فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع، وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی‌ برای جایگزینی برندهای تولید لوازم خانگی خارجی خبر داده و اعلام کرد، مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید در حال تامین است و در صورتی که سرمایه در گردش و ارز موردنیاز واحدهای تولیدی تامین شود، لوازم خانگی داخلی جایگزین برندهای وارداتی می‌شود.

لوازم خانگي

به گزار ش همشهری، شمارش معکوس برای تامین مواد اولیه و قطعات، برندسازی و رشد تولید و عرضه لوازم خانگی برندهای جدید ایرانی در حالی آغاز شده که بازار این محصولات متاثر از کاهش شدید عرضه، شاهد افزایش بی رویه قیمت و جولان کالاهای تقلبی قاچاق است. با این روند تولید کنندگان لوازم خانگی و مسئولان وزارت صنعت از برنامه ریزی برای تامین قطعات تولید این محصولات خارج از چارچوب قراردادهای تولید مشترک با برندهای کره‌ای خبر داده و تاکید می کنند از مهر ماه امسال شاهد عرضه این محصولات با همکاری منابع جدید تامین قطعه و برندهای تازه ایرانی خواهیم بود.

  • فعال شدن ظرفیت‌های خالی تولید لوازم خانگی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت خروج برندهای خارجی از بازار ایران را فرصت تلقی و از احیای ظرفیت‌های خالی کارخانجات لوازم خانگی خبر داد. مقیمی با بیان این که ظرفیت‌های موجود لوازم خانگی داخلی، توانمندی لازم برای تامین لوازم خانگی موردنیاز کشور را دارند، افزود: کاهشی که در بحث واردات لوازم خانگی اتفاق افتاد فرصتی برای استفاده از توان داخلی فراهم کرد، در واقع این فرصت همان ظرفیتی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند.

او با اعلام این که اکنون بسیاری از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی فعال شده است، افزود: برای راه اندازی سایر ظرفیت‌های خالی این واحدها نیز برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته و این بخش به زودی به چرخه تولید افزوده می‌شوند. برای اینکه برخی از برندهای خارجی لوازم خانگی را از کشور بیرون کنیم باید هزینه بسیاری انجام می‌گرفت اما تحریم فرصتی ایجاد کرد که این برندها بدون هزینه از ایران خارج شوند.

مقیمی، افزود: مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید در حال تامین است و در صورتی که سرمایه در گردش و ارز موردنیاز واحدهای تولیدی تامین شود، لوازم خانگی داخلی جایگزین برندهای وارداتی می‌شود. او درباره صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای رونق تولید، افزود: تاکنون اعتباری پرداخت نشده اما در صورت تامین این تسهیلات بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی رفع می‌شود.

  • نشست کارگروه تنظیم بازار لوازم خانگی

سخنگوی انجمن لوازم خانگی نیز با تشریح جزئیات جلسه تنظیم بازار لوازم خانگی، گفت: مقرر شد ۲ پیشنهاد برای تأمین نیاز بازار تهیه و در ستاد تنظیم بازار مطرح شود. در این جلسه گزارشی در مورد میزان ظرفیت فعال کارخانه‌های تولید لوازم خانگی ارائه و پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تولید از سوی فعالان این صنعت ارایه شد. حمیدرضا غزنوی، افزود: بر اساس یکی از این پیشنهادات باید از تولیدات داخل حمایت شود تا با تخصیص سرمایه در گردش کارخانه ها امکان تأمین نیاز بازار فراهم شود.

بر اساس پیشنهاد دیگر نیز واردات لوازم خانگی آزاد می شود که در این صورت تخصیص ارز بابت واردات ضروری است تا نیاز بازار برطرف شود. به گفته او اکنون بخشی از ظرفیت کارخانه های تولید لوازم خانگی راکد مانده که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز این کارخانه ها علاوه بر فعال شدن ظرفیت راکد مانده و اشتغال زایی برای کارگران، امکان تأمین نیاز بازار با قیمت پایین‌تر نسبت به واردات نیز فراهم می‌شود.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه در جلسه کارگروه تنظیم بازار در حوزه لوازم خانگی، نمایندگانی از بانک مرکزی، انجمن‌ها و سازمان حمایت حضور داشتند، گفت: در پیشنهادی که به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود، تبعات هرکدام از این پیشنهادات نیز مطرح خواهد شد. او همچنین از احتمال بازگشت آنچه مافیای واردات لوازم خانگی ‌خواند، خبر داد و گفت که در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع را به اطلاع عموم خواهد رساند.

غزنوی، افزود: امروزه نشانه‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد مافیای واردات بعد از چند سالی که در پوشش تولیدکننده، واردات خود را انجام می‌دادند، دوباره می‌خواهند به صورت رسمی فعالیت کنند. در سال‌های اخیر برخی واردکنندگان با استفاده از خلاء‌های قانونی و در قالب واردات قطعات، مواد اولیه و کالاهای نیمه منفصله؛ کالای نهایی را به کشور وارد می‌کردند. او تاکید کرد، واردکنندگان حاضر نیستند بازار بزرگ لوازم خانگی را ترک کنند. علی‌رغم اینکه برندهای کره‌ای و یک برند اروپایی در اولین فرصت با استفاده از تحریم‌ها کشور ما را ترک کردند، واردکنندگان به دنبال این هستند که واردات را آزاد کرده و کالای نهایی را در بازار ایران عرضه کنند.

  • بدعهدی کره‌ای‌ها کار دست بازار لوازم خانگی داد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه کره‌ای‌ها در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی در ایران بدعهدی کرده‌اند، گفت: ممنوعیت واردات، حجم قاچاق و تقلب محصولات را افزایش داد و بارها دیده شده محصولات به‌نام ایرانی با برند و لوگوی محصولات به‌نام جهانی خارج از فرآیند قانونی عرضه، به فروش می‌رسند. مرتضی میری، افزود: بسیاری از محصولات لوازم خانگی ایرانی دارای کیفیت قابل توجه و قابل رقابت با محصولات وارداتی هستند اما به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب، محصولات با کیفیت ایرانی نتوانسته‌اند جایگاه مناسب خود را در بین مشتریان پیدا کنند.

او گفت: برخی از محصولات به‌نام جهانی همچون محصولات کشور کره در ایران تولید می‌شود که محصولات تولیدی تحت لیسانس و تولید داخلی، از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنند که در چند ماه اخیر به دنبال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه اقتصاد و مردم ایران، شرکت‌های کره‌ای بدعهدی کرده و مواد اولیه تولید را در اختیار کارخانه‌های داخلی قرار ندادند. میری، افزود: بدعهدی کره‌ای‌ها عاملی شد تا بازار با کمبود کالا مواجه شود و شرکت‌های کره‌ای با افزایش قیمت محصولات، بازار را با وجود کمبود کالا، راکد کردند و شرایط به سمتی رفت که قیمت ماشین لباسشویی ایرانی ۱ میلیون تومانی به حدود ۴ میلیون تومان افزایش یافت.

  • افزایش کیفیت لوازم خانگی

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد، در صورتی که لوازم خانگی ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار باشند حتی با حضور شرکت‌هایی مانند "ال جی" و "سامسونگ" نیز مردم به سراغ این کالاها نمی‌روند. محمدحسین فرهنگی، با اشاره به ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی در کشور، گفت: در حال حاضر که واردات لوازم خانگی ممنوع شده باید استفاده از حداکثر توان داخل در دستور کار تولیدکنندگان قرار گیرد. همچنین در قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، تولیدکنندگان ملزم شده‌اند درصد ساخت داخل را روی کالاها نصب کنند یعنی باید با الصاق برچسب، میزان استفاده از مواد اولیه، قطعات داخل و ... به نمایش درآید.

او با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی در کشور موجود است، افزود: حتی تولید قطعات موردنیاز نیز در کشور ممکن است چراکه تکنولوژی پیچیده‌ای برای تولید قطعات مورد نیاز نیست و تحقق این امر تنها در گرو اهتمام ویژه تولیدکنندگان است. رقابت همبستگی مستقیمی با کیفیت دارد و هر محصولی که فاقد کیفیت است علاوه براینکه بازار خود را از دست می دهد، زمینه حضور سایر محصولات برند در بازار را نیز از بین می‌برد.

فرهنگی با تاکید بر ضرورت شناسایی حلقه‌های مفقوده تولید، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید تمام توان خود را برای افزایش کیفیت به کار گیرند چرا که بالا بودن قیمت تمام شده محصولات وارداتی به دلیل رشد ارزهای خارجی از یک سو و قدرت خرید پایین مصرف کننده ایرانی از سوی دیگر باعث می‌شود در صورت تمایل شرکت‌های خارجی به حضور در بازار ایران، استقبال چندانی از این محصولات نشود.

کد خبر 448145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha