جمعی از فعالان اجتماعی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران شهری با ارسال نامه‌ای به شهرداری و شورای شهر خواستار تعامل و پذیرش شغل دستفروشی و پرهیز از برخورد با دستفروشان شدند.

بساط دستفروش تجريش

به گزارش همشهری در این نامه بر «فهم ضرورت پذیرش دستفروشان به‌عنوان بخشی از واقعیت شهر و لزوم رسمیت بخشی به آن» و همینطور «توجه به نقش دستفروشی در زیست شبانه و ایجاد نشاط اجتماعی و زیبایی شهر» تأکید شده است.

امضاکنندگان این نامه از قانونی شدن برخورد با دستفروشان از سوی شرکت شهربان و حریم‌بان انتقاد کرده‌اند. تا پیش از سال ۱۳۹۵ اساسنامه و آیین‌نامه این شرکت مجوز لازم برای مقابله با این نوع فعالیت را نداشت اما پس از اصلاح این آیین‌نامه‌ها، امکان حقوقی لازم برای برخورد با دستفروشان به‌عنوان سدمعبر صنفی و شبه متکدی پدید آمده است.

در این نامه همچنین به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون و تدوین دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی اشاره شده است تا ساماندهی عادلانه و توافقی دستفروشی با لحاظ مقتضیات اجتماعی و اقتصادی و زیست شهری انجام شود.

در بخش دیگری از این نامه که به امضای ۳۰۳ فرد و تشکل رسیده است، دستفروشی و نوازندگان خیابانی جزئی از زندگی شهری به‌شمار آمده که موجب نشاط، امنیت و رونق شهر می‌شود و با خلاقیت‌های هنری و نوآوری به شادابی فرهنگ عامیانه می‌افزاید. امضاکنندگان براین توافق دارند که ساماندهی دستفروشان به معنی حذف آنها نیست و باید با حضور نهادهای تصمیم‌گیر و مؤثر در این حوزه، دستفروشی را به تناسب مقتضیات هر قسمت از شهر ساماندهی کرد.

کد خبر 446750

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha