مریم قاسمی ـ خبرنگار: گاهی اوقات یک تصمیم می‌تواند خسارت‌های زیادی به جا بگذارد.

فدک

تبدیل باشگاه ورزشی فدک در مجموعه فرهنگسرای بهمن به تالار ازدواج، رستوران و حتی محل فیلمبرداری و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مثل «کودک شو» و... به بهانه کسب سود، نمونه‌ای از این تصمیم‌گیری‌هاست که به نظر می‌رسد با اصل تأمین و حفظ منافع و حقوق شهروندان منافات دارد. این موضوع در چند وقت اخیر چنان موجی از اعتراض‌ها و گلایه‌ها به راه انداخت که حتی تعدادی از اعضای شورای‌ اسلامی شهر تهران به آن واکنش نشان دادند و از متولیان امر خواستند این اشتباه را جبران کنند، اما با گذشت ۳ماه از این موضوع، اقدامی در این زمینه انجام نشده و هنوز در فضای ساختمان سابق ورزشگاه فدک، به جای ضرب آهنگ ورزش، تنها عطر و بوی غذا مشام‌ها را می‌نوازد. اهالی از کمبود امکانات ورزشی در منطقه ۱۶ گلایه دارند و از متولیان و مسئولان امر می‌خواهند تا مجموعه ورزشی فدک را به همان روزهای باشکوه برگردانند. دیدگاه چند نفر از شهروندان را در این‌باره جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • با اهالی مشورت نکردند

شهروندان مالیات و عوارض شهر را پرداخت می‌کنند، بنابراین حق دارند در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌هایی که در محله و شهر اتفاق می‌افتد، مشارکت معنادار داشته باشند. چرا مدیران فرهنگسرای بهمن بدون مشورت و نظرخواهی، ورزشگاه فدک را به رستوران و تالار عروسی تبدیل کرده‌اند؟ آیا شهروندان منطقه ما به رستوران نیاز دارند یا باشگاه ورزشی؟ چطور متولیان فرهنگی تصور کرده‌اند که با تغییرکاربری یک مجموعه ورزشی به تجاری و خدماتی می‌توانند خدمات بهتری به شهروندان ارائه کنند. نقش مردم در این‌خصوص کجاست؟ به نظر من تا دیر نشده باید باشگاه ورزشی فدک را از مدیران رستوران و تالار پذیرایی پس بگیرند و آن را دوباره به محل فعالیت‌های ورزشی شهروندان تبدیل کنند.
محمدحسین وحدتی، ساکن خیابان شهید وفایی

ورزشگاه به دردمان می‌خورد
وقتی از اهالی شنیدم که ورزشگاه فدک را به رستوران تبدیل کرده‌اند، اول باور نکردم تا اینکه به محل رفتم و با چشمان خودم دیدم. اینکه مدیران فرهنگسرای بهمن چرا و چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که اینجا را به محل عقد و ازدواج تبدیل کنند یا با سرو انواع غذا می‌توانند اسباب شادمانی شهروندان را فراهم کنند، جای سؤال دارد که امیدواریم مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای در این رابطه داشته باشند. در واقع ورزشگاه بیش از همه چیز به دردمان می‌خورد تا رستوران. به نظر من مسائل مالی در این تصمیم‌گیری نقش داشته و مسئولان مربوطه تنها برای کسب درآمد و پول بیشتر دست به این کار زده‌اند که عین بی‌انصافی است.
علی رضوانی‌فر، ساکن خیابان شهید رجایی

  • بازپس‌گیری حق پایمال شده

از متولیان دلسوز انتظار داریم خیلی زود برای حل این مشکل وارد نشوند و اجازه ندهند این‌گونه اشتباه‌ها در شهر و محله‌ها تکرار شود. البته مدیریت شهری منطقه ما نیز باید با جدیت وارد عمل شده و حق پایمال شده اهالی را دوباره پس گیرد. به عقیده من تأثیر ساخت و راه‌اندازی مجموعه ورزشی در محله‌های جنوب شهر بیشتر از رستوران، اغذیه‌فروشی یا هر مکان خدمات‌رسان دیگر ضرورت دارد. شاید مدیران فرهنگسرا بر این باورند که درآمد باشگاه ورزشی خیلی کمتر از رستوران است، اما باید بدانیم که رونق ورزش در محله‌ها به سلامت و تندرستی شهروندان کمک می‌کند و از هزینه‌های هنگفت دارو و درمان برای مردم و دولت جلوگیری می‌کند.
رحیم برائتی، ساکن خیابان شهید فاطمی

  • ضرورت حفظ بیت‌المال

برای ساخت و بهره‌برداری از یک مجموعه ورزشی هزینه زیادی صرف می‌شود و تأمین بودجه برای ساخت این ورزشگاه از محل درآمدهای شهرداری مثل پرداخت مالیات و عوارض ساختمانی و خدمات شهری بوده، یعنی خود مردم هزینه آن را پرداخت کرده‌اند. بنابراین حق دارند درباره امکانات شهر و محله‌شان اظهارنظر کنند و حتی گاهی از اینکه تغییراتی در امکانات محله‌شان به‌وجود می‌آید گلایه‌مند می‌شوند. من عقیده دارم که ورزشگاه فدک از امکانات موردنیاز و ضروری محله نازی‌آباد است که متأسفانه به درستی از آن استفاده نشده است. بهترین کار تلاش برای راه‌اندازی مجدد ورزشگاه فدک و ایجاد امکاناتی است که نیاز شهروندان را برطرف کند.
سامان تهامی، ساکن خیابان دشت آزادگان

منصور احمدلو رئیس فرهنگسرای بهمن

از آغاز تشکیل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای بهمن و مجموعه‌های آن متعلق به این سازمان بوده است. «منصور احمد لو» رئیس فرهنگسرای بهمن با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «همه فرهنگسراهای تهران توسط شهرداری ساخته شده و از زمان آغاز به کار اداره آنها به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران واگذار شده است، اما موضوع قابل توجه اینکه ورزشگاه فدک به تالار تبدیل نشده و این موضوع کذب است.» وی اضافه می‌کند: «درگذشته طبقه دوم ورزشگاه فدک، برای برگزاری کلاس‌های آموزش و تمرین اسکیت طراحی و ساخته شده بود که شهروندان از آن استقبال نکردند و هیچ‌وقت مورد استفاده قرار نگرفت. چراکه جزو اولویت‌های اهالی این منطقه به حساب نمی‌آمد و برای همین متروکه و غیرقابل استفاده شد. سال ۱۳۸۳ تصمیم دیگری برای بهره‌برداری از این فضا گرفته شد.»

احمد لو با بیان اینکه این فضا به مدت ۱۰سال بدون استفاده باقی مانده بود، می‌گوید: «در بازدید از محل به فکر بهره‌برداری مناسب از این مکان افتادیم. در واقع اینجا طبقه بالای ورزشگاه بود و فضای بزرگی داشت که کاملاً بی‌استفاده مانده بود. بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان تصمیم گرفتیم که سالن اسکیت را تبدیل به تالار ازدواج جوانان کنیم تا زوج‌های جوان منطقه دیگر در محوطه‌های غیراستاندارد مثل پارکینگ آپارتمان‌ها مراسم خود را برگزار نکنند و از طرفی هزینه‌ها کاهش یابد. در آن سال‌ها این تالار با ورودی بسیار پایین حدود ۱۰۰ هزار تومان برای برگزاری مراسم عروسی به زوج‌های جوان اجاره داده می‌شد و تاکنون ده‌ها مراسم ازدواج در اینجا برگزار شده است؛ طبقه اول ورزشگاه فدک که روزانه صدها نفر از آن استفاده می‌کنند به محل آموزش و تمرین ورزش‌های توپی مثل بسکتبال، والیبال و فوتسال اختصاص دارد، ضمن اینکه تالار فدک اکنون زیر نظر پیمانکار فعالیت دارد که تأکید شده ملاحظه خانواده‌های ضعیف را داشته باشد.»

کد خبر 449537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha