حدود ۲۰۰ هزار پناهجوی روهینگیا در بنگلادش دومین سالگرد خروج خود از میانمار را گرامی داشتند و یاد قربانیان را زنده کردند.

ميانمار

به گزارش الجزیره، این پناهجویان در این تجمع یک‌بار دیگر خواستار دریافت تابعیت میانماری و دریافت حقوق قانونی خود پیش از بازگشت به خانه‌هایشان شدند. ۷۴۰هزار مسلمان روهینگیا در تاریخ ۲۵آگوست۲۰۱۷ از ایالت راخین فرار کردند و به ۲۰۰هزار نفری که پیش از این به بنگلادش گریخته بودند، پیوستند.

دلیل فرار آنها نسل‌کشی گسترده مسلمانان توسط ارتش میانمار بوده است. آنها روز خروج از میانمار را «روز نسل‌کشی» می‌خوانند. در راهپیمایی صلح‌آمیز آنها، شعارهایی مانند «الله اکبر» و «میانمار خانه ماست» سرداده شد. محب‌الله یکی از برگزارکنندگان راهپیمایی دیروز به آسوشیتدپرس گفته است: «ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که باید حقوقمان به ما بازگردانده شود؛ ما خواهان حق شهروندی خود هستیم و می‌خواهیم خانه‌ها و زمین‌هایمان به ما بازگردانده شود. »

با وجود اینکه اقلیت روهینگیا نسل‌هاست در میانمار زندگی می‌کنند اما توسط دولت به‌عنوان گروه قومی شناخته نمی‌شوند و به همین‌خاطر شهروند میانمار به شمار نمی‌روند.

بنگلادش و میانمار در سال۲۰۱۷ توافقنامه‌ای برای بازگرداندن حدود یک میلیون پناهجوی روهینگیا امضا کردند اما پناهجویان حاضر نیستند به‌صورت داوطلبانه به میانمار بازگردند.

کد خبر 452792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha