مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در ومین نمایشگاه دوچرخه شهری گفت:ماحصل تصمیمات ما در گذشته افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است؛ ما نمی‌توانیم شعار هوای پاک بدهیم، اما خیابان بسازیم.

حناچي در دومين نمايشگاه دوچرخه‌هاي شهري

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک» که صبح سه‌شنبه ۱۱ تیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: آمار موجود از سلامتی مردم در تهران بر ضرورت تغییر شرایط و لزوم بهبود سلامت شهروندان صحه می‌گذارد، گفت: از تمام مردم، خبرنگاران و اعضای هیأت دولت دعوت می‌کنم تا به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند. به طور مشخص، از آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات به عنوان جوان‌ترین وزیر دعوت می‌کنم که از دوچرخه استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر این‌که امیدواریم بتوانیم به همت تک تک شهروندان میزان استفاده از دوچرخه‌ را در شهر افزایش دهیم، افزود: در موضوع حمل و نقل پاک، سند کم نداریم و براساس سند باید تا سال ۱۴۰۴ سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یک و نیم درصد برسانیم. این در حالی است که در حال حاضر، این میزان کمتر از یک درصد است.  

حناچی گفت: در دوره ای دوچرخه اولین وسیله حمل و نقل بود. اواسط دهه ۴۰ در بسیاری از شهرهای کوچک اصلاً خودرویی وجود نداشت و همه از دوچرخه استفاده می‌کردند، در تهران نیز بسیاری از کسبه از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کردند. هم اکنون نیز زمان آن رسیده تا به اصل خود برگردیم.

او  با بیان این‌که باید در این دوران اولویت‌ها و اهداف خود را تعریف کرده و براساس آن منابع را تخصیص دهیم، اضافه کرد: اهمیت اول ما جان انسان‌ها است؛ واقعیت این است که ما در تهران از پدیده موتورسیکلت‌ها رنج می‌بریم، موضوعی که کم‌تر به آن توجه شده است.

شهردار تهران ادامه داد: ۱۰ درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل وجود موتورسیکلت است.  سالیانه ۷۰۰ نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که نیمی از آن ها موتورسوار هستند و بخش زیادی نیز براثر برخورد با موتور سیکلت‌ها فوت می‌کنند. این آمار تکان‌دهنده است چرا که معمولاً کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند. به عقیده من باید فضای اجتماعی سنگینی علیه این ناهنجاری شکل بگیرد چراکه برخی هیچ قاعده‌ای را رعایت نمی کنند و لزومی ندارد شهر قاعده آن ها را بپذیرید.

حناچی با بیان این که ساماندهی جمعیت ۳ میلیونی موتورسیکلت سوار دشوار است، گفت: صادق خان، شهردار لندن هنگامی که به عنوان شهردار انتخاب شد سندی منتشر کرد که وضعیت سلامت مردم شهر را نشان داد و حالا ما با استناد به آمار وزارت بهداشت می‌گوییم سالانه ۵۷ هزار نفر در تهران فوت می‌کنند و در روزهایی که هوا آلوده‌تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنادار می‌شود. این آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر دارد.

او تصریح کرد: ۴ هزار و ۵۷۳ نفر در سال ۹۴ بر اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند، همچنین براساس آمار وزارت بهداشت ۹.۳ درصد مردم تهران دیابت دارند که نیمی از آن ها از این بیماری خود بی اطلاع هستند. از هر پنج تهرانی هم یک نفر فشار خون دارد و شیوع پرفشاری در این شهر ۱۹ درصد است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای شکل گیری شهر هوشمند گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی مسئله حمل و نقل هوشمند کار کرده و در قدم اول توافق‌نامه بومی سازی قطارهای مترو را آغاز کردیم و قرار است پس از آن، موتور، خودروی برقی و دوچرخه باتری دار را تولید کنیم؛ هر چند که باتری دوچرخه‌ها در ایران تولید می‌شود.

او گفت: ماحصل تصمیمات ما در گذشته افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است. ما نمی‌توانیم شعار هوای پاک بدهیم، اما خیابان بسازیم. از آن جایی که سال‌ها است شهر در اختیار خودروها قرار دارد کار سختی را پیش رو داریم، اما آن را انجام می‌دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: ایجاد مسیر امن برای دوچرخه لازم است، اما زمانی که مسئولان با دوچرخه تردد می‌کنند تازه متوجه می‌شوند مسیرها تا چه اندازه امن است.

کد خبر 446230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha