مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

محمد سرابی: گودهای غیراستاندارد چه در زمان حفاری و چه وقتی که برای مدتی طولانی رها می‌شوند، موجب ایجاد خطر برای ساختمان‌ها و ساکنان اطراف هستند.

گودبرداري

در مناطق شمالی تهران خاکبرداری برای ساخت بناهای بلندمرتبه و در بخشی از مناطق جنوبی برداشت شن و ماسه باعث ایجاد گودهایی شده که نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند.

به گزارش همشهری، شهردار منطقه‌یک تهران درباره گود «تأمین اجتماعی» در این منطقه می‌گوید: عملیات عمرانی در گود پرخطر منطقه نیاوران متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که بروز ناامنی، خطر و خسارت برای واحدهای مسکونی همجوار را به‌دنبال داشته، متوقف و مالک موظف به استحکام‌بخشی، مقاوم‌سازی‌ و پرداخت خسارت به مالکان و تأمین اسکان آنان در کمتر از یک‌ماه شد.

سیدحمید موسوی با اشاره به حضور خود در جمع ساکنان واحدهای همجوار این گود پرخطر اظهار می‌کند: پلاک مورد نظر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که قبل از دریافت مجوز صدور پروانه اقدام به گودبرداری به عمق ۲۷متر کرده بود و این کار موجب بحرانی شدن وضعیت واحدهای مسکونی و گذر شمالی و غربی مجاور آن شده است.

او می‌افزاید: به‌دلیل گودبرداری، قنات فعال این محدوده تخریب و آب در گود جمع و این امر نیز باعث حرکت خاک و ایجاد ترک در ساختمان‌های مجاور شده است. براساس ضوابط مبحث۷ مقررات ملی ساختمان عمق‌برداری بیش از ۲۰متر جزو گودهای پرخطر است و اگرچه در سال‌های گذشته امکان صدور برج-باغ وجود داشته ولی به‌علت صدمه‌هایی که به باغ و درختان وارد می‌شده، این مصوبه از سوی شورای اسلامی شهر تهران باطل و امکان مجوز هیچ برج-باغی در مناطق وجود ندارد.

شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه با اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری و فرمانداری، مالک موظف به پایدارسازی و استحکام‌بخشی دیواره‌های گود و رفع مشکل قنات شده است، ادامه می‌دهد: دستور لازم مبنی بر رفع ایرادهای فنی به پیمانکار اعلام شده تا هرچه سریع‌تر برای اجرای دیوار برشی حایل اقدام کند و مالک باید در کمتر از یک‌ماه استحکام جداره‌ها را به اتمام برساند.

موسوی با اشاره به قطع غیرمجاز درختان این باغ گفت: به نمایندگی از مدیریت شهری تهران در جمع ساکنان همجوار گود حاضر شدیم و در جلسه کمیسیون رفع خطر اعلام کردیم که به استناد بند۱۴ ماده۵۵ قانون، مالک موظف به اسکان ساکنان واحدهای مجاور و پرداخت خسارت به آنها شده و در این زمینه نیز اعلام آمادگی کرده است.

  • گود کنار بزرگراه بروجردی

در نقطه مقابل این نوع خاک‌برداری، گودهای ناشی از استخراج شن و ماسه قرار دارند که اگرچه فعالیت معدنی در آنها متوقف شده، اما همچنان می‌توانند باعث ایجاد حادثه شوند. بیش از ۵۰سال از آغاز فعالیت استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه۱۸ شهرداری می‌گذرد که منجر به ایجاد گود شن و ماسه‌ای به عمق متغیر بین ۵۰ تا ۱۰۰متر در منطقه‌ای به وسعت ۲۹۱هکتار در موقعیت بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهیدبروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده‌ای به شعاع حداقل ۱۰۰متر در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت ۱۰۰ساله و بالاتر، خطر بالقوه‌ای برای بزگراه فتح و راه‌آهن تهران است و این خطر در محدوده‌هایی که عرض دیوار به حدود ۵متر رسیده بحرانی‌تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره این گود می‌گوید: عملیات عمرانی در محدوده این منطقه و انحراف آب رودخانه در یک بازه باعث فرسایش کنار ساحل غربی و بحرانی‌تر شدن شرایط پایدار گود شده است.

زهرا صدراعظم نوری می‌افزاید: با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کندروی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله‌ای کمتر از ۱۰متر و وجود ترک‌های عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود را نشان می‌دهد، ضروری است اجرای برنامه زمانبندی ایمن‌سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت قرار گیرد.

کد خبر 444452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha