دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
۰ نفر

تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و خودداری مشتریان از خرید خودروهای گران موجب تشدید سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی در بازار و نزدیک شدن قیمت‌های حاشیه بازار به نرخ این خودروها در ۱۸ فروردین ماه امسال شد.

خودرو

به گزارش همشهری، الزامات وزارت صنعت برای تکمیل خودروهای ناقص دپو شده در شرکت‌های خودروسازی و تحویل خودروهای پیش فروش شده معوق تا پایان شهریور ماه امسال، کاهش نسبی نرخ ارز و بی رغبتی مشتریان واقعی به خرید خودرو، دنده عقب قیمت‌های لجام گسیخته در بازار خودرو  را به دنبال داشته است و فعالان بازار از احتمال بازگشت قیمت‌های حاشیه بازار خودرو به نرخ اسفند ماه سال گذشته این خودروها در آینده نزدیک خبر می دهند.

بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار نیز حاکی از کاهش ۴ تا ۲۲ میلیون تومانی قیمت‌ انواع خودروهای تولید و مونتاژ داخلی است به نحوی که قیمت پراید ۱۳۱ با کاهش ۲ میلیون تومانی به ۴۳ میلیون، ساندرو استپ‌وی  با کاهش ۱۷ میلیون تومانی به ۱۹۰ میلیون، پراید ۱۱۱ با کاهش ۱ میلیون تومانی به ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۹ میلیون تومانی به ۸۶ میلیون، پژو۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۱۱ میلیون تومانی به ۱۰۴ میلیون، پژو۴۰۵ با کاهش ۴ میلیون تومانی به ۷۸ میلیون و اچ سی کراس با کاهش ۲۲ میلیون تومانی به ۱۲۸  میلیون کاهش یافت.

با این وجود فعالان بازار تاکید می کنند که به دلیل ریزش شدید قیمت‌ها، کمتر کسی برای خرید خودرو ریسک می‌کند و مشتریان واقعی نیز با چانه زنی خودروها را تا ۵میلیون تومان زیر قیمت‌های اعلام شده خریداری کرده و  در حقیقت توپ در زمین خریداران خودرو است. در واقع  کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته اثر روانی بر بازار داشته، اما از آنجایی که قیمت‌ها هنوز با کاهشی که مشتریان در نظر دارند فاصله دارد، خرید و فروش‌ها در کمترین حد خود انجام می‌شود و بازار خودرو راکد است. در بازار خودروهای خارجی نیز در شرایطی که سیر نزولی قیمت‌ها از حدود سه هفته پیش تا کنون ادامه دارد، همچنان رکود حرف نخست بازار است.

  • تداوم کاهش قیمت‌ خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی داشته است، از افت بیشتر قیمت‌ها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمت‌ها پایین خواهد آمد، خبر داد و گفت: روند نزولی در بازار خودرو تا رسیدن به قیمت تعادلی و منطقی ادامه‌دار خواهد بود. چرا که از نظر مصرف‌کننده با اینکه قیمت‌ها پایین آمده اما هنوز هم منطقی نیست.

 سعید مؤتمنی، افزود: قیمت دیروز خودروهای داخلی تقریباً به مرز قیمت خودروها در ۱۸ فروردین‌ماه سال جاری رسید اما تقاضا در بازار بسیار کم شده، مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند؛ چراکه قطعاً طی روزهای آینده نیز قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد بود. ، او افزود: از ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت امسال، "شیطنت‌هایی" در بازار خودرو و سایت‌های اینترنتی ایجاد شد که قیمت‌ها را بهم ریخت. اما اکنون این مسائل برطرف شده و ریزش قیمت ادامه‌دار خواهد بود؛ چراکه هنوز قیمت‌ها به نرخ‌های بهمن ماه سال گذشته نرسیده است.

هر زمان قیمت‌ها به محدوده قیمت‌های بهمن‌ماه سال گذشته برسد، می‌توان گفت که به تعادل رسیده است. مؤتمنی با بیان این که لازم است خودروسازان عرضه خود را بیشتر کنند، افزود: متأسفانه زمانی که قیمت‌ها کاهشی می‌شود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین می‌آورند. این در حالی است که وزیر صنعت نیز اعلام کرده است که ۵۰ هزار خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد و چنانچه این تعداد خودرو وارد بازار شود، قیمت‌ها تعادلی خواهند شد. او افزود: گرچه برای تامین قطعات خودروهای مونتاژی که به صورت سی. کی. دی(CKD )یا منفصله وارد می‌شود، هیچ اتفاق تازه ای نیفتاده باید شفاف سازی شود که چرا قیمت رسمی این خودروها افزایش یافته است.

  • احتمال کاهش دوباره قیمت‌ها

عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت‌ها مردم را به سمت فروش کالاهای سرمایه‌ای سوق داده است، گفت: به علت جذابیت این بازار و سود بالایی که وجود داشت، شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارج از این صنف بودیم به طوری که حتی یک زن خانه‌دار هم طلای خود را می‌فروخت و خودرو ثبت‌نام می‌کرد. اما حالا با انتشار برخی خبرهای سیاسی، این سرمایه‌گذاران ترسیده و اقدام به فروش خودروی خود کردند.

علی عبداللهی در مورد روند نزولی قیمت خودرو در بازار گفت: این کاهش قیمت‌ها بیشتر ناشی از جو روانی است چون هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است و شرکت‌ها نیز هیچ حرکتی در راستای افزایش تولید و یا افزایش در بازار انجام نداده‌اند اما خبرهایی مبنی بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا و کاهش قیمت دلار باعث شده که  قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. او با اشاره به اینکه دلالان مانع کاهش قیمت خودرو هستند، گفت: قیمت امروز خودرو واقعی نیست و حتی با این کاهش‌ها، باز هم بسیار  بالاست. قیمت پراید ۱۳۱ اکنون به ۴۶ میلیون و پراید ۱۱۱ به حدود ۵۱ میلیون رسیده  می‌شود که نسبت به دو هفته پیش ۱۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

  • تحویل ۱۶ هزار خودرو ناقص تکمیل شده به مشتریان

نماینده مدیرعامل ایران خودرو با بیان این که این گروه صنعتی برای تامین نیاز بازار و افزایش عرضه، تکمیل محصولات دارای کسری را آغاز کرده و در روزهای اخیر ۱۶ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو را تحویل مشتریان داده است، گفت: با توجه به آغاز فصل افزایش تقاضا در بازار خودرو و ضرورت تامین نیاز مشتریان از سوی دیگر ایجاد گردش نقدینگی در زنجیره تولید خودرو، با دستور مدیرعامل گروه تمامی زنجیره‌های تامین، تولید، برنامه ریزی و سازندگان، بر تجاری سازی خودروهای ناقص و تحویل آن به مشتریان تمرکز کرده اند. علیرضا بخت آزما با اشاره به این که زنجیره تامین درحال بازگشت به شرایط عادی است، افزود:

در روزهای تعطیل اخیر کارکنان در واحدهای مرتبط به صورت سه شیفت در محل کار حاضر شدند و توانستند عدد تجاری سازی خودروهای ناقص را به بیش از ۱۶ هزار دستگاه خودرو افزایش دهند به نحوی که در روز عید سعید فطر تعداد دوهزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تکمیل و تحویل مشتریان شده است. نماینده تام الاختیار مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بررعایت تمامی شاخص های استانداردی و کیفیت در فرآیند تجاری سازی خودروها گفت:

به مشتریان اطمینان می دهیم که با برنامه ریزی منسجم، قطعات تامین و بر روی خودروها نصب شده و فرآیند تجاری سازی بدون هرگونه تخطی از استانداردهای کیفی انجام شده است. همچنین با تثبیت تجاری سازی روزانه دوهزار دستگاه، در هفته های آینده تیراژ تکمیل، تجاری سازی و تحویل خودرو را روزانه به دوهزار و ۵۰۰ دستگاه و در نهایت ۳ هزار دستگاه خواهیم رساندتا خودروهای کف کارخانه در زمان مناسب و با کیفیت مطلوبی به دست مشتریان برسد. او با بیان این که به زودی تعهدات معوق به مشتریان به روز خواهد شد و با عبور از مسیر بحرانی و با تامین قطعات، خودروها بدون درنگ تکمیل و به دست مشتریان می رسد، گفت: خودروهای تجاری سازی شده در روزهای اخیر شامل گروه ۲۰۶، دنا، دناپلاس، رانا، پژو ۲۰۷، تندر۹۰ پلاس و اتوماتیک، تندر۹۰، ‌ سمند، سورن، آریسان، گروه پارس، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۰۸ بوده که به مشتریان تحویل شده است.  

قیمت  خودروهای داخلی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸   -  قیمت ها / تومان

نوع خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار

قیمت پراید ۱۱۱

۳۹، ۶۸۱، ۰۰۰

 ۵۲، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت پراید ۱۳۱

۳۷، ۳۸۱، ۰۰۰

۴۳، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پراید ۱۵۱

۴۰، ۲۱۳، ۰۰۰

۴۶ ، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت چانگان

۱۲۷، ۰۰۰، ۰۰۰

۱۸۲، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت تیبا صندوق دار

۴۲، ۷۴۳، ۰۰۰

۵۱، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت ساینا دنده ای

۵۳، ۹۴۳، ۰۰۰

۶۰، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۴۰۵

۶۳، ۱۵۸، ۰۰۰

۷۸، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو SLX

۶۷، ۸۸۸، ۰۰۰

۸۳، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه سوز

۶۵، ۵۷۸، ۰۰۰

۸۲، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو پارس

۷۸، ۳۳۸، ۰۰۰

۹۸، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو پارس دوگانه سوز

۵۴، ۹۱۴، ۰۰۰

۱۰۰، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۶۷، ۲۸۳، ۰۰۰

۸۶، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۷۹، ۴۱۸، ۰۰۰

 ۱۰۴، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۲۰۶  صندوقدار

۸۰، ۷۵۴، ۰۰۰

۱۰۵، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت سمند ال ایکس (LX)

۶۶، ۷۷۰، ۰۰۰

۸۳، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت سمند EF۷

۴۴، ۶۴۰، ۰۰۰

۸۷، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت سمند دوگانه سوز کلاس ۱۶

۴۷، ۶۰۳، ۰۰۰

۸۵، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت دنا

۶۶، ۰۰۰، ۰۰۰

۱۱۶، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت تندر پلاس دنده

۴۶، ۰۶۹، ۹۰۰

۱۳۰، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای

۹۶، ۷۳۰، ۰۰۰

۱۲۸، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت مزدا۳

۲۷۳، ۰۰۰، ۰۰۰

۳۹۰، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت  H۳۰

۷۶، ۵۰۰، ۰۰۰

۱۲۸، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت استپ وی

۱۲۲، ۷۰۰، ۰۰۰

۱۹۰، ۰۰۰، ۰۰۰

  قیمت ۲۰۷ اتوماتیک

۸۵، ۰۰۰، ۰۰۰

۱۶۸، ۵۰۰، ۰۰۰

قیمت پژو۲۰۰۸

۱۱۴، ۹۹۴، ۰۰۰

۳۲۵، ۰۰۰، ۰۰۰

قیمت رانا

۸۸، ۰۰۰، ۰۰۰

۸۵، ۵۰۰، ۰۰۰

*دیروز قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار از ۴ تا ۲۲ میلیون تومان کاهش یافت

با تداوم سیر نزولی قیمت در بازار راکد خودروهای داخلی قیمت پراید ۱۳۱ به ۴۳ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۸۶ میلیون تومان رسید.

* رئیس اتحادیه فروشندگان خودور: روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو تا رسیدن به قیمت منطقی ادامه‌دار خواهد بود، مردم به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها برای خرید دست نگه داشته‌اند و دیروز قیمت خودروها به قیمت۱۸ فروردین‌ماه امسال نزدیک شد.

کد خبر 443459

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha