پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
۰ نفر

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند مصوبه واگذاری سهام شرکت های خودرو ساز به بخش خصوصی بیشتر یک نمایش است و اجرا نمی شود وزیر صنعت گفت: نسبت به واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی مصمم و جدی هستیم.

خودرو

به گزارش همشهری، مطابق مصوبه هیات عالی واگذاری در خرداد ماه قرار است دولت سهامش را در شرکت های خودرو ساز بفروشد. با این مصوبه۱۴ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا احتمالا فروخته خواهد شد. با این حال بسیاری از کارشناسان با توجه به سوابق قبلی دولت برای فروش سهام شرکت های خودرو ساز معتقدند دولت عزمی برای فروش سهام این دو شرکت بزرگ خودرو ساز ندارد چرا که سال هاست که بحث فروش سهام دولت در شرکت ای خودرو ساز مطرح است اما  دولت هر بار از این موضوع سر باز زده است.

همین موضوع و وجود یک مدیریت دولتی ناکارآمد منجر شده بدهی و زیان انباشته شرکت های خودرو ساز سر به فلک بگذارد. اما به تازگی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واگذاری دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی آغاز شده و نسبت به واگذاری آنها به بخش خصوصی مصمم و جدی هستیم.

 او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دو خودروساز بزرگ امسال یا در نهایت تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

با این حال حمیدرضا صمدی در نشست هم‌اندیشی رونق صنعت قطعه‌سازی در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی بر واگذاری سهام دو شرکت خودروسازی، گفت: وزیر صنعت از واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی تا سال ۹۹ خبر داده، در حالی که واگذاری‌ها مدت زمان زیادی به طول انجامیده و مطمئناً در این مدت به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه واگذاری شرکت‌های خودروساز دردی از دردهای صنعت خودرو را دوا نمی‌کند، افزود: حضور دولت در شرکت‌های خودروساز طی سال‌های ۶۸ تا ۸۲ الزامی بود، ولی بعد از اتمام جنگ تحمیلی، دولت باید از این صنعت خارج می‌شد.

محمود گودرزی معاون بازار بورس تهران هم در این باره گفت: واگذاری ایران خودرو و سایپا نیازمند انجام تشریفات قانونی لازم در آزادسازی برخی کدهای معاملاتی و مهم‌تر از آن، تعیین قیمت پایه و شرایط عرضه است.

  • تحول بزرگ در صورت واگذاری

 در همین رابطه رئیس کمیته فقهی سازمان بورس گفت: دولت از شمول سهام‌داران دو خودروساز خارج می‌شود و به این ترتیب صنعت خودروسازی کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌گیرد. غلامرضا مصباحی مقدم به ایرناگفت: با واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی حمایت‌های ویژه ای که دولت و مجلس در اینگونه شرایط از این شرکت‌ها داشتند برداشته می‌شود و این دو شرکت مجبور خواهند شد تا امکانات و منابع خود را به صورت اقتصادی مدیریت، هزینه‌ها را کاهش و تولیدات خود را بهبود ببخشند. او افزود: واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی موقعیت مناسبی را برای آنها در بازار ایجاد می‌کند تا بتوانند از طریق رقابت و تولید محصولات باکیفیت در بازار ماندگارتر شوند.

کد خبر 445651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha