مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۶
۰ نفر

محمد سرابی - خبرنگار : از سال گذشته که طرح های مختلفی برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه پیشنهاد شده بود، این نکته هم به میان آمد که همزمان با توسعه فیزیکی امکانات دوچرخه سواری و کرایه دادن دوچرخه‌ها باید موضوع «آموزش» را هم جدی گرفت.

دوچرخه سواري

اگرچه تصور عمومی براین است که شهروندان نباید نیاز خاصی به آموزش در این زمینه داشته باشند اما شرایط ترافیکی در شهر ‌تهران به گونه‌ای است که استفاده از این وسیله نیز باید بر اساس اصول ترافیکی بنیان‌گذاری شود. از طرف دیگر معابر و خیابان‌های تهران هم برای استفاده مداوم و روزانه از دوچرخه مناسب نیست.

از آنجا که دوچرخه سواری در گروه ورزش‌ها شمرده می‌شود مرجع معتبر در این زمینه را می‌توان فدراسیون مربوطه دانست. مسئول توسعه دوچرخه سواری همگانی کشور در فدراسیون دوچرخه سواری ایران می‌گوید:

اگر برنامه‌ریزی دقیقی در پی‌ افزایش زیرساخت‌های شهری مرتبط با دوچرخه وجود نداشته باشد، این کار خطرناک و مضر برای توسعه حمل‌ونقل پاک در شهر خواهد بود.

آلن پطروسیان می‌افزاید: در تهران ما کمتر به مردم توصیه می‌کنیم برای امور روزانه دوچرخه‌سواری کنند؛ زیرا نه معابر ایمنی داریم و نه فرهنگ رانندگی سواره‌ها آنقدر بالاست که حاشیه امنی برای دوچرخه‌سواران وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر چند ۵ هزار دوچرخه اشتراکی در شهر بدون معابر ایمن تردد کنند، بازخوردهای منفی خواهیم داشت.

  • آموزش دوچرخه سواران

چندی پیش در نشست پویش ملی حمل و نقل پاک کشور، بین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و فدراسیون دوچرخه سواری تفاهم نامه همکاری امضا شد. این تفاهم نامه در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های طرفین برای توسعه دوچرخه سواری همگانی از طریق هیات های دوچرخه سواری، شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور با هدف ارتقای تحرک ذهنی و جسمی شهروندان، بهبود شرایط محیط زیستی استان‌ها و همچنین جذب استعدادهای بالقوه و تعمیم دوچرخه سواری قهرمانی در میادین ملی و بین المللی تنظیم شده است.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در این‌باره می‌گوید: در وزارت ورزش و جوانان نیز توجه ویژه ای به توسعه دوچرخه سواری همگانی شکل گرفته است و برای اولین بار در کشور حمایت مادی و معنوی مطلوبی شامل این بخش از فدراسیون شده است.

خسرو قمری می‌افزاید: بر اساس برنامه عملیاتی توسعه دوچرخه سواری همگانی سال ۹۸ که توسط کمیته همگانی این فدراسیون تنظیم شده است با تسهیلات ویژه ای ۹۳۰ مربی برای ۹۳۰ منطقه ایران دوره های یکروزهء دانش‌افزایی شهروندان در کارگاه های آموزشی را برگزار خواهند کرد.

به گفته او این مربیان به آموزش مهارت اولیه دوچرخه سواری همگانی شهروندان برای خردسالان، دانش‌آموزان، دانشجویان و شاغلان بخش های خصوصی و دولتی خواهند پرداخت. ایمنی و هنجار دوچرخه سواری همگانی در دو بخش دوچرخه سواری‌ شهری و ‌طبیعت‌گردی‌ با دوچرخه دیگر قسمت‌های این آموزش‌ها است که از طریق هیات های دوچرخه سواری ۳۱ استان کشور با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادها اجرا می‌شود.

  • دو مد اصلی حمل و نقل

دیگر رکن توسعه دوچرخه سواری در شهر، ‌ معابری هستند که برای این کار مناسب باشند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره امکانات پایتخت برای دوچرخه سواری می‌گوید: برای اینکه سلامت مردم و سرزندگی شهرها را به مردم بازگردانیم چاره‌ای جز این که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را به عنوان دو مد اصلی حمل و نقل در شهر توسعه دهیم نداریم.

محسن پورسیدآقایی می‌افزاید: باید مسیر دوچرخه را در خیابان ایجاد کنیم تا دوچرخه‌سواران بتوانند با امنیت حرکت کنند، طبیعتا برخی از خیابان ها ممکن است به دلیل بزرگ‌کردن مسیر های پیاده رو یا ایجاد مسیر دوچرخه کوچک تر شود اما به نفع حمل و نقل کل شهر است که ما برخی از این فضاها را به سایر مدهای حمل و نقل ارائه دهیم.

او تاکید می‌کند: با توسعه خودرو محوری و توسعه خیابان‌ها نمی توانیم معضل آلودگی و ترافیک را حل کنیم بنابراین راه حل اساسی و جدی این است که به پیاده روی و دوچرخه سواری نه به عنوان فقط تفریح و ورزش بلکه به عنوان دو مد پایه ای حمل و نقل نگاه ویژه ای داشته باشیم.

کد خبر 445202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha