پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان گفت: ارزش ریالی کشفیات کالاهای قاچاق توسط پلیس در ۳ ماه آغازین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

قاچاق در کردستان

به گزارش همشهری، سرهنگ «افشین شاه‌حسینی» در نشست خبری دبیر کمیسیون و روسای کارگروه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اصحاب رسانه با اشاره به آمار کشفیات کالاهای قاچاق در ۳ ماه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: آمار کشفیات سلاح جنگی ۹۰ درصد، فراورده‌های نفتی ١۶۲ درصد، چای خارجی ۳۴۰ درصد و کالای سلامت‌محور ۲۶۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: کشفیات پارچه ١۸۹ درصد، البسه ۳۶ درصد، لوازم صوتی تصویری ۲۳۰ درصد، لوازم خانگی ١۸۰ درصد، لوازم یدکی ۹۷۳ درصد و تلفن همراه هوشمند ١۰۶ درصد رشد داشته است. رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با بیان این‌که در کشفیات محموله‌های با ارزش ریالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۲۸ درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: ارزش ریالی کشفیات کالاهای قاچاق توسط پلیس در ۳ ماه بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.  

وی عنوان کرد: با توجه به کنترل و پایش مداوم نوار مرزی و سخت شدن عرصه بر قاچاقچیان دام، آمار کشفیات آن در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد کاهش یافته است. شاه‌حسینی با اشاره به رصدهای اطلاعاتی فرا استانی پلیس استان کردستان ادامه داد: عملیات‌های مشترک با سایر استان‌ها منجر به کشف ١۴ کامیون حامل کالای قاچاق در خارج از استان کردستان شده است. وی در ادامه با بیان کاهش ۳١ درصدی آمار کشفیات سیگار یادآور شد: پرونده کشفیات ممنوعه به دادسرای انقلاب و در غیر این صورت به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود که در صورت وجود مالک به اموال تملیکی و در غیر این صورت به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تحویل داده می‌شود.

  • آماری از قاچاق گندم در کردستان ثبت نشده 

رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان هم در این نشست گفت: خوشبختانه تاکنون در زمینه قاچاق گندم در این استان آماری ثبت نشده است و به‌شدت پیگیری جلوگیری از این موضوع هستیم. «علی خداویسی» افزود: استان کردستان در زمینه قاچاق کالاهای اساسی کمترین آمار را در کشور دارد و در بحث گندم نیز که نگرانی‌هایی وجود داشت تاکنون اتفاقی رخ نداده است. وی افزود: با توجه به این‌که تمامی کشاورزان موظفند محصول خود را به مراکز پیش‌خرید دولتی و خصوصی که به صورت رسمی اعلام شده‌اند، تحویل دهند، با مراکزی که با عنوان خرید گندم با قیمت توافقی دایر شده‌اند برخورد می‌شود.  

رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان به موضوع مرزنشینان اشاره کرد و ادامه داد: در طول سال مبالغی از محل سود صادرات فراورده‌های نفتی به بیش از ۲۷ هزار خانوار مرزنشین کردستانی پرداخت می‌شود. خداویسی یادآور شد: طرحی به ستاد کل کشور ارائه شده که این مبلغ به صورت مستقیم به خانوارها پرداخت نشود بلکه با این مبلغ کارگاه‌های ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی راه‌اندازی شود که هم مرزنشینان صاحب اشتغال شوند و هم سود حاصل از این واحدهای خرد به خانوارهای مرزنشین پرداخت شود.

وی بیان کرد: همچنین در بحث انبارهای کالا در سطح استان متاسفانه انبارهایی داریم که توسط صاحبان آن اظهار شده اما با گذشت چندین سال تعدادی از آنها همچنان بلاتکلیف است و مشخص نیست که برای چه کاری ایجاد شده‌اند و آیا فعالند یا خیر که امیدواریم صاحبان این انبارها هرچه سریع‌تر جهت تعیین تکلیف این انبارها اقدام کنند.  

  • تشدید برخورد با قاچاق دارو 

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در راستای تامین هرچه بهتر سلامت مردم، برخورد با قاچاق دارو در کردستان تشدید می‌شود. «بابک قطبی» افزود: ۹۷ درصد از داروهای مصرفی در سال گذشته توسط شرکت‌های داروسازی کشور تامین شده که ۵۵۰ میلیون دلار برای ساخت این داروها هزینه شده است. وی افزود: فقط در تامین ۳ درصد از داروهای خاص مورد نیاز برخی بیماران دچار مشکل هستیم که یا مواد اولیه آنها را در اختیار نداریم و یا هنوز به دانش ساخت این نوع داروها دست نیافته‌ایم و برای تامین آنها در سال گذشته رقمی بالغ‌بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر این‌که مردم از احتکار دارو در منازل جدا خودداری کنند، ادامه داد: انتظار داریم مردم داروهای ایرانی را مصرف کنند و به این داروها اعتماد و اطمینان داشته باشند. قطبی یادآور شد: همچنین تا قبل از شکل‌گیری تحریم‌ها علیه کشورمان با کمبود ۲۵ قلم دارویی در کشور مواجه بودیم که علی‌رغم تمام تحریم‌ها در حال حاضر با مدیریت صحیحی که صورت گرفته همچنان باز هم با کمبود ۲۵ قلم دارو مشکل داریم.  وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برخورد با قاچاق کالاهای سلامت‌محور که علاوه بر وارد کردن ضربه به اقتصاد کشور، سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد، بسیار مهم است و باید با این موضوع به صورت جدی برخورد شود.  

  • کشف طلای فاقد کد شناسایی 

معاون استانداردسازی و آموزش سازمان استاندارد کردستان گفت: طی ۱۱۳ گشت مشترک انجام شده در سال گذشته از مراکز عرضه طلا در کردستان ۲۷۵ گرم طلای فاقد کد شناسایی کشف شد. «فرید بطی» اظهار کرد: جدا از نظارت بر استاندارد بودن همه لوازم مصرفی و غیرمصرفی که در واحدهای صنعتی تولید می‌شود، کمیته مبارزه با قاچاق طلا زیر نظر این اداره کل فعالیت می‌کند. وی افزود: در ۳ ماه اول سال جاری نیز گشت‌های بازرسی از مراکز عرضه طلا در کردستان صورت گرفته که منجر به کشف ۱۰۳ گرم طلای فاقد کد شناسایی بوده که پس از قیچی شدن ضبط شد.  

معاون استانداردسازی و آموزش سازمان استاندارد کردستان به کالاهای سلامت‌محور اشاره کرد و ادامه داد: سامانه‌ای برای شناسایی کالاهایی که دارای استانداردهای لازم در حوزه کالاهای سلامت محور هستند راه‌اندازی شده که شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن از اصالت کالای ایرانی و یا خارجی وارداتی قبل از خرید مطمئن شوند.  بطی یادآور شد: همه کالاهای خارجی که به صورت قانونی از طریق معابر رسمی کشور وارد کشور می‌شود نمونه‌برداری شده و اصالت و استانداردهای آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کالاهایی که از طریق پیله وران از معابر رسمی کشور وارد می‌شود با هزینه سازمان استاندارد در بازار خریداری شده و سطح کیفی آنها بررسی می‌شود.

کد خبر 447206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha