گروه سیاسی: با اعلام اسامی 251 نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم که روز دوشنبه در شورای نگهبان مورد تأیید صلاحیت قرار گرفتند فضای انتخاباتی کشور دستخوش تغییراتی شد.

 در حالیکه برخی گروه‌ها و احزاب سیاسی که عمدتا در جبهه دوم خرداد و گروه‌های مستقل دسته‌بندی می‌شوند در مراحل قبلی بررسی صلاحیت‌ها یعنی هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت استانی با رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای مورد حمایت خود مواجه شده‌اند، اکنون در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها برخی از این نامزدها بار دیگر اجازه بازگشت به صحنه انتخابات را یافته‌اند.

شورای نگهبان تاکنون طی 3مرحله، صلاحیت 813نفر از داوطلبانی که در مراحل قبلی به عناوین مختلف رد شده بودند را مورد تایید و به وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات ابلاغ کرده است.

پیش از این بسیاری از چهره‌‌های معتدل و مسئولان گذشته و حال چه در میان اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان، روند بررسی صلاحیت‌ها در مراحل اولیه را دچار کمبودها و کاستی‌هایی دانسته و خواستار تجدیدنظر شورای نگهبان در این مسئله مهم در راستای رقابتی شدن هرچه بیشتر انتخابات مجلس هشتم شده‌اند.

بسیاری از فعالان سیاسی گروه‌های دوم خرداد و در رأس آنها سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی با انتقاد از رد صلاحیت چهره‌هایی که سال‌ها در سمت‌های مختلف اجرایی و نمایندگی مجلس فعالیت داشته و در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی و جنگ تحمیلی نیز جزو مدافعان انقلاب و امام بوده‌اند.

از سوی شورای نگهبان خواسته‌اند تا چهره‌های شاخص بیشتری را که دارای ملاک‌های انقلابی هستند مورد تایید صلاحیت قرار دهد.

محمدباقر قالیباف نیز در حاشیه جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران خواستار اصلاح کاستی‌های هیات‌های اجرایی شده بود تا حقوق تضییع شده برخی کاندیداها استیفا شود.

اگرچه پس از اعلام اسامی اخیر برخی چهره‌های شاخص جناح دوم خرداد نظیر الیاس حضرتی، نجفقلی حبیبی، اسدالله کیان ارثی، مسعود سلطانی‌فر، رسول منتجب‌نیا،  علی نظری و غلامرضا تاج گردون به جمع کاندیداهای قطعی انتخابات پیوستند اما گروه‌های دوم خردادی همچنان در انتظار پایان مراحل تایید صلاحیت‌ها در سوم اسفندماه هستند تا اخبار تایید نشده از تایید صلاحیت برخی وزرای دولت خاتمی نیز رنگ واقعیت به خود بگیرد.

در عین حال احزاب شکل دهنده این جناح سیاسی تاکید دارند که در حوزه‌هایی که امکان رقابت برای آنها وجود داشته باشد با تمام توان خود در عرصه انتخابات حاضر خواهند شد.

محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اعتراض به روند بررسی صلاحیت‌ها و پس از تایید صلاحیت در همان مرحله اول از انتخابات کناره‌گیری کرده یکی از این چهره‌هاست که ضمن دعوت مسئولان به رعایت قانون، مشارکت قطعی گروه‌های دوم خردادی در انتخابات را ضروری می‌داند.

وی در عین حال اشاره می‌کند که هنوز در بیش از 25درصد حوزه‌ها اصلاح طلبان از رقابت محرومند و نیروهای ارشد اصلاح طلب که مردم آنها را می‌شناسند چهره‌های متدین و خط امامی هستند که هنوز تایید صلاحیت نشده‌اند.

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتمادملی و سایر گروه‌های جناح اصلاح طلب نیز حضور در انتخابات را امری ضروری و جزو ملزومات کار سیاسی عنوان می‌کنند.

یک عضو ستاد ائتلاف دوم خرداد نیز از برگزاری همایش انتخاباتی این ستاد در تهران در ایام تبلیغات انتخابات مجلس هشتم در نیمه دوم اسفندماه خبر داد.

هدایت آقایی در گفت‌وگو با مهر، با اعلام این خبر اظهار داشت: این همایش مختص به تهران خواهد بود و تمامی جناح‌ها و گروه‌های حامی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در آن حضور خواهند داشت.


وی با بیان اینکه نامزدهای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران به میزان انگشت شمار برای حضور در انتخابات مجلس هشتم تایید صلاحیت شده‌اند، افزود: تاکنون کمتر از 10نفر از کاندیداهای مورد نظر ما در تهران تایید صلاحیت شده‌اند و ما منتظریم تا تغییرات مثبتی در تهران نیز ایجاد شود.

آقایی ابراز امیدواری کرد با افزایش روند تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات 24اسفند، مشارکت و حضور اصلاح طلبان ارتقاء یابد.

عبدالله ناصری سخنگوی این ستاد نیز از توافق رؤسای استانی این ستاد در جلسه اخیر برای رقابت در حوزه‌هایی که کاندیداهای آنان تایید شده‌اند، خبر می‌دهد.

وی همچنین به پیشنهادی دیگر اشاره می‌کند «یکی از دیگر پیشنهادها این بود که لیست حداقلی با کمترین ریسک بسته شود و کسانی که امکان رای آوردن دارند، در لیست قرار بگیرند.»

ناصری در ادامه درباره احتمال حضور افرادی خارج از ائتلاف اصلاح طلبان در فهرست نهایی نیز به راهبرد ستاد ائتلاف نیم نگاهی دارد «کاندیداهایی خارج از ائتلاف اصلاح طلبان که مشی اصلاح طلبی دارند و آقای خاتمی و اندیشه‌های ایشان را پذیرفته و در عین حال نفس ائتلاف را باور داشته باشند اگرچه عضو ائتلاف اصلاح طلبان هم نباشند- در فهرست نهایی قرار خواهند گرفت.»

اصولگرایان در حال رایزنی

از سوی دیگر اما شرایط در اردوگاه اصولگرایان متفاوت است.

صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای این جناح سیاسی مورد تایید قرار گرفته و از این‌رو آنان از مدتها قبل سرگرم رایزنی برای بستن فهرست‌های انتخاباتی خود هستند.

اگرچه در این جناح جبهه متحد اصولگرایان موسوم به گروه 6+5 با اعلام موجودیت سعی در ایفای نقش محوری در میان اصولگرایان داشت اما پس از قرار گرفتن لیست تهران این تشکل بر روی خروجی خبرگزاری‌ها بسیاری از چهره‌های شاخص اصولگرا نسبت به‌آن واکنش نشان دادند.

در واقع از ابتدای آغاز به کار گروه 6+5، فعالان با سابقه اصولگرا نظیر آیت‌الله مهدوی کنی، علی‌اکبر ناطق نوری و حتی برخی چهره‌های حزب موتلفه، ساز وکار این جبهه برای رسیدن به لیست واحد را در بردارنده «همه شاخصه‌های اصولگرایی» ارزیابی نمی‌کردند.

تشکیل محور راهبردی لاریجانی – قالیباف و رضایی به عنوان 3 نفر از اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شکل دهندگان عرصه سیاسی اصولگرایان و تایید نظرات آیت‌الله مهدوی کنی مبنی بر «گسترده شدن چتر اصولگرایی» نیز از دیگر رویدادهای فضای انتخاباتی مجلس هشتم است.

گروه‌هایی نظیر آبادگران جهادی، مجمع حزب الله و ائتلاف فراگیر اصولگرایان و حزب توسعه و عدالت با محوریت این 3چهره اصولگرا و انتقاد آنان از فهرست ارائه شده توسط جبهه متحد نشان می‌دهد که این اصولگرایان خواستار توجه جدی‌تر به شایسته سالاری و پرهیز از سهم خواهی در جریان اصولگرا هستند.

در تحولی دیگر صبح ا مروز اولین نشست خبری ائتلاف فراگیر اصولگرایان با حضور میرمحمدی دبیر کل حزب تمدن اسلامی، امیرعلی امیری قائم مقام حزب توسعه و عدالت، خوش چهره عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس، حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی ائتلاف حزب الله و فیاض بخش و همچنین علی دورانی دبیر اجرایی این ائتلاف که همگی جزء اعضای شورای مرکزی و نمایندگان کمیته‌های ائتلاف فراگیر اصولگرایان محسوب می‌شوند   برگزار شد.

در این نشست خبری که در تالار پارسه برگزار برگزار شد قرار است آخرین سیاست‌های انتخاباتی ائتلاف فراگیر اصولگرایان و در صورت تکمیل، لیست نهایی این ائتلاف در تهران در اختیار رسانه‌های گروهی قرار گیرد.

کد خبر 44832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز