آوین آزادی: خنجر دلار به قلب بازار دوچرخه هم خورده است. قیمت‌ دوچرخه و ملزومات دوچرخه‌سواری حدود صددرصد در یک سال اخیر گران‌تر شده است.

دوچرخه - دوچرخه

هم‌اکنون گران‌ترین دوچرخه‌ای که در دیجی‌کالا وجود دارد، ۲۸میلیون تومان است و این در حالی است که بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد دوچرخه‌هایی در بازار وجود دارد که با قیمت ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان هم معامله می‌شوند.

قیمت دوچرخه‌های برقی از حدود ۵میلیون تومان شروع می‌شود اما اگر سراغ نمونه‌های معمولی‌تر بروید با حدود ۲میلیون تومان می‌توانید رکاب زدن را آغاز کنید.

لوازم جانبی مورد استفاده برای دوچرخه‌سواران اما اگر اهل برندبازی نباشید، برای‌تان چندان گران تمام نمی‌شود. تقریبا بیشتر ملزومات رکاب‌زنی، زیر ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند.

حبیب‌الله محمودان، نایب‌رئیس هیأت مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت و دوچرخه، گفته است: «۸۰درصد بازار دوچرخه در ایران در اختیار محصولات چینی است و تنها ۲۰درصد فضای باقی‌مانده در اختیار تولیدات داخلی و سایر تولیدات دیگر کشورهای خارجی است که دوچرخه‌های مسابقه‌ای و فیبر کربن را تولید می‌کنند». نفوذ چین در بازار ایران باعث شده که صرفه اقتصادی برای تولید دوچرخه در ایران وجود نداشته باشد. گفتنی است ایرانی‌ها سالانه ۲میلیون دستگاه دوچرخه می‌خرند که اگر میانگین قیمت را برای این وسیله حمل‌ونقل پاک، ۳میلیون تومان درنظر بگیریم، گردش مالی این بازار حداقل ۶هزار میلیارد برآورد می‌شود.

  • چه دوچرخه‌ای برای من مناسب است؟

هرکس باید متناسب با قامتش نسبت به انتخاب دوچرخه اقدام کند. انتخاب سایز دوچرخه باید از روی سایز تنه دوچرخه باشد نه تایر آن زیرا شما در واقع روی تنه دوچرخه قرار می‌گیرید. سایز لاستیک دوچرخه از موارد دیگر در انتخاب دوچرخه است که ازجمله آن سایز ۲۶ یا ۲۷/۵ و ۲۹ بهترین و متناسب‌ترین سایزها هستند؛ سایز ۲۶ یا۲۷/۵ برای شیب‌های تند و سایز ۲۹ برای مسیرهایی که شیب کمتری دارد (این سایز در مسیرهایی که پستی‌ و بلندی دارد کارایی بهتری دارد) استفاده می‌شود.

  • گران‌قیمت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

دوچرخه‌ کوهستان اسکات مدل spark۹۷۰، گران‌ترین دوچرخه سایت‌های فروش آنلاین است. این دوچرخه به پاخور خوب شهرت دارد و دارای عملکرد و بازدهی عالی و وزن کمی است. این مدل به‌دلیل داشتن ۲ کمک‌فنر مناسب برای صعود و فرود در مسیرهای کوهستانی و دشت‌هاست. بهره‌گیری از طوقه‌های ۲۹ اینچ برای دور گرفتن بهتر و گذر راحت‌تر از چاله‌ها و موانع از دیگر مزیت‌های این دوچرخه است. یکی دیگر از محاسن دوچرخه‌های کوهستان، خدمات خوب پس از فروش در ایران است.

البته دوچرخه‌های برقی هم کم از این دوچرخه لاکچری ندارند؛ دوچرخه‌هایی که به واسطه یک منبع انرژی، رکاب زدن را برای شما آسان می‌کنند. دوچرخه برقی آلفا تولید EvTech یکی از ارزان‌ترین نمونه‌های دوچرخه برقی است. هر ۳۰کیلومتر یک‌بار باید این دوچرخه ۲۰کیلوگرمی را شارژ کنید. قدرت موتور آن ۳۵۰وات و قیمت آن حدود ۶میلیون تومان است.

دوچرخه برقی شهری مدرن AMP ۵۰۰۳یکی از نمونه‌های برقی پرطرفدار است که با ۲۴کیلوگرم وزن و نیاز به شارژ بعد از حدود ۶۰کیلومتر، مجهز به صفحه نمایش بوده و حدود ۱۲میلیون تومان است.

دوچرخه‌های معمولی و قابل‌قبول اما بسته به سایز و برند و کیفیت محصول بین ۴تا ۱۰میلیون تومان در خیابان گمرک تهران به فروش می‌رسند.

  • بررسی دوچرخه‌های شهری و ارزان‌قیمت‌تر

اگر توان مالی خرید دوچرخه‌های گران‌قیمت را ندارید، سراغ مدل‌های خوب کارکرده بروید. با چیزی حدود یک‌میلیون تومان می‌توانید یک دوچرخه خوب دست‌دوم بخرید اما در مورد دوچرخه‌های نو، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوچرخه کوهستان جاینت، مدل revel حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. در همین رده قیمتی هم می‌توانید دوچرخه‌های مختلفی پیدا کنید. دوچرخه کوهستان فوجی مدل Adventure V Brake سایز ۵/۲۷، حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. این دوچرخه سبک و راحت است و برای مسافت‌های کوتاه بین‌شهری توصیه می‌شود. یا برای مثال دوچرخه شهری کراس مدل City Storm L سایز ۲۶، که منحصرا برای استفاده شهری بانوان طراحی شده و قیمت آن تنها یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

  • همه‌چیز درباره لوازم جانبی دوچرخه‌ها

دوچرخه‌سواری از آن ورزش‌هایی است که حاشیه آن خیلی شما را به خرج نمی‌اندازد. اغلب اجناس در این بازار چینی هستند. با حدود ۵۰تا ۱۰۰هزار تومان می‌توانید دستکش مخصوص دوچرخه‌سواری تهیه کنید. قمقمه آب یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز شما خواهد بود که مدل‌های معمولی آن بین ۳۰تا ۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. آینه مچی برای دید عقب هنگام رکاب زدن هم تقریبا ۳۰هزار تومان است.

چراغ خطر شارژی هم حداقل ۸۰هزارتومان و پمپ باد دستی هم بین ۳۰تا ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد. در بازار این روزها، کیلومترشمار دوچرخه، عینک مخصوص دوچرخه‌سواری، کلاه‌ایمنی و جعبه ابزار از گران‌ترین ملزوماتی است که شما نسبت به خرید آنها اقدام خواهید کرد. در این میان، کلاه‌ایمنی یکی از واجبات اصلی مورد نیاز شما به شمار می‌رود که بین ۳۰۰هزار تا ۲میلیون تومان قیمت دارد. کیلومتر شمار هم که به شکل جدا قابل اتصال به دوچرخه شماست، حدود ۲میلیون تومان برایتان آب می‌خورد. البته برندهای چینی موجود در بازار با قیمت پایین‌تر (‌۳۰۰تا ۷۰۰هزار تومان) ‌هم پیدا می‌شود.

زین دوچرخه البته جانبی نیست اما خیلی‌ها بنا به سلیقه خود آن را تغییر می‌دهند، که بین ۲۰۰هزار تا یک میلیون تومان ارزش دارد. هنگام رکاب زدن نباید کیف و لوازم شخصی‌تان برای شما مزاحمتی ایجاد کند. خرید یک کوله کوچک حمل برای همه دوچرخه‌سواران واجب است. این کوله می‌تواند ۲۰۰هزار تومانی باشد یا ۵۰۰هزار تومانی. قفل دوچرخه هم بسته به برندی که سراغش می‌روید و کیفیت نهایی جنسی که خریداری می‌کنید متفاوت است. سایت دی‌جی کالا، قیمت یک قفل دوچرخه ویرو مدل Ibizia را ۲۴۸هزار تومان اعلام کرده است.

تایر دوچرخه حداقل ۱۰۰هزارتومان، روکش سیم ترمز ۱۵۰هزارتومان و چراغ دوچرخه بسته به برند آن بین ۱۰تا ۱۰۰هزارتومان، قیمت‌گذاری شده ‌است.

  • باکس

اگر دلمان هوای دوچرخه‌سواری دارد اما نمی‌خواهیم دوچرخه بخریم چه کنیم؟

حتما این روزها چشم‌تان به ایستگاه دوچرخه‌های نارنجی رنگ کنار شهر افتاده است. «بیدود» سامانه‌ای است که به شکل اشتراکی به شهروندان دوچرخه اجاره می‌دهد. کافی است حداقل ۱۳ سال سن و حداکثر ۷۰ سال سن داشته و ساکن تهران باشید. بیدود درصورت تکمیل ثبت‌نام یک حساب اختصاصی به کاربر اعطا می‌کند. پس از نصب اپلیکیشن، حساب خود را حدود ۱۶۰هزار تومان شارژ می‌کنید.

هزینه هر ساعت رکاب‌زنی، ۳هزار تومان است. اگر شما روزانه یک ساعت بخواهید در تهران دوچرخه‌سواری کنید (مثلا از منزل تا محل کارتان که قطعا در تهران کمتر از این میزان نیست) باید در هفته ۲۱هزار تومان و در ‌ماه ۸۴هزار تومان پرداخت کنید. این عدد در طول سال یعنی چیزی بیش از یک میلیون تومان.

تفاوت این دوچرخه‌ها با آنچه تاکنون توسط شهرداری عرضه می‌شده، در این است که شهرداری تنها در محل‌های تعبیه شده اقدام به اجاره دوچرخه می‌کرد و راکب باید دوچرخه را در همین محل‌ها تحویل می‌داد اما دوچرخه‌های اشتراکی به‌واسطه قفل هوشمندشان، این امکان را دارند تا در هر مکانی، پارک و از طریق نقشه تعبیه شده روی اپلیکیشن، متقاضی بعدی برای دریافت دوچرخه، اقدام و آن را تحویل بگیرد.

یکی دیگر از خرج‌هایی که بیدود روی دست شما می‌گذارد، هزینه بیمه است. شما در زمان ثبت‌نام باید مبلغ ۳۰هزار و ۹۰۰تومان هم به‌عنوان بیمه پرداخت کنید؛ مبلغی که در هنگام انصراف از خدمات دیگر به شما بازگردانده نخواهد شد. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد کاربران تقریبا از تجربه‌هایی که با بیدود داشته‌اند راضی‌اند اما اکثر آنها اعلام کرده‌اند که این دوچرخه‌ها ضعیف بوده و چون فقط یک حالت دارند (بدون دنده هستند) در خیابان‌های شیب‌دار و مسافت‌های طولانی انرژی زیادی از راکب می‌گیرند.

کد خبر 446192

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha