یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

نخستین دوره انتخابات شورایاری در ۷۷ تا ۸۰ محله برگزار شد و رفته رفته ساکنان ۳۵۲ محله تهران در دوره چهارم برای انتخاب معتمدان محلی پای صندوق‌های رأی رفتند.

مرتضی طلایی

خوشبختانه این نهاد مردمی روز به روز پیشرفت کرده و میزان علاقه‌مندی مردم برای پیگیری امور محله و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و عمرانی در این تشکل افزایش چشمگیری یافته است، به گونه‌ای که در دوره قبل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای فعالیت در نهاد شورایاری نامنویسی کردند.  

شورایاری، نهادی اجتماعی است که بستر مشارکت مردم در امور محله، شهر و جامعه را فراهم می‌کند. با تشکیل این تشکل مردمی، بار مسئولیت دستگاه‌های اجرایی کاهش یافته و برخی امور به خود شهروندان واگذار می‌شود. از این طریق رابطه مردم با دستگاه‌ها افزایش می‌یابد، مطالبات مردمی پیگیری می‌شود و این نهاد به‌عنوان چشم ناظر در فعالیت دستگاه‌ها ایفای نقش می‌کند. باید قدر چنین ظرفیتی را دانست؛ چراکه همانند یک اتاق فکر، جمعی از اهل نظر و خردمندان در آن جمع می‌شوند. با این وجود، متأسفانه به جز مدیریت شهری، هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی از ظرفیت این نهاد استفاده نکرده‌اند و با وجود برپایی جلسات متعدد با نهادهای مختلف در دوره‌های سوم و چهارم به نتیجه موردنظر دست پیدا نکردیم. البته نقش حمایتی مدیریت شهری هم از این تشکل در ادوار مختلف متفاوت بوده است.

این حمایت در دوره‌های سوم و چهارم بیشتر بود و شهردار تهران از حامیان جدی آن بود و ضمن واگذاری اختیارات، جلسات متعددی با شورایاران برای پیگیری مطالبات آنها انجام می‌داد. اینک و در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران هم، شاهد بی‌مهری و انجام برخی کارها هستیم که به نوعی بی‌احترامی به این تشکل محسوب می‌شود. در این دوره، هیئت‌رئیسه مناطق و دبیران شورایاری مناطق منحل و افرادی به‌عنوان رابط منطقه انتخاب شدند. چنین اقدامی شائبه از بین رفتن نهاد شورایاری را در ذهن‌ها ایجاد کرد، در حالی که در دوره‌های گذشته به دنبال افزایش رابطه با شورایاران و تلاش برای مشارکت‌پذیری بیشتر مردم بودیم، نمونه‌اش ایجاد «هیئت امنای محلات» بود که در آن نمایندگانی از نهادهای مختلف مثل مرکز رسیدگی به امور مساجد، هیئت‌های مذهبی، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و آموزش و پرورش حضور داشتند. اگرچه چنین اقدامی در ابتدا با واکنش‌هایی همراه شد، اما امروزه منتقدان به نقش اثرگذار آن پی برده و متوجه شده‌اند که تا چه حد به افزایش مشارکت بقیه نهادها در امور محله کمک کرده است.  

با این وجود و گلایه از نگاه برخی اعضای شورای‌شهر به تشکل شورایاری، شاهد احساس مسئولیت شهردار تهران در این خصوص هستیم و دکتر حناچی نقش و وظیفه شورای‌شهر را هم یدک کشیده تا استقبال مردم به مشارکت در انتخابات شورایاری افزایش یابد. لازم است اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران هم به دنبال ایجاد انگیزه در بین مردم و شورایاران باشند و برای توسعه این نهاد مشارکتی تلاش بیشتری کنند. تا چندی دیگر پنجمین انتخابات شورایاری برگزار می‌شود. این موضوع را باید به فال نیک گرفت، اما شورایاری‌ها نباید به‌عنوان یک مجموعه اداری و رسمی دیده شوند. اگر به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان و اداره بهتر شهر هستیم، توجه، تقویت و حمایت از شورایاری‌ها مهم‌ترین راه برای رسیدن به این اهداف است و باید تلاش کنیم موانعی که بر سر شورایاری‌ها وجود دارد را برداریم. در مقابل، شورایاران نیز باید نماد قانونمندی، مشارکت‌پذیری، نقدپذیری، خدمتگزاری بدون منت، صداقت، صراحت در کلام، پیگیری صادقانه مطالبات مردم و برای مردم گفتن و از زبان مردم گفتن باشند و برای منافع خود تلاش نکنند.  

کد خبر 447700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha