جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

هفدهم مرداد سالروز شهادت «محمود صارمی»، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است. به همین بهانه بسیاری از خبرنگاران استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در پنجشنبه گذشته مورد تجلیل و تقدیر مسئولان این استان‌ها قرار گرفتند.

قدمی برای کاهش سختی‌های خبر‌نگاران

تقدیرهایی که با وعده رفع مشکلات جامعه رسانه‌ هم همراه بود تا شاید کمی از دغدغه فعالان این حوزه کاسته شود. به گزارش همشهری هرچند هر سال در میانه مرداد و در دیدارهای صمیمانه با مسئولان خبرنگاران از مشکلات خود می‌گویند و امید به رفع دغدغه‌هایشان دارند، با گذشت هر سال مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. آن هم در حالی که با وجود مشغله‌ و استرس‌های فراوان خبرنگاری در ایران همانند کشورهای توسعه‌یافته در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و این مساله به‌ویژه در شهرستان‌ها برای اهالی خبر و رسانه با سختی‌های بیشتری همراه است.

در روز خبرنگار در استان‌های شمال غرب هم بسیاری از مسئولان در دیدارهای مختلف با خبرنگاران به مانند هر سال بر ضرورت توجه و رفع مشکلات خبرنگاران تاکید کردند و از پرداخت تسهیلات به خبرنگاران اردبیلی، اعطای وام کم‌بهره به خبرنگاران آذربایجان غربی و آماده تحویل بودن واحدهای مسکونی خبرنگاران آذربایجان شرقی خبر دادند.  

  • راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی ارتباطات در آذربایجان غربی 

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر نقش مهم خبرنگاران در آگاه‌سازی جامعه به منظور مشارکت جدی‌تر در مدیریت، دستیابی به توسعه پایدار را منوط به نقش‌آفرینی جدی خبرنگاران عنوان کرد و گفت: هر روز که می‌گذرد شاهد تعامل بیشتر خبرنگاران در مسیر دستیابی به توسعه استان هستیم. اعتقاد قلبی دارم که خبرنگاران باید در مدیریت استان کمک‌حال ما باشند و رسالت سنگینی که خبرنگاران عهده‌دار هستند می‌تواند برای رفع عقب‌ماندگی‌های استان مؤثر باشد.  

«محمدمهدی شهریاری» با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در استان اظهار کرد: با یکی از موسسات آموزش عالی رایزنی شده تا رشته کارشناسی ارشد ارتباطات را راه‌اندازی کند و خبرنگاران و علاقه‌مندان به این رشته مجبور نشوند به استان‌های همجوار سفر کنند.  وی با بیان این‌که مسکن خبرنگاران مساله دیگری است که مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با یکی از موسسات بانکی رایزنی شده تا به ۳۰۰ نفر از خبرنگاران وام کم‌بهره ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کنند تا بخشی از زحمات این قشر از این طریق جبران شود.  شهریاری درباره تکمیل خانه مطبوعات، بیمه و مسکن خبرنگاران نیز قول مساعد داد تا همکاری لازم در این موارد صورت پذیرد.  

  • پیگیری بیمه خبرنگاران آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت عمران و توسه شهر جدید سهند با بیان این‌که از ۳۴۲ واحد مسکن اختصاص‌یافته به خبرنگاران آذربایجان شرقی، ۱۷۱ واحد آن تقریباً تمام شده است و تا اواخر شهریورماه به صورت کامل تحویل داده خواهد شد، اظهار کرد: این واحدها با پیشرفت ۷۰ درصدی در فاز ۴ شهر جدید سهند احداث شده و با توافق خانه مطبوعات و شرکت عمران شهر جدید سهند، به صورت اقساطی به اعضای خانه مطبوعات استان فروخته شده‌اند.

«عباس مصطفوی» دلیل تاخیر در تحویل واحدهای باقی‌مانده را نیز، ضعف همکاری بانک‌های طرف قرارداد عنوان کرد و ادامه داد: با موافقت کمیسیون ماده ۵ درصدد احداث و واگذاری واحدهای تجاری خدماتی در این منطقه هستیم تا ضمن ایجاد فضای کسب و کار، محرکی نیز برای تسریع در تکمیل پروژه شود.   «محمد محمدپور»، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، هم درباره اقدامات انجام‌شده بیمه خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۱۷۰ نفر از فعالان رسانه استان بیمه شدند و به دنبال افزایش این تعداد هستیم.  

  • اعطای تسهیلات بانکی به خبرنگاران اردبیلی 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم گفت: طبق تفاهم‌نامه همکاری موسسه خانه کتاب و بانک صادرات ایران اهالی قلم در استان اردبیل تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند.   «سیدناصر اسحاقی» با بیان این‌که این تسهیلات بانکی شامل اهالی قلم ثبت‌نام‌شده در سایت خانه کتاب می‌شود، افزود: اهالی قلم و نویسندگانی که در پایگاه اینترنتی خانه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند براساس آیین‌نامه موجود در سایت خانه کتاب می‌توانند از وام‌های قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.  

وی با تاکید بر این‌که نویسندگان و اهالی قلم برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سایت www. ahlegalam. ir مراجعه کنند، اظهار کرد: این وام به منظور رفع نیاز و مشکلات، ملاک قرار گرفتن متقاضیان وام با توجه به کیفیت و تعداد آثار متقاضی در حوزه نشر، قرار گرفتن در تعریف اهل قلم شامل خبرنگار، نویسنده، مصحح، احیاگر متون کهن و مترجم، پیشینه حضور، فعالیت موثر فرهنگی و ادبی و کسب جوایز و افتخارات ملی و استانی در حوزه کتاب خواهد بود. پدیدآورندگانی که نقش‌های تذهیب‌کننده، هیات مشاوران، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، طراح، یادداشت‌های اول کتاب، حواشی، مقدمه، گردآوری و تهیه‌کننده را دارند، مشمول طرح نمی‌شوند.

کد خبر 451050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha