مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: توسعه شهر و افزایش جمعیت در همه مناطق کلان‌شهر کرج بدون تناسب با زیرساخت‌های شهری و امکانات فیزیکی از مواردی است که تردد و راحتی شهروندان را مختل کرده و باعث بروز مشکلات زیادی برای شهروندان و حتی مسئولان شده است.

گلایه شهروندان کرجی از سدمعبر

در این بین اما سد معبر در خیابان‌ها و پیاده‌روها مشکلات اهالی منطقه ۶ را دوچندان کرده است. همچنین آسفالت نامناسب، خیابان‌های باریک و پیاده‌روهای ناهموار گلایه شهروندان در منطقه حصارک بالا و حیدرآباد را به دنبال داشته و باعث نارضایتی آنها از شهرداری منطقه شده است.

  • سد معبر در خیابان‌های باریک

یکی از شهروندان ساکن در حصارک بالا می‌گوید: همه معابر این منطقه باریکند و در شرایط عادی رفت‌وآمد سخت است، اما دستفروشان به این مساله توجهی نمی‌کنند و با سد معبر در منطقه شرایط تردد را برای شهروندان سخت‌تر می‌کنند. «ایمان خسروی» می‌افزاید: از غروب به بعد و به‌ویژه روزهای پایانی هفته، ازدحام جمعیت و تعداد خودروها به قدری زیاد می‌شود که مسیر ۲۰‌دقیقه‌ای را باید یک ساعت و نیمه طی کرد. وی می‌گوید: هرچند وقت یک بار شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها اقدام می‌کند و برای چند روزی موقتا این مشکل حل می‌شود، اما دوباره سرجای خود برمی‌گردند و مشکلات همچنان ادامه دارد.

  • نامناسب بودن آسفالت

یکی دیگر از شهروندان ساکن در حیدرآباد نیز با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت معابر می‌گوید: چاله‌ها و آسفالت‌های کنده‌شده خیابان حرکت خودروها را با مشکل مواجه و علاوه بر آن به خودروها آسیب وارد می‌کند. «محمد خلخالی» می‌افزاید: برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه هم پیاده‌رو ندارند و حریمی برای عبور و مرور شهروندان و خودروها نیست و همین باعث می‌شود مردم و خودروها از یک معبر مشترک عبور کنند که این امر برای شهروندان خطرساز است و جان آنها را تهدید می‌کند. وی ادامه می‌دهد: مسئولان شهری باید با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها و تبعات آن در مناطق اهمیت بیشتری به رفع این نواقص بدهند.

  • گستردگی منطقه 

سرپرست منطقه ۶ شهرداری کرج می‌گوید: حریم منطقه ۶ با مساحت ۳۹۰۰ هکتار و حدود ۲ هزار هکتار محدوده طرح تفصیلی از شمال به ارتفاعات روستای آتشگاه، از شرق به جاده آسفالت روستای آتشگاه، از جنوب به اراضی باغستان غربی، بیمارستان البرز و شهرک گلدشت و از غرب به سازمان بهشت سکینه منتهی می‌شود.

«محمدرضا فکورزاده» می‌افزاید: این وسعت و گستردگی حریم و به‌ویژه حاشیه‌نشینی منطقه ۶ که به ۵ ناحیه تقسیم می‌شود، نیاز به برنامه‌ریزی، اتحاد و تلاش زیادی برای حل مشکلات منطقه دارد که برای رسیدن به این منظور، برداشت و مطالعات نواحی یک و ۲ در حال انجام است و مسئولان مربوطه در حوزه شهرسازی و حریم منطقه به صورت هفتگی از این مناطق بازدید می‌کنند.

فکورزاده با تاکید بر این‌که استفاده از نظر مردم، آگاه شدن از مشکلات شهری از زبان آنها و همچنین شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرداری برای مردم اهمیت زیادی دارد، می‌گوید: در میز خدمت شهرداری منطقه با به‌کارگیری افراد موثر و توجیه سعی می‌شود علاوه بر تسریع و تسهیل در کار ارباب‌رجوع، از نظرها و پیشنهادهای آنها هم برای بهبود شرایط و خدمات‌رسانی به شهروندان استفاده شود.

  • برخورد با متخلفان

معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۶ کرج می‌گوید: پدیده سد معبر تبدیل به مشکلی حل‌نشدنی برای شهرداری‌ها شده و هر روز افراد زیادی با استفاده نامتعارف از معابر عمومی باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شوند که شهرداری و مأموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر هستند.

«مسعود حکمتی» با بیان این‌که استفاده از معابر عمومی حق طبیعی و قانونی هر شهروند است می‌افزاید: واحد رفع سد معبر شهرداری منطقه ۶ روزانه به صورت مستمر و در قالب ۲ اکیپ در منطقه مشغول گشت‌زنی هستند و با مشاهده هرگونه تخلف در این حوزه در مدار قانون به رفع آن اقدام می‌کنند.  وی ادامه می‌دهد: حوزه رفع سد معبر منطقه روزانه به صورت میانگین ۷ مورد رفع سد معبر را در نقاط پرازدحام و شلوغ منطقه از جمله میدان دانشگاه، خیابان عدل، باغستان، خیابان قلم و شاهین‌ویلا مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ کرج با بیان این‌که علاوه بر واحدهای گشت‌زنی گاهی مردم در تماس با ۱۳۷ از مزاحمت‌ها و سد معبر خبر می‌دهند می‌افزاید: در این موارد شهرداری در اسرع وقت به مورد اعلام‌شده رسیدگی می‌کنند و افرادی که مرتکب تخلفات اشغال معابر عمومی می‌شوند، پس از شناسایی به روزبازارهای موجود در منطقه منتقل می‌شوند تا از لحاظ تأمین مخارج و امرارمعاش خود با مشکل مواجه نشوند.

حکمتی با اشاره به این‌که وضعیت اقتصادی و معیشت مردم سخت و بیکاری باعث روی آوردن بسیاری از مردم به دستفروشی و شغل‌های کاذب شده است می‌گوید: بازار روزها با هدف ساماندهی این افراد تشکیل شده که افراد دستفروش در منطقه باید در این بازارها مستقر شوند تا در نظم عمومی شهر و همچنین آرامش شهروندان در تردد از شهر اخلالی ایجاد نشود.

  • جای خالی تابلوهای راهنمایی

مشخص و گویا بودن مسیرهای شهر یکی از ضروریات امکانات شهری است که نه‌تنها باعث امنیت خاطر و عدم بلاتکلیفی شهروندان می‌شود، بلکه از اتلاف وقت آنها و همچنین هدررفت سوخت خودروها جلوگیری می‌کند. به گزارش همشهری، به این امر در خیابان‌های اصلی شهر بیشتر توجه می‌شود، اما در معابر فرعی و به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای کمی مورد غفلت قرار می‌گیرد. در برخی محله‌های خدماتی شهرداری منطقه ۶ کرج کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهری این منطقه است. رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۶ شهرداری کرج با تأکید بر نقش بسزای تابلوهای هدایت مسیر در افزایش ایمنی شهروندان می‌گوید: طراحی و جانمایی صحیح تابلوهای هدایت مسیر باعث می‌شود تا رانندگان با صرف کمترین زمان و کمترین مسافت پیموده‌شده به مقصد خود برسند.  

«روح‌الله پهلوانی» با بیان این‌که تابلوهای هدایت مسیر به عنوان بخشی از هویت بصری شهر نقش مهمی دارند، می‌افزاید: وجود تابلوهای راهنما و هدایت مسیر علاوه بر افزایش زیبایی‌های بصری و ایجاد نظم دیداری، موجب انتخاب مسیر صحیح برای رانندگان و در نتیجه کاهش زمان ترددهای درون‌شهری می‌شود که در نهایت منجر به کاهش ترافیک و رفت‌وآمدهای بیهوده می‌شود که کاهش آلودگی هوا را نیز در پی خواهد داشت.

وی ایجاد آرامش بصری و بهبود سیمای شهری را از مزایای این طرح معرفی کرده و ادامه می‌دهد: اجرای عملیات خط‌کشی طولی در ایجاد فرهنگ رانندگی بین خطوط و همچنین زیبایی خیابان‌های سطح شهر تاثیرگذار است. پهلوانی اضافه می‌کند: شهرداری منطقه ۶ با این اهداف در چند ماه گذشته بیش از ۱۰۰ عدد تابلو اعم از تابلوهای حاشیه‌نما، هدایت مسیر، انتظامی و جهت‌نما در بلوار خوارزمی و بلوار شهدای اصناف نصب کرده است. رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ کرج می‌گوید: همچنین به طول ۵هزار متر خط‌کشی محوری در بلوار ظفر، بلوار شهید ناصربخت، بلوار شهید باهنر و بلوار شهید رجایی اجرا شده و رفع نواقص مشابه در دیگر محله‌های منطقه نیز اجرا خواهد شد.

  • عملیات عمرانی و بهسازی 

رئیس اداره امور عمرانی شهرداری منطقه ۶ کرج با بیان این‌که نامناسب بودن خیابان‌ها و معابر اصلی یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان منطقه است می‌گوید: عملیات تراش و روکش، بهسازی و لکه‌گیری آسفالت خیابان‌ها و معابر منطقه برای تسهیل در تردد شهروندان و وسایل نقلیه در دستور کار معاونت فنی و عمرانی منطقه قرار دارد و به صورت ضربتی در حال انجام است.

«ایمان عبدالمالکی» با تاکید بر اولویت‌بندی ارائه خدمات بر اساس نیازمندی معابر در منطقه می‌افزاید: پس از بارندگی، برخی از معابر و خیابان‌های منطقه با مشکلاتی مواجه شده بودند که طرح بهسازی و مرمت آسفالت این نقاط با هدف مناسب‌سازی، بهبود عبور و مرور و رفع ناهمواری‌های موجود انجام شد و هنوز هم ادامه دارد.

وی اضافه می‌کند: در این زمینه عملیات آسفالت‌ریزی در خیابان شهید بهشتی، خیابان قلم، بلوار خوارزمی، حصارک بالا و خیابان ایران‌زمین انجام شده است. همچنین آسفالت خیابان‌های حافظ، خیابان ۶۹، خیابان عدل و خیابان ۲۲ بهمن حیدرآباد که در روزهای پایانی سال گذشته جدول‌گذاری شده بودند انجام شده و عملیات عمرانی و آسفالت در دیگر نقاط منطقه نیز در دست اقدام است.  عبدالمالکی می‌گوید: برای اجرای این عملیات عمرانی قطعا مردم با مشکلات و سختی‌هایی در عبور و مرور مواجهند که ضمن تشکر از شکیبایی آنها باید گفت بدون یاری و همکاری شهروندان این عملیات امکان‌پذیر نیست و برای داشتن شهری سالم و بدون مشکل همراهی و همکاری شهروندان با مسئولان نیاز است.

کد خبر 448632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha