یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گرانی و نبود کاغذ باعث شده که تعدادی از روزنامه‌ها از جمله همشهری، ایران، آرمان و دنیای اقتصاد تعداد صفحه‌های خود را کاهش دهند و مدیران برخی از روزنامه‌ها از جمله جهان صنعت از عدم انتشار سخن به میان بیاورند

كيوسك روزنامه فروشي
  • گرانی و نبود کاغذ باعث شده که برخی از روزنامه‌ها تعداد صفحه‌های خود را کاهش دهند
  • مهدی شفیعی، مدیرعامل «ایران‌»: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و اهتمامی که دولت برای رفع این بحران دارد، باید هرچه سریع‌تر تدابیری اندیشیده شود
  • علیرضا بختیاری، مدیرمسئول «دنیای اقتصاد»:  ما یک خواسته مشخص از مسئولان داریم اینکه اجازه دهند کاغذی که با ارز ۴۲۰۰تومانی تهیه شده و در گمرک خاک می‌خورد ترخیص شود
  • مهدی رحمانیان، مدیرمسئول «شرق»: کمیته ساماندهی کاغذ که قرار بود گره ای از مشکل بگشاید، خود تبدیل به گره شده است
  • حسین عبداللهی، مدیرمسئول «آرمان»: ما اصلا برای چاپ روزنامه همین حالا هم کاغذ نداریم
  • محمدرضا سعدی، مدیرمسئول «جهان صنعت»:  شاید نتوانیم برای امروز روزنامه را منتشر کنیم

بحرانی که از ماه‌ها پیش با گرانی کاغذ گریبانگیر مطبوعات شده دیگر یک زنگ خطر نیست، شمارش معکوس تعطیلی و عدم انتشار مطبوعات شروع شده است.  دیروزهر کیلوگرم کاغذ به ۱۵ هزار تومان رسید- یعنی دست کم ۴ برابر قیمت سال گذشته- و در بازار نایاب شد. متاسفانه درخت وعده‌های مسئولان در حمایت و چاره‌سازی برای حل مشکلات کاغذ مطبوعات، میوه نداد و امروز شوربختانه برخی روزنامه‌های کشور به علت نداشتن کاغذ چاپ نشدند و روزنامه‌های دیگر نیز با کاهش صفحات و تیراژ روی دکه آمدند.

مطبوعات کشور با سرعت سرسام‌آوری به خاطر گرانی کاغذ و عملکرد ضعیف کمیته ساماندهی کاغذ در سراشیبی افول و تعطیلی هستند. از سوی دیگر کاغذی که از قبل با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده و قرار بوده سهم مطبوعات و نشریات شود، به دلایل نامشخصی در گمرک خاک می‌خورد. کاغذها در گمرگ خاک می‌خورند و در کشور چراغ چاپخانه‌ها و روزنامه‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شود. مدیران مسئول در گفت‌وگو با همشهری خبر دادند که متاسفانه فاجعه بزرگ‌تری در راه است؛ اگر این روند تنها یک هفته دیگر ادامه پیدا کند شاهد تعطیلی جدی‌ترین، بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین روزنامه‌های کشور خواهیم بود.

  • بحران روزنامه‌ها جدی است
  •  مهدی شفیعی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

افزایش قیمت کاغذ، زینک، مرکب و دیگر هزینه‌های جاری، رسانه‌های مکتوب را ناچار به کاهش تیراژ و تعداد صفحات کرده است. این روزها مشکل کاغذ، مشکل جدی همه رسانه‌های مکتوب است اما ظاهرا قرار است با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در این خصوص تدابیری اندیشیده شود. روزنامه ایران هم مثل بسیاری دیگر از روزنامه‌ها با مشکل کاغذ، زینک، مرکب و... روبه‌روست و از امروز (یکشنبه) ۸صفحه از تعداد صفحات آن کم شده و روزنامه با ۱۶صفحه منتشر می‌شود.

البته این بحران برای روزنامه «ایران» بسیار جدی‌تر است، چراکه مؤسسه ایران علاوه بر انتشار روزنامه ایران، روزنامه‌های «الوفاق»، «ایران‌دیلی»، «ایران ورزشی» و «ایران سپید» را هم منتشر می‌کند. به همین‌خاطر هم طبیعتا نیاز ما به کاغذ بیشتر از سایر مطبوعات است. با وجود این تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تیراژ روزنامه کم نشود.

این روزها صحبت‌های زیادی درخصوص بحران رسانه‌های مکتوب خصوصا مسئله کاغذ مطرح شده است. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب و اهتمامی که دولت برای رفع این بحران دارد، باید هرچه سریع‌تر تدابیری اندیشیده شود که به روزنامه‌های کثیرالانتشاری که تیراژ و نیازشان به کاغذ مشخص است کاغذ با ارز دولتی تخصیص داده و بحرانشان در زمینه کاغذ حل شود. همه این مباحث و مشکلات رسانه‌های مکتوب در جلساتی که مدیران مسئول با نمایندگان دولت داشتند، عنوان شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر تصمیم جدی‌تر برای حل این بحران گرفته شود.

این روزها با وجود همه مشکلاتی که گریبانگیر کشورمان شده و همه از آن اطلاع داریم، انتظار اینکه دولت به‌تنهایی همه مشکلات رسانه‌های مکتوب را حل کند، انتظار درستی نیست. با وجود این همه مسئولان تأکید دارند که این مشکل در زمان کمتری حل شود. روزنامه‌ها هم باید در شرایط خاص رسانه‌ای به وظایف خود عمل کرده و در عین حال در رابطه با این موضوع از دولت نیز پشتیبانی و حمایت کنند تا فرصتی پیش نیاید که افراد سودجو و فرصت‌طلب از این بحران کیسه دوخته و بهره ببرند.

  • کاغذ ۴۲۰۰تومانی در گمرک خاک می‌خورد
  •  علیرضا بختیاری، مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد

برای ترسیم بحران کاغذ باید ابتدا صورت مسئله تشریح شود. مجمو عه نیاز مطبوعات کشور به کاغذ در سال حدود ۴۰ تا ۵۰میلیون دلار است. مجموعه مصرف زینک نیز حدود ۱۰میلیون دلار است. بنابراین جمع مصرف کاغذ و زینک در ایران حدود ۵۰ تا ۶۰میلیون دلار در سال بر آورد می‌شود. دولت کاغذ روزنامه و به‌طور کلی کاغذ را اولویت اول دانست و ارز ۴۲۰۰تومانی برای آن اختصاص داد. اما یکباره از چند هفته قبل، کاغذ را از اولویت اول به گروه دو منتقل کردند.

مفهوم این اقدام این است که باید کاغذ از طریق ارز نیمایی تامین شود. درستی و نادرستی این موضوع بماند اما حتی آن مقدار کاغذی که باید قبل از این با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شد و دست مطبوعات و نشریات کشور را می‌گرفت نیز به‌دست مطبوعات و نشریات نرسیده است. پیگیری، تخصیص، رصد و انجام همه موارد مربوط به توزیع عادلانه کاغذ به‌عهده کمیته ساماندهی کاغذ وزارت ارشاد بوده است و باید الان توضیح بدهد که چه اتفاقی برای کاغذها افتاده است.

هفته پیش و همچنین به‌مراتب در ماه‌های گذشته با رئیس دفتر ریاست‌جمهوری جلسات متعددی داشتیم. آقای فریدون وردی نژاد، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم مرتب پیگیر این موضوع بودند تا این مشکلات و مسائل حل شوند. ما یک خواسته مشخص از این مسئولان داشتم؛ اینکه اجازه بدهند کاغذی که با ارز ۴۲۰۰ قبلا تهیه شده و الان در گمرک مانده با همان ارز ۴۲۰۰تومانی ترخیص شود.

در گام اول این اقدام می‌تواند برای خروج از بحران فعلی گره گشا باشد. در واقع با این اقدام می‌توانیم زمان بیشتری بخریم و به‌صورت کوتاه‌مدت این مشکل را از میان برداریم. بعد حتی برای حل بحران کاغذ راه‌حل‌های میان‌مدت و دراز مدتی داریم که به مسئولان ارائه می‌دهیم. اکنون مطبوعاتی که منتشر می‌شوند تعدادشان مشخص و محدود است. برآورد نیاز آنها به کاغذ نیز کار بسیار ساده‌ای است. اینها کمترین خواسته ما از دولت است که با ترخیص کاغذ از گمرک نیاز فوری و آنی ما را به کاغذ تامین کند. درباره راه‌حل خروج از بحران راهکارهای مشخص میان‌مدت و بلندمدتی داریم که اگر دولت راغب به گفت‌وگو و اجرای راهکارهای توافقی باشد، بی‌تردید این بحران از میان برداشته می‌شود.

  • در شرایط تحریم بیش از هر زمانی به رسانه‌های مقتدر نیازمندیم
  • حسین عبداللهی، مدیر مسئول روزنامه آرمان

ما اصلا برای چاپ روزنامه همین حالا هم کاغذ نداریم و بیش از ۱۲روز است که هر شب از طریق روزنامه‌های دیگر و همکارانمان کاغذ با وانت تهیه می‌کنیم و به چاپخانه می‌رسانیم و با شرایط خیلی سختی مواجه هستیم. ۸۰۰کیلو از یک روزنامه قرض می‌گیریم، ۲۰۰کیلو از دیگری و... و با این شرایط الان ادامه حیات می‌دهیم و اگر شرایط به همین شکل باقی بماند تا چند روز دیگر فکر نمی‌کنم امکان ادامه کار را داشته باشیم، زیرا روزنامه‌های دیگر هم که تاکنون به ما لطف می‌کردند و در این شرایط کنار ما بوده‌اند، خودشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند. ما در روزنامه آرمان از چند روز پیش تعداد صفحات را به ۱۶صفحه یعنی کف تعداد صفحات رسانده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم باید چه کار انجام دهیم.

اما سؤال اصلی این است که آیا برای مسئولان در این شرایط تحریم‌های یکجانبه آمریکا و فشارهای جهانی و اقتصادی، انتشار مطبوعات و اطلاع‌رسانی، مهم است یا نه؟ این یک واقعیت است که کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به مطبوعات رسمی و پرتیراژ کشور و مقتدر نیازمند است تا در جنگ رسانه جهان از منافع ملی ایران و حاکمیت کشورمان دفاع کند و اقتضای زمانه حکم می‌کند که بیش از هر زمان دیگری ما به روزنامه‌ها نیازمند هستیم.

با توجه به این موضوع کاهش حضور رسانه‌ای به‌ویژه مطبوعات به چه معنی است؟ در چنین وضعیتی تعطیلی و کاهش تیراژ روزنامه‌ها به نوعی فرصت دادن به دشمنان کشور خواهد بود، اگر رسانه‌های داخلی و رسمی منتشر نشوند و فضا را خالی کنند، این رسانه‌های بیگانه و خارج نشین هستند که بر فضا سوار خواهند شد و بر ضدمنافع ملی موج‌سازی‌ خواهند کرد.

مطبوعاتی که مخاطب دارند و مؤثر هستند در کشور به نقطه‌ای رسیده‌اند که برای ادامه کار و بقا دچار چالش‌های جدی شده‌اند و در آستانه تعطیلی قطعی قرار گرفته‌اند. بحران مطبوعات یک بحران جدی است که دامنه آن آنقدر گسترده شده است که علاوه بر نبود و گرانی کاغذ به زینک و مرکب هم رسیده است. اما در همین شرایط اعلام می‌شود که در گمرک ۱۷۰۰تن کاغذ وجود دارد که با ارز ۴۲۰۰تومانی دولتی وارد شده است و حالا که می‌خواهند این کاغذ را ترخیص کنند، اعلام شده که ارز کاغذ نیمایی است و باید مابه‌التفاوت پرداخت شود و سؤال این است که این یعنی چه؟ توجه داشته باشید که این کاغذ از قبل و با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شده است.

کل منابع ارزی لازم برای سامان دادن شرایط مطبوعات ۵۰میلیون دلار است که ۴۰میلیون دلار آن برای کاغذ و ۱۰میلیون دلارش برای زینک و مرکب نیاز است؛ آیا یک مطالبه ۵۰میلیون دلاری باید کار را به این نقطه برساند که در آستانه مرگ مطبوعات قرار بگیریم؟مسئله الان مطبوعات مسئله مرگ و حیات است، اگر واقعا دغدغه‌ای برای حل این مسئله وجود دارد باید مسئولان هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند؛ زیرا من به شما قاطعانه اعلام می‌کنم و باخبر خواهید شد که در چند روز آینده بخشی از مطبوعات کشور تعطیل می‌شوند و دیگر امکان انتشار نخواهند داشت.

موضوعی که در ماه‌های گذشته هم آن را با مسئولان مختلف مطرح کرده‌ایم ولی انگار که گوش شنوا وجود ندارد. ما شاهد هستیم باوجود تأکیداتی که مقامات کشور برای حل بحران کاغذ دارند ولی مدیران میانی و بدنه اجرایی کشور در مجموعه‌های مختلف دولت از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت ارشاد و دیگران اقدامی را انجام نمی‌دهند و نمونه مشخص آن همین ۱۷۰۰تن کاغذی است که در گمرک مانده و اجازه ترخیص آن داده نمی‌شود؛

کاغذی که حداقل می‌تواند در کوتاه‌مدت مانع از جان دادن رسانه‌های مکتوب شود. در این بین نکته جالب این است که وقتی این موضوعات را مطرح می‌کنیم و از مشکلاتمان می‌نویسیم و یا حرف می‌زنیم ما را به سیاه نمایی متهم می‌کنند و اعلام می‌شود که شما نباید این حرف‌ها را بزنید آن هم در شرایطی که حیات اصلی مطبوعات به مواداولیه یعنی کاغذ، زینک و مرکب وابسته است. به اعتقاد من دولت و مسئولان می‌توانند با مدیریت مناسب، شرایط را بهبود بخشند ولی متأسفانه گام عملی برای حل مشکلات برداشته نشده است و هر روز شاهد پیچیده و جدی‌تر شدن بحران مطبوعات هستیم.

اخیرا نامه‌ای از سوی تعدادی از مدیران مطبوعاتی برای آقای روحانی تنظیم شده است (که البته حتما ایشان از مشکلات اطلاع دارند) که با بیان مشکلات به نوعی با آقای رئیس‌جمهور اتمام حجت صورت گرفته و اعلام شده است که امکان انتشار روزنامه‌ها از دست مدیران مطبوعاتی در حال خارج شدن است و باید ظرف دو، سه روز آینده یک اقدام جدی برای حل مشکلات صورت گیرد.

مسئولان باید توجه داشته باشند که تعطیلی و عدم‌انتشار مطبوعات رسمی و مهم کشور یک فاجعه است، ما از رئیس‌جمهور که همیشه نگاه ویژه و متفاوتی به مطبوعات داشتند می‌خواهیم که شخصا موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند و نگاه ویژه‌ای برای حل این بحران داشته باشند تا با رسیدن به راه‌حل فوری از شرایط کنونی خارج شویم.
مسئولان دولتی و شخص آقای رئیس‌جمهور باید به این نکته توجه داشته باشند که تعطیلی و عدم‌انتشار مطبوعات مؤثر در این دوره برگه سیاهی در کارنامه دولت تدبیر و امید خواهد بود، آن هم در شرایطی که کشور و نظام به‌دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیش از هر زمان دیگر به حضور رسانه‌های قوی و همبستگی نیازمند است.

  • رودست بازار به وزرای صنعت و ارشاد

یک فعال حوزه کاغذ به همشهری می‌گوید: دلیل کاهش شدید عرضه کاغذ در بازار این است که واردکنندگان، فروشندگان و حتی دلالان به ‌برنامه‌های دستگاه‌های متولی خصوصاً وزارتخانه‌های صنعت و ارشاد پی برده‌اند و به‌قول‌معروف دندان آنها را شمرده‌اند؛ پس در شرایط فعلی که قرار است ارز تخصیص به کاغذ از ترجیحی به نیمایی تغییر کند و قیمت کاغذ قانونا بیش از دو برابر افزایش یابد،

دلیلی ندارد کاغذهای خود را ارزان و در بازار سیاه بفروشند. این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، نقش مسائل پشت پرده را نیز در آشفتگی بازار دخیل دانست و افزود: فعلاً محموله‌های کاغذ روزنامه در بازار به‌شدت کمیاب شده و باوجوداینکه برخی از واردکنندگان پیگیر واردات سریع کاغذ هستند، بازهم در کارگروه ساماندهی کاغذ با مشکل تأیید سفارش مواجه شده‌اند و قادر به تأمین نیاز بازار نیستند.

به عقیده این منبع آگاه، شائبه‌هایی وجود دارد که برخی با اثرگذاری در بازار کاغذ، سودهای بادآورده‌ای را برای مقاصد انتخاباتی کسب می‌کنند و ورود دستگاه قضایی و وزارت کشور به این مسئله می‌تواند ماجرا را روشن کند. همچنین یکی از واردکنندگان کاغذ نیز در گفت‌وگو با همشهری از تداوم رایزنی در کارگروه ساماندهی کاغذ برای واردات محموله‌های کاغذ خبر داد اما به اینکه چه زمانی این محموله‌ها از گمرک ترخیص می‌شوند، پاسخی نداد.

  • کاغذ در گمرک دپو شده است
  • محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت

این روزها اوضاع دیگر قابل کنترل نیست. فشار اقتصادی که به روزنامه جهان صنعت همچون سایر مطبوعات وارد شده به‌گونه‌ای است که شاید نتوانیم برای امروز (یکشنبه) روزنامه را منتشر کنیم و با این اوصاف ۷۰نفر از پرسنل روزنامه در این شرایط نامساعد اقتصادی بیکار می‌شوند. در چند روز گذشته هم اگر کمک‌های علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد نبود که به ما کاغذ قرض بدهد،

نمی‌توانستیم روزنامه را منتشر کنیم. نکته تأسف‌بار ماجرا درخصوص مسئله کاغذ مطبوعات این است که از زمان تشکیل کارگروه ویژه کاغذ در وزارتخانه‌های ارشاد و صمت به جای آنکه اوضاع بازار کاغذ و مطبوعات سروسامان پیدا کند، وضع روز به روز وخیم‌تر شده است. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که کمیته کاغذ توسط فردی اداره می‌شود که اصلا مسئولیتی راجع به کاغذ ندارد و باید در مورد کاغذ مطبوعات تصمیم‌گیری کند.

 تا قبل از تشکیل این کمیته در وزارت ارشاد قیمت کاغذ حدود ۳۵۰۰تومان بود اما قیمت کاغذ به حدود ۱۴هزار تومان رسیده است. براساس شنیده‌ها ۳نفر از افرادی که به‌عنوان سلطان کاغذ دستگیر شده و در زندان به‌سرمی‌برند به مدیران مسئول برخی روزنامه‌ها پیغام داده‌اند که حاضرند کاغذهایشان را از گمرک ترخیص کنند اما تا الان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. متأسفم این را بگویم که این روزها با وجود توصیه مقام معظم رهبری درخصوص حل بحران کاغذ و توصیه‌های مکرر مسئولان مبنی بر خروج دولت از بازار و سپردن مسئولیت به‌دست اصناف و بخش خصوصی آنچه مشاهده می‌شود با گفته‌ها و برنامه‌های تدوین شده مغایرت دارد.

بنده به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه با ۲واردکننده کاغذ تماس گرفتم تا بتوانم کاغذ مورد نیاز روزنامه را تهیه کنم اما واردکننده‌ها اعلام کردند که کاغذهایی که در بهمن‌ماه۹۷ با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور و در گمرک دپو شده است باید با ارز نیمایی ترخیص شود که پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیمایی قیمت کاغذ را به کیلویی ۱۳هزار تومان می‌رساند که این رقم برای هیچ روزنامه‌ای به صرفه نیست.

الان با ظرفیت فعلی و تیراژ کنونی مطبوعات کل هزینه کاغذ و زینک و مرکب مورد نیاز مطبوعات ۵۰میلیون یورو تخمین زده می‌شود که در رقم ۱۴میلیارد دلار بودجه کالاهای اساسی رقم زیادی نیست اما مشخص نیست چرا برای تخصیص آن سنگ‌اندازی می‌شود. این در حالی است که ۳میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی به ۲ خانواده داده می‌شود اما برای تخصیص ۵۰میلیون یورو به مطبوعات مشکل دارند؛ به همین دلیل است که معتقدم اراده سیاسی برای حل نشدن این موضوع وجود دارد.

در کمیته کاغذی که روز گذشته (شنبه) تشکیل شد به واردکننده‌ها اعلام شد که با ارز نیمایی کاغذهای وارد شده را از گمرک ترخیص کنند که در این صورت مابه‌التفاوت این رقم به مطبوعات پرداخته می‌شود اما تضمینی وجود ندارد که این کاغذ به همه روزنامه‌ها برسد. روزنامه‌های خصوصی هم اینقدر نقدینگی ندارند که بتوانند کاغذ کیلویی ۱۴هزار تومان را که رقم آن در ‌ماه ۳۰۰میلیون تومان می‌شود و نیاز نقدینگی ما را ۵برابر زمان حال می‌کند، خریداری کنند؛ حتی اگر این رقم هم توسط روزنامه‌های بخش خصوصی داده شود مشخص نیست که دولت تا ۶‌ماه آینده این هزینه را به این روزنامه‌ها پرداخت کند.

روز گذشته (شنبه) مدیران مسئول انجمن روزنامه‌های غیردولتی نیز جلسه‌ای  داشتند و در این جلسه اعلام کردند که تنها تا یکی، دو روز آینده کاغذ برای چاپ روزنامه دارند و تعدادی دیگر هم اعلام کردند اگر مشکل تهیه کاغذ رفع نشود تا پایان‌ماه تعطیل خواهند شد. در این جلسه تصمیم بر این شد تا نامه سرگشاده‌ای را در رابطه با مسئله کاغذ به رئیس‌جمهور بنویسند. امروز مشکل ما ترامپ‌های داخلی هستند و عدم‌هماهنگی بین گمرک، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و بی‌برنامه بودن وزارت ارشاد باعث به‌وجود آمدن این مشکل شده است.

  • با این وضعیت، روزنامه‌ها یک هفته هم دوام نمی‌آورند
  • مهدی رحمانیان- مدیرمسئول روزنامه شرق

روزنامه‌ها در وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده‌ای قرار گرفته‌اند. در واقع به تعبیری با رمل و اسطرلاب روزنامه‌ها چاپ می‌شوند. به‌رغم اینکه دولت حجم قابل توجهی ارز۴۲۰۰تومانی به کاغذ تخصیص داده بود، اما الان اوضاع کاغذ فاجعه‌آمیز است. مشخص نیست کاغذهایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور شده، کجاست و در اختیار کیست. از سوی دیگر، کمیته ساماندهی کاغذ که قرار بود گره‌ای از مشکل بگشاید، خود تبدیل به گره شده است و به تعبیری «از قضا سرکنگبین- سکنجبین- صفرا فزود».

این کمیته کاغذ که از قضا آمار و ارقام دقیقی از عملکرد آن دارم، از مدت‌ها پیش حواله‌دادن به رسانه‌هایی که منتشر نمی‌شوند را آغاز کرده است. این رسانه‌ها که اسم دارند اما چاپ ندارند، بلافاصله حواله‌های کاغذ را وارد بازار می‌کنند و در نتیجه کاغذی که در نهایت باید هر کیلوگرم آن ۵هزار تومان باشد، الان نرخش به ۱۴تا ۱۵هزار تومان رسیده است. علاوه براین، به دلایلی کاملا نامشخص کمیته کاغذ به یک استان، تناژ قابل توجهی از کاغذ داده که اگر سر تا پای دیوارها و جاده‌های آن استان را با کاغذ جلد بگیرند، باز هم مقداری کاغذ اضافه می‌ماند! این مورد آخر به‌تازگی کشف شده و جالب اینجاست که ظرف نیم‌ساعت این تناژ بالای کاغذ وارد بازار آزاد شده است.

بنابراین هم‌اکنون مسئله اصلی مربوط می‌شود به کمیته ساماندهی کاغذ که هر چه سریع‌تر باید به آن رسیدگی شود. پرسش‌هایی که باید کمیته ساماندهی کاغذ به آن پاسخ بدهد بسیار ساده است؛ کاغذ میان چه کسانی توزیع شده است!؟ کافی است حواله‌هایی که این کمیته به رسانه‌ها داده، بررسی شود. عدم‌اشراف وزارت ارشاد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و مدیرکل مطبوعات داخلی به حوزه مطبوعاتی و رسانه‌هایی که چاپ می‌شود، به این بحران دامن زده است.

چند روز پیش با مدیرکل مطبوعات داخلی که اتفاقا سکاندار کمیته ساماندهی کاغذ نیز هست، گفت‌وگو کردم، می‌گفت: کاغذ را به ۳۰۰روزنامه می‌دهد! به او پیشنهاد کردم به نزدیک‌ترین کیوسک مطبوعاتی مراجعه کند، ببیند آیا ۳۰عنوان روزنامه در کشور چاپ می‌شود، چه برسد به ۳۰۰روزنامه! این مشکلات باعث شده روزنامه‌ها یتیم شوند. ما در این مدت با همه مسئولان مربوطه هم جلسه گذاشتیم، متأسفانه آنها نیز همپای ما گریه کردند و قول دادند که این موضوع را حل کنند اما تا الان هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند. بنابراین شرایطی که الان روزنامه‌ها به آن دچارند، وضعیتی بسیار ناگوار و غیرقابل تداوم است؛ تا آنجا که اگر این شرایط تا یک هفته دیگر حاکم باشد، حجم انبوهی از روزنامه‌های جدی و مؤثر تعطیل خواهند شد.

کد خبر 440118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha