پریسا نوری-خبرنگار:شاید تصورش سخت باشد اما با وجودی که ۱۴۰ سال از زمان راه‌اندازی تلفن ثابت در کشورمان می‌گذرد، هنوز مشکلاتی مانند کمبود یا نبود خطوط تلفن و قطعی مکرر آن وجود دارد.

دیش و دکل مخابرات

حالا تصورش سخت‌تر است وقتی بدانید این موضوع مربوط به شهرهای دورافتاده و حاشیه‌ای نیست و ساکنان یکی از محله‌های شمال شرق پایتخت مدت‌هاست که از مشکلات مربوط به خطوط تلفن ثابت رنج می‌برند. در روزهای اخیر به دلیل تماس‌های مکرر ده‌ها نفر از اهالی محله حکیمیه درباره تأخیر چند ماهه در دریافت خط تلفن ثابت و قطع مکرر خطوط تلفن به این محله سر زدیم و بعد از گفت‌وگو با اهالی، شرح گلایه و مشکلات آنها را مستند و با کد پیگیری و شماره پرونده درخواست‌شان را با مدیران مخابرات منطقه ۷ و مرکز مخابرات آل اسحاق که به‌عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه‌ این منطقه، خطوط تلفن این محله را پوشش می‌دهد در میان گذاشتیم.

انتظار ۲ ساله برای دریافت تلفن
دی سال ۱۳۹۶ بود که شرکت مخابرات تهران، از واگذاری خطوط تلفن ثابت به متقاضیان ظرف مدت یک روز از زمان درخواست خبر داد. حالا از آن تاریخ ماه‌ها گذشته اما هنوز ده‌ها نفر از اهالی حکیمیه نه یک روز که بیش از یکسال است در انتظار وصل شدن خطوط تلفن ثبت‌نامی هستند. «علی نوروزی» از ساکنان خیابان خرم دراین‌باره می‌گوید: «ما بیش از یکسال و نیم است که برای دریافت خط، ثبت‌نام و مبلغ ۲۰۷ هزارتومان هم واریز کرده‌ایم اما تا امروز تلفن وصل نشده و پیگیری‌های مکرر ما از مرکز مخابرات آل‌اسحاق بی‌نتیجه مانده است. در این مدت به ناچار همه مکالماتمان را با تلفن همراه انجام می‌دهیم که خرید شارژ موبایل هر ماه هزینه زیادی را به ما تحمیل کرده‌است.» «مسعود طاعتی» از ساکنان خیابان لاله هم می‌گوید: «در بهمن سال ۱۳۹۶ یک خط تلفن ثابت برای خانه‌ام ثبت‌نام کردم ولی هنوز تلفن وصل نشده و هر بار که از مرکز مخابرات پیگیری می‌کنم وعده‌ها و جواب‌های تکراری می‌شنوم.» او می‌افزاید: «با وجودی که تلفنم وصل نشده اما جالب است که هر ماه برایم قبض تلفن صادر و ارسال می‌شود.»

خرابی و جابه‌جایی 
به نظر می‌رسد مشکلات مخابرات محله حکیمیه فقط مربوط به تأخیر در راه‌اندازی خطوط جدید نیست و حتی برخی از خط‌هایی که سال‌ها پیش نصب شده‌اند، هم گاهی اهالی را به دردسر می‌اندازد. یکی از ساکنان خیابان بوستان دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۱۴ ماه پیش، از خیابان بوستان به چند کوچه بالاتر نقل مکان کردیم و همان موقع هم درخواست انتقال خط تلفنمان را دادیم، اما با وجودی که بین نشانی جدید و قدیم‌مان فقط حدود ۳۰۰‌متر فاصله است، مراجعه‌های مکرر حضوری و تلفنی به این مرکز، برای جابه‌جایی خط تلفنمان تا امروز بی‌نتیجه مانده‌است.» «مرتضی بسطامی» یکی دیگر از اهالی حکیمیه نیز از سرویسدهی سیستم مخابرات حکیمیه گلایه دارد. این ساکن فاز ۲ کوی دانشگاه درباره قطعی مکرر تلفن ثابت می‌گوید: «شبانه‌روز بارها تلفن ما قطع و بعد از مکث کوتاهی مجدداً وصل می‌شود. گاهی وسط مکالمه این اتفاق می‌افتد که بسیار ناخوشایند است و عملاً نمی‌توانیم از خط تلفن‌مان استفاده کنیم. این موضوع را چند بار به سامانه مربوط به خرابی تلفن و مرکز مخابرات آل اسحاق اطلاع داده‌ایم، اما بی‌نتیجه بوده ‌است. این موضوع جای تعجب دارد که در عصر پیشرفت فن‌آوری ارتباطات، هنوز در این محله قطعی مکرر تلفن وجود دارد.»

  • پاسخ مسئول

سبقت ساخت‌وساز از توسعه زیرساخت‌ها
از آنجا که مرکز مخابرات آل اسحاق زیرمجموعه منطقه ۷ مخابراتی است، مشکلات اهالی حکیمیه را با «حسن ابراهیمی» مدیرکل منطقه ۷ مخابراتی در میان گذاشتیم. ابراهیمی با بیان اینکه چند مورد از مشکلات جابه‌جایی خط تلفن اهالی که به‌عنوان مصداق توسط خبرنگار همشهری محله مطرح شده، در یکی دو روز اخیر رفع شده، درباره جابه‌جایی خطوط سایر متقاضیان می‌گوید: «جابه‌جایی خطوط تلفن ثابت همه متقاضیان حداکثر تا ۳ ماه از زمان درخواست انجام می‌شود.» او در پاسخ به گلایه اهالی از تأخیر در دریافت خط تلفن می‌گوید: «در محله حکیمیه با پدیده افزایش ناگهانی ساخت‌وساز مواجه هستیم و واحدهای ۴ تا ۸ واحد به یکباره با تجمیع به ۵۰ یا ۶۰ واحد تبدیل شده‌اند، از این‌رو این ساخت‌وسازهای بی‌رویه در سیستم خدمات‌دهی ما اختلال وارد کرده ‌است.»

رفع مشکلات در ۱۲۰ روز
ابراهیمی در پاسخ خبرنگار همشهری محله که افزایش بی‌رویه ساخت‌وساز را مربوط به همه محله‌های تهران دانسته و مختص به یک محله خاص نیست می‌افزاید: «در نقاطی مانند غرب تهران این موضوع دور از انتظار نبوده و زیرساخت‌ها فراهم بوده اما در برخی محله‌ها مانند حکیمیه این موضوع موجب دردسر شده‌است، ولی ما در تلاش برای حفظ، پویایی و توسعه شبکه هستیم.» مدیرکل منطقه ۷ مخابراتی با تأکید بر این موضوع که تقاضا و شکایات اهالی حکیمیه از خدمت‌رسانی مخابرات را به دقت بررسی می‌کند، در پایان این نوید را به اهالی می‌دهد: «در حال حاضر با تعویض پیمانکار یک سیستم جدید مخابراتی را در محله حکیمیه در دست اجرا داریم که مزایای زیادی نسبت به سیستم قبلی دارد و قول می‌دهیم حداکثر تا ۱۲۰ روز آینده مشکل خطوط تلفن حکیمیه برطرف شود.» همشهری محله بنا به وظیفه اطلاع‌رسانی بعد از پایان ۱۲۰ روز گزارش جدیدی از وضعیت سیستم مخابراتی محله حکیمیه تهیه می‌کند.

کد خبر 452955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha