شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
۰ نفر

نسیم زمانی - اصفهان- خبرنگار: تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود از آن دست موضوعاتی است که پیشینه‌اش نه فقط به سال گذشته بلکه به سال‌ها قبل برمی گردد.

زاینده‌رود

در این میان عده‌ای معتقدند که با تشکیل چنین ستادی می‌توان اقدامی کار آمد برای نجات زاینده‌رود انجام داد و در مقابل، برخی هم معتقدند با راهکارهایی دیگر می‌توان سریع‌تر و بهتر زاینده‌رود را احیا کرد. در این باره با «حسینعلی میراحمدی»، دبیر خانه کشاورز اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • پیشینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود به چه زمانی برمی‌گردد؟  

ستاد احیای زاینده‌رود ۳ سال قبل در سفر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اصفهان در اتاق بازرگانی تشکیل و قرار بر این شد که ایشان بودجه‌ای را نیز برای این کار در نظر بگیرد. به اعتقاد کلانتری، ستاد احیای زاینده‌رود به‌طورکلی به یک‌ دهم کل بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیازمند بود.

  • از دیدگاه شما تشکیل این ستاد تا چه میزان بر احیای زاینده‌رود موثر است؟

سوال این است که این ستاد چه تاثیری در پیشبرد مسائل دارد و چقدر طول می‌کشد تا به هدفش برسد و آیا اصلاً می‌توان برنامه‌های آن را اجرایی کرد!؟ نمایندگان اگر واقعاً به دنبال این هستند که در زمینه احیای زاینده‌رود کاری انجام دهند، نسبت به اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای اقدام کنند که حتی اگر تنها ۳ بند آن اجرا شود، زاینده‌رود احیا خواهد شد.

  • به نظر شما چه اقدامات جایگزینی باید برای نجات زاینده‌رود انجام شود؟

در حال حاضر ۹۷۰ سد خاکی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است. اگر نمایندگان می‌خواهند اقدام مفیدی در این زمینه انجام دهند، جلوی ساخت این سدها را بگیرند، از سرقت آب در بالادست جلوگیری کنند و بر فعالیت دو کارخانه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن نظارت درستی داشته باشند. تا زمانی که این اقدامات انجام نشود کاری از پیش نخواهد رفت و اگر صدها شورای احیای دیگر هم تشکیل شود هیچ فایده‌ای ندارد.

کد خبر 446573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha