سید مرتضی احمدپور-  تبریز - خبرنگار: تب و تاب گرمای هوای در اولین ماه تابستان در آذربایجان شرقی همچون دیگر نقاط کشورمان در حال افزایش است و همین موضوع استفاده از وسایل خنک‌کننده چون کولر را بالا برده است.

بالا‌شهری‌ها و بازاریان؛ مشترکان پرمصرف برق

افزایش استفاده از کولر به خودی خود محل اشکال نیست، اما وقتی پای افزایش و نوسانات برقی پیش می‌آید، موضوع کمی متفاوت می‌شود. این روزها بالانشین‌های شهر و بازاریان بر اساس اعلام اداره برق تبریز در مصرف برق و استفاده از لوازم سرمایشی رکورد زده‌اند، در حالی که در تبریز مناطقی چون ولی عصر، زعفرانیه، باغمیشه و رشدیه جزو مناطق خوش‌آب‌وهواتر از بقیه مناطق شهری هستند و دمای هوا در تابستان معمولا ۳ تا ۵ درجه‌ با مناطق پایین‌شهر از جمله غرب و جنوب تبریز متفاوت و خنک‌تر است، اما در روزهای اخیر مصرف برق در این مناطق بیشتر از نقاط دیگر شهر ثبت شده است. این موضوع بر اساس آمار سامانه ایستگاه‌های برق تبریز عنوان می‌کند و نکته جالب این‌که این مناطق شهری جزو کم‌تراکم‌ترین مناطق هم محسوب می‌شوند. به طور مثال، تراکم جمعیتی در ولی‌عصر یک‌سوم منطقه‌ای چون ملازینال است که رشد مصرف برقش برابر با خیابان ولی عصر هم نیست.

  • خانه‌ای با قبض ۲ میلیون تومانی

با راهنمایی شرکت برق تبریز به سراغ خانه‌ای ۵۰۰ متری در رودکی- ولی عصر تبریز می‌رویم که میزان برق مصرفی‌اش ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است. سعید، مالک این خانه، با بیان این‌که از زمان اوج مصرف و ضرورت مدیریت برق مطلع است، می‌گوید: خانه سه‌طبقه هر کدام یک کولر گازی مجزا دارد. البته تنها ما نیستیم که این میزان مصرف را داریم و همسایه‌ها هم چنین وضعیتی دارند. وی قدیمی بودن خانه و استفاده نکردن از در و پنجره دوجداره را موجب بالا بودن مصرف برق می‌داند و بیان می‌کند: هزینه سنگینی برای بازسازی خانه نیاز است و پرداخت قبض بالای برق برایم توجیه‌پذیری بیشتری از نظر اقتصادی دارد.

  • لوسترفروشی با هزاران لامپ روشن

یک لوسترفروشی در مرکز شهر و منطقه بازار در طول روز با لامپ‌های روشن به استقبال مشتریان می‌رود. صاحب این لوسترفروشی با بیان این‌که شغل وی نیاز به لامپ روشن آن هم به صورت دائمی دارد، می‌گوید: اگر لامپ‌ها را روشن نکنیم، مشتری به مغازه نمی‌آید. کار لوستر فروشی همراه با لامپ روشن است. این مغازه‌دار که خودش را هادی معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: در این مغازه ۶۰ متری حدود ۲۰۰ لوستر برای فروش داریم و هر یک به طور متوسط ۷ لامپ روشن دارند و نزدیک به ۱۴۰۰ لامپ در روز روشن می‌شود.

در گذشته، میزان مصرف برق با لامپ‌های رشته‌ای بسیار بیشتر بود، ولی اکنون لامپ‌های کم‌مصرف حتی ال. ‌ای. دی روشن می‌کنیم که مصرفشان بسیار کمتر از یک لامپ ۱۰۰ واتی است. وی با اشاره به کولر روشن مغازه هم بیان می‌کند: حرارت این لامپ‌ها بسیار کم است، اما به هر حال نیاز به کولر آبی هم داریم. البته در این روزهای گرم همه از کولر استفاده می‌کنند و جالب‌تر این‌که در همین منطقه بازار، مصرف برق توسط بالابرها و دینام‌های مختلف که اغلب هم قدیمی و پرمصرف هستند، بیشتر است، اما مصرف ما بیشتر به چشم می‌آید.

  • چالش دستگاه‌های برق با مشترکان پرمصرف 

«محمد حمیدی» تعمیرکار ترانس برق فشار قوی است که این روزها مشغله زیادی دارد. وی که به صورت پیمانکاری با شرکت برق تبریز و استان همکاری می‌کند، می‌گوید: افزایش مصرف برق تنها موجب بالا رفتن میزان مصرف شبکه و احتمال خاموشی نمی‌شود و مشترکان پرمصرف زیان‌های دیگری هم به شبکه برق وارد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: افزایش مصرف برق در برخی موارد موجب وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به تاسیسات برقی، سوختن فیوزها، ذوب شدن لوازم داخل کلیدهای برق و از کار افتادن ترانس‌ها می‌شود که قیمت برخی از این تجهیزات چند ۱۰ میلیون تومان است و ناخواسته برخی شهروندان را درگیر چنین مشکلات و هزینه‌هایی می‌کند.  

این تعمیرکار با اشاره به نوسانات برقی و احتمال بروز آتش‌سوزی در برخی نقاط شهر بیان می‌کند: سیستم برق‌رسانی در برخی مناطق تبریز از جمله بازار هم معایب و فرسودگی‌هایی داشت که در زمان افزایش مصرف برق، آتش‌سوزی را محتمل‌تر می‌کرد. در یکی - دو سال اخیر، با همکاری پیمانکاران، بخشی از این مشکلات رفع شده بود، اما در حفاری‌ها و مرمت‌های بازار از سوی میراث فرهنگی تخریب یا جابه‌جایی صورت گرفته که باعث آسیب‌پذیری تجهیزات برق‌رسان می‌شود.

  • افزایش مصرف برق توسط ۲۰ درصد شهروندان 

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق تبریز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در ماه‌های گرم سال حدود ۳۰ درصد افزایش مصرف برق خانگی در تبریز به خاطر لوازم سرمایشی است و اغلب این مشترکان هم در مناطق بالاشهر هستند. «سید ابراهیم فکاری» ادامه می‌دهد: افزایش مصرف برق از سوی ۲۰ درصد شهروندان تبریزی صورت می‌گیرد که اغلب در مناطق بالای شهر سکونت دارند. طی روزهای اخیر مصرف برق در مناطقی چون ولی عصر، رشدیه و مرکز شهر افزایش بیشتری داشته و برخی از این مشترکان افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصد مصرف برق نسبت به زمستان داشته‌اند. بر اساس آنچه از شواهد برمی‌آید هزینه‌های سرسام‌آور قبض برق برای این شهروندان چندان مهم نیست و عاملی برای کنترل مصرفشان به شمار نمی‌رود.  

وی با اشاره به این‌که در ساعات پیک، مناطق پرمصرف در سامانه ایستگاه‌های برق به صورت قرمز نشان داده می‌شود تا بتوانیم کنترل مصرفی مداوم روی این مناطق داشته باشیم، عنوان می‌کند: آمار نشان می‌دهد میزان مصرف برق در تبریز در روزهای اخیر اعم از خانگی و صنعتی و تجاری حدود ۱۲ درصد رشد داشته است و با این‌که کاهش ساعت کاری ادارات موجب کاهش مصرف برق در اداره‌ها شده در مورد مشترکان خانگی و تجاری این مشکل همچنان وجود دارد. فکاری از حضور میدانی کارشناسان توزیع برق در شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این بازدیدها به مشترکان پرمصرف اخطارها و راهنمایی‌های لازم ارائه می‌شود تا با مدیریت مصرف برق از قطع برق و خرابی دستگاه‌ها جلوگیری شود.

  • الزام صنایع به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز می‌گوید: برای پیشگیری از خاموشی‌های بی‌برنامه در سال ۹۸، شرکت توزیع نیروی برق تبریز تدابیری را برای صنایع، ادارات و صنایع دیماندی بالای یک مگاوات اتخاذ کرده است. «عادل کاظمی» می‌افزاید: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در رابطه با افزایش دما در روزهای آینده، صنایع مطابق با مفاد تفاهم‌نامه فی مابین، ملزم به کاهش بار مصرفی خود از ساعت ۱۲ تا ۱۶ تا نیمه اول شهریور هستند و در صورت کاهش نیافتن بار، برق تبریز نسبت به اعمال مدیریت اضطراری بار اقدام خواهد کرد. کاظمی درباره اندازه‌گیری انرژی مصرفی شهرک‌ها بیان می‌کند: همه فیدرهای شهرک‌های صنعتی دارای کنترل هوشمند هستند و هر ۱۵ دقیقه یکبار مصرف انرژی آنها رصد می‌شود.

این مسئول همچنین درباره اقدامات مدیریت مصرف برق عنوان می‌کند: سرویس روشنایی معابر در ساعات پیک بار بدون برق‌دار کردن شبکه انجام می‌شود. کاظمی درباره کنترل و کاهش پیک بار شبکه در عملیات‌های مرتبط با عیب‌یابی و رفع خاموشی روشنایی معابر تاکید می‌کند: با توجه به این‌که پیک بار شبکه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ اتفاق می‌افتد، لذا از اعمال هرگونه روشنایی معابر در این ساعات به طور جد جلوگیری می‌شود و همه فعالیت‌هایی که نیاز ضروری به برق‌دار کردن شبکه به صورت محدود دارد، به ساعات غیر پیک منتقل می‌شود.

  • افزایش مصرف به دلیل استفاده از دستگاه‌های فرسوده

مصرف برق در بسیاری از شهرهای آذربایجان شرقی، به‌ویژه تبریز، حجم بالایی دارد. هرچند شرکت توزیع نیروی برق تبریز از کنترل مصرف برق خبر می‌دهد، معدود مشترکان پرمصرفی هم در این شهر وجود دارند که به‌تنهایی بار افزایش استفاده از این انرژی را به دوش می‌کشند. در شهری که روزگاری در گرماگرم هوای تابستانی که دیگر نقاط کشور را درگیر خود کرده بود، هوای خنکش زبانزد بود استفاده از کولرهای آبی و گازی برای خنک کردن منازل روز به روز افزایش یافته است. کولرهایی که هم مصرف آب را بالا می‌برد، هم ساعت‌های پیک مصرف برق را افزایش داده است و نوع آبی آن نیز مصرف آب را بالا می‌برد. اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ ظهر شروع می‌شود و تا ساعت ۴ عصر ادامه دارد. هرچند تدابیری از جمله تغییر ساعت کاری ادارات موجب شده حجم مصرف با کاهش قابل‌توجهی مواجه باشد، همچنان برخی اصناف و کاسبان تبریزی به دلیل استفاده از دستگاه‌های برقی فرسوده و مشترکان خانگی پرمصرف که استانداردهای لازم را برای ورود و خروج هوا در خانه‌هایشان در نظر نگرفته‌اند، آمار مصرف را در برخی مناطق بالا نگه می‌دارند.

کد خبر 447247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha