همشهری آنلاین: کتاب‌های کودک امید، ترس، شکست، و عشق را کشف می‌کنند و تخیل خواننده را پرورش می‌دهند. مهم نیست در چه سنی باشید؛ خواندن کتاب کودک فقط مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان نیز باید این لذت را تجربه کنند. در این مطلب کاترین راندلف، نویسنده محبوب حوزه کودکان پنج کتاب را معرفی می‌کند که خواندنش برای بزرگسالان جالب است.

پنج کتاب کودکی که همه بزرگسالان باید بخوانند

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از گاردین، کتاب‌های حوزه کودک مختص افراد در سنین کم نیست و بزرگسالان هم می‌توانند از این دسته از آثار لذت ببرند. نویسندگان کودک می‌نویسند تا کودکان را با مفاهیمی چون ترس، عشق، و محبت آشنا و همچنین برای زندگی آماده کنند. برگشتن به این مفاهیم برای بزرگسالان هم خالی لطف نخواهد بود. برای شروع چند پیشنهاد داریم:

  • کتاب‌های «پادینگتون» نوشته مایکل باند

این کتاب درس‌های مهمی درباره پناهندگی دارد. شخصیت پادینگتون با کلاه زیبایش به خانه‌های ما می‌آید و انتظار محبت دارد. در داستان‌های پادینگتون همیشه اتفاق بدی رخ می‌دهد. به عنوان نمونه ساندویچ پادینگتون به روی زمین می‌افتد و مردی به روی آن سُر می‌خورد! دردسر! اما در نهایت مشخص می‌شود که آن مرد دزد است و اشیای دزدی هم با او است. پیروزی! این مجموعه کتاب به ما نشان می‌دهد که اتفاقات بد همیشه نشانه خوبی به همراه دارند. این کتاب برای انسان‌هایی که دچار شک و تردید هستند درست مانند اکسیژن حیاتی است.

  •   سه‌گانه «نیروی اهریمنی او» نوشته فیلیپ پولمن

لیرا، شخصیت زن داستان پولمن یکی از مهم‌ترین کاراکترهای داستانی دنیای ادبیات است. داستان دخترکی که نیروهای اهریمنی به سراغش می‌روند و او حرف‌های می‌زند که نیروهای اهریمنی دوست دارند بشنوند. نیروهای اهریمنی به سراغ مغزش می‌روند و او را تسخیر می‌کنند و دخترک داستان خود را برایشان می‌گوید؛ از درد، فقدان، امید، عشق، و اشتباهاتش می‌گوید. نیروهای اهریمنی تصمیمی مهم می‌گیرند. تصمیم می‌گیرند هر انسانی داستانش را صادقانه بگوید اجازه دارد از تاریکی عبور کند و به سمت نور برود. پولمن معتقد است انسان‌ها باید قصه خود را بگویند زیرا گاهی تنها راه بیان حقیقت قصه‌گویی است.

  • «جایی که چیزهای وحشی وجود دارند» نوشته موریس سِنداک

«جایی که چیزهای وحشی وجود دارند» دنیای عجیبی دارد و در سی سالگی نظری متفاوت نسبت به این کتاب در مقایسه با سه سالگی دارید. این کتاب درباره این است که انسان‌ها چطور یکدیگر را می‌خورند و خورده می‌شوند و در نهایت نشان می‌دهد که دنیای جای عجیبی است.

  • «یک سگ و پسرش» نوشته ایوا ایباتسون

ایوا ایباتسون در سال ۱۹۳۴ و هنگامی که هیتلر نوشته‌های مادرش را غیرقانونی اعلام کرد از وین گریخت. آثارش اغلب شگفتی نویسنده از مفهوم وجود را نشان می‌دهد. در داستان «یک سگ و پسرش» پسرکی به نام هال همه چیز به جز عشق و محبت را دارد. هال پنج سگ را آزاد می‌کند. هال و دوستش پیپا به همراه پنج سگ به سمت خانه پدربزرگش فرار می‌کنند. در راه هر سگ جای مناسبی برای خودش می‌یابد و داستان هم در واقع درباره همین موضوع است که هر انسان باید جای مناسب خود را در این دنیا بیابد. در کنار هم بمانید چون دنیا سرد است و فقط در کنار هم می‌توانیم موفق بشویم.

  •  «پیتر پَن» نوشته جی. اک. بارری

در این داستان مکانی به نام «ناکجاآباد» خلق می‌شود که در آن آزادی تخیل وجود دارد. پن معتقد است بزرگسالان اجازه رفتن به ناکجاآباد را ندارند. البته بزرگسالان هم در کودکی در ناکجاآباد بوده‌اند؛ جایی که در آن کودکان در کنار ساحل بازی می‌کنند و بزرگسالان نمی‌توانند به آنجا بروند زیرا دیگر نمی‌توانند بدون ترس تخیل کنند. البته شاید با کمک نویسنده این کتاب بزرگسالان هم بتوانند مانند کودکان تخیل کنند و به «ناکجاآباد» بروند.

کد خبر 450204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha