بودن زمان پیش‌تولید را یکی‌دیگر از عوامل مهم در عدم انتخاب بازیگران مناسب برای فیلم‌های تلویزیونی می‌داند، اما معتقد است که گروه تولید فیلم «روزهای بهم ریخته» با توجه به شرایط موجود توانسته گروه بازیگران مورد نظر خود را برای حضور در این فیلم انتخاب کند: «باید اعتراف کنم که ما جزء خوش‌شانس‌ها بودیم و توانستیم بازیگران مورد نظرمان را برای این فیلم انتخاب کنیم. من قبل از شروع رسمی پیش‌تولید در جلساتی که با آقای آهنج داشتم، بازیگران پیشنهادی خود را به وی اعلام کردم و از همان زمان رایزنی‌هایم را با کاندیداهای نقش‌های مختلف شروع کردم، به نحوی‌که وقتی وارد پیش‌تولید رسمی شده بودیم، توانسته بودیم با بازیگر مورد نظرمان به توافق برسیم. به عنوان مثال برای نقش سروان محمد قطبی سه بازیگر را کاندیدا کرده بودیم، که امین زندگانی یکی از این کاندیداها بود که توانستم با او به توافق برسم.»

فیلم تلویزیونی «روزهای به‌هم ریخته» تجربه‌ای دیگر از محمدرضا آهنج در ژانر سینمای پلیسی است که فیلم موفق و پرمخاطب «سرقت» را در این ژانر برای پخش در هفته نیروی انتظامی ساخته بود این‌بار نیز تلاش کرده تا اثری متفاوت در این ژانر تولید کند. حمزه‌ای درباره تفاوت فضای این دو فیلم با یکدیگر می‌گوید: «سرقت، یک فیلم اکشن دزد و پلیسی بود؛ اما روزهای بهم ریخته بیشتر در ژانر پلیسی – اجتماعی قرار دارد و نسبت به آن فیلم دارای فضای متفاوت‌تری است.»

این فیلم بنابه گفته حمزه‌ای –  قرار است در ایام تعطیلات نوروز از شبکه دو سیما پخش شود و در حال حاضر نیز کارگردان سرگرم بازبینی راش‌‌هاست تا به‌زودی به همراه تدوینگر، مونتاژ فیلم را شروع کند. روزهای به‌هم ریخته طی 17 روز در شهر تهران مراحل تصویربرداری خود را سپری ‌کرده است. این فیلم داستان زندگی پلیسی است به نام «سروان محمد قطبی» که بر اثر یک غفلت کوچک روزهای زندگیش به هم می‌ریزد.

در این تله‌فیلم علاوه بر زندگانی و اسکندری، مجید مشیری، محمد عمرانی، رامین راستاد و حسن تسعیری نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند. مرتضی غفوری (مدیر تصویربرداری) مسعود شاهوردی(مدیر صدابرداری)، محمدرضا قدمی(طراح گریم)، حسن روح پروری( طراح سحنه و لباس) و محمدرضا شفیعی (مجری طرح و تهیه‌کننده) دیگر عواملی هستند که در تولید این فیلم همکاری داشته‌اند.

به اضافه: خط‌شکن و دوری حامد کمیلی از روزهای به هم ریخته پخش همزمان دو مجموعه پرمخاطب «به دنیا بگویید بایستد» به کارگردانی محمدرضا آهنج و پرواز در حباب به کارگردانی سیروس مقدم، حامد کمیلی بازیگر جوان ناشناخته این دو  اثر را به چهره‌ای شناخته شده و محبوب‌ تبدیل کرد. هرچند این دو اثر همزمان پخش شدند؛ اما سریال آهنج ابتدا تولید شد و با پایان یافتن ساخت این پروژه بود که کمیلی به مجموعه پرواز در حباب پیوست.

اما پس از به دنیا بگویید بایستد شرایط همکاری کمیلی و آهنج میها نشد تا روزهای به هم ریخته. او که برای بازی در نقش سروان محمد قطبی با گروه تولید این پروژه قرارداد بسته بود، به دلیل طولانی شدن تولید سریال خط‌شکن که کمیلی در آن مشغول به بازی است و تداخل تولید آن با تله‌فیلم آهنج این همکاری در دقیقه 90 منتفی شد تا امین زندگانی در این پروژه ایفا‌گر نقش اصلی فیلم باشد.

همشهری امارات

کد خبر 45307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز