نقش یاران شهر در عرصه‌های مختلف به همان اندازه که برای مردم کارگشا و دلگرم‌کننده به شمار می‌آید، برای مسئولان هم ارزشمند و گره‌گشاست.

سیدحسن حسین زاده

تلاش‌های بدون چشمداشت شورایاران در دوره‌های گذشته موجب شده این نگاه قدرشناسانه نسبت به اعضای این نهاد درگروه‌های تأثیرگذار جامعه مانند هنرمندان هم شکل بگیرد. در گزارش زیر تعدادی از مسئولان و چهره‌های شاخص منطقه درباره نهاد شورایاری اظهارنظر کرده‌اند.

سیدحسن حسین‌زاده، شهردار ناحیه یک

  • دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت شورایاری استفاده کنند

یاران شهر همان‌طور که برای مدیریت شهر مشاوران امینی هستند، باید در سایر دستگاه‌های اجرایی هم به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان عمل کنند. رایزنی با سایر دستگاه‌ها مانند اداره‌های آب و فاضلاب، برق و... برای مدیریت شهری وظیفه‌ای زمانبر است و شورایاران می‌توانند در این ارتباط نقش تسهیل‌گر را داشته باشند. به رسمیت شناختن این ظرفیت و استفاده از توانمندی آنها در نیروی انتظامی اتفاق افتاده و مراجع انتظامی در جلسات کارشناسی خود شورایاران را دعوت می‌کنند. این همکاری مناسب می‌تواند در سایر مراکز و نهادها الگو قرار گیرد. مدیریت شهری ناحیه یک سال گذشته با حضور شهردار وقت و یاران شهر ۲ مرحله بازدید میدانی از محله‌ها برگزار کرد و مصوباتی را به تصویب رساند که حدود ۹۰‌درصد از این مصوبات اجرایی شده است. ساخت زمین بازی کودکان و فضاهای ورزشی در محور نیلوفری، ساماندهی خیابان شهید ابدام و آسفالت و لایروبی نهرها نمونه‌هایی از درخواست‌ها و مطالبات شورایاری ناحیه یک بود که انجام شد. شورایاران از نتایج طرح شست‌وشوی مخازن زباله توسط کارگران خدمات شهری رضایت نداشتند که نظارت بر حسن اجرای این طرح را به آنها سپردیم تا رضایت‌شان جلب شود.  

  •  همدلی مردم و مدیران شهری 
مرتضی مرادی - شهردار ناحیه ۲‌

هر شهر و محله برای رشد و شکوفایی خود به شهروندانی پیگیر و مسئولانی پاسخگو نیاز دارد و شورایاران جزو شهروندان پیگیر هستند. آنها با حضور در جلسات مدیران شهری و همراهی در برنامه‌های مختلف در جریان اقدامات انجام شده برای بهبود محله قرار می‌گیرند و در کنار انتقال مطالبات مردم به مدیران، تلاش‌ها و فعالیت‌های مدیریت شهری را هم برای مردم بازگو می‌کنند. این امر زمینه قضاوت منصفانه و همدلی مردم و مدیران را به وجود می‌آورد که نقطه مطلوب و ایده‌آل در مدیریت مشارکتی است. همه طرح‌ها و پروژه‌های اجرا شده در ناحیه ۲ با مشورت یاران شهر انجام شده و پاسخی به مطالبه‌گری آنها بوده است. ساخت بوستان‌های طلائیه و گل‌آرا، بهسازی نهرها و... نمونه‌هایی از این طرح‌ها هستند.  
 

  • تحقق مشارکت محلی در گرو پویایی شورایاری‌ها 
اکرم مقدم - شهردار ناحیه ۳

یاران شهر در دل مردم زندگی می‌کنند و با اطلاعات دقیق و کاملی که از ظرفیت‌ها و کمبودهای محله دارند می‌توانند مدیریت شهر را در سیاستگذاری و هدف‌گذاری برای آینده منطقه یاری کنند. شورایاران نه تنها بازوی کارآمد مدیران شهری مناطق هستند، بلکه با ارائه نظرات خود به شورای‌شهر کمک می‌کنند که از مناطق جنوبی شناخت بیشتری داشته باشند. پویایی این نهاد مشارکت محلی را محقق می‌کند و نمونه متعالی از دموکراسی را در مدیریت شهر به نمایش می‌گذارد. در مدیریت شهری ناحیه ۳ تصمیم‌گیری‌ها و نیازسنجی‌ها با همفکری یاران شهر انجام می‌شود و نظرات آنها نقشی کلیدی و راهگشا دارد. تبدیل ۶ نقطه بی‌دفاع شهری به پاتوق محله، آزادسازی ۳ هزار و ۵۰۰‌مترمربع گذر و رفع خطر املاک آسیب‌زا از دستاوردهای همکاری مدیریت شهری و شورایاران ناحیه ۳ در سال گذشته بود.

کد خبر 447883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha