پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی ـ دبیرتحریریه:شرایط زیستی در شهرهای بزرگ به گونه‌ای است که کمتر نشانی از طبیعت در بخش‌های پرتراکم آن می‌توان دید و اغلب مجتمع‌های بزرگ مسکونی و بناهای مرتفع اداری و اجتماعی در گوشه و کنار شهر قد کشیده‌اند و روز به روز عرصه را بر آخرین بازمانده‌های طبیعت، مانند باغ‌ها و فضاهای سبز حاشیه شهر تنگ‌تر می‌کنند.

سلیمی دبیر تحریریه

این در حالی است که امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. بسیاری از کارشناسان معتقدند شهرها به‌عنوان کانون‌های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند.
در این میان فضای سبز به‌عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها در سوخت‌وساز آنها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. در چنین شرایطی است که همان باقی‌مانده باغ‌ها و فضای سبز و بوستان‌ها بخشی از چهره مطلوب شهر را می‌سازد و یکی از نیازهای ضروری و پدیده‌های مطلوب زندگی شهرنشینی محسوب می‌شود. برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه، توسعه فضاهای سبز در گوشه و کنار شهر از رویکردهای اصلی مدیران شهری است که تا به حال اقدامات مفید و مؤثری در این بخش صورت گرفته و طرح‌های متعددی هم در حال اجراست.
در کنار فعالیت‌های مدیریت شهری در توسعه فضاهای سبز، همکاری و مشارکت شهروندان در افزایش فضاهای سبز محله‌ها هم از اقدامات قابل توجه در این زمینه است که نمونه‌های متعددی از آن را می‌توان در محله‌های مختلف شهر دید. از جمله در یکی از معابر محله صاحب‌الزمان(عج) منطقه ۱۴ که ساکنان کوچه دست به کار شده و با کاشت گل و گیاه و آبیاری به موقع و رسیدگی منظم توانسته‌اند حال و هوای این کوچه را نسبت به معابر دیگر متفاوت کنند. در این کوچه (محمدپور) بیش از ۲۰۰ گلدان یاس، رز، شب‌بو توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و چشم‌انداز زیبایی به فضای بصری این معبر داده است.
همچنین کاشت انواع درختچه‌های کاج و شمشاد، منظر کوچه را به شکل زیبایی تماشایی کرده است. چنین اقدام مشارکت‌جویانه‌ای از سوی ساکنان کوچه محمدپور، باعث‌ ترویج فرهنگ مشارکت در توسعه فضای سبز در کوچه‌های مجاور شده و ساکنان معابر دیگر هم اقداماتی مشابه در محدوده محل سکونت خود انجام می‌دهند. امید می‌رود چنین رفتارهای مشارکت‌جویانه در توسعه فضای سبز افزایش یابد و شاهد فعالیت‌های فراگیر و مستمر در این زمینه‌باشیم.

کد خبر 448940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha